اخبار روز

ژاوی توسط بارسا اخراج شد/ جای خالی مسی با تغییر مربی پر نمی شود

عصر ایران; اهورای جهانیان – باشگاه بارسلونا رسما اعلام کرد ژاوی هرناندز از هدایت این تیم آزاد شده است. خبری که همه منتظرش بودند بالاخره شنیده شد!

قبلاً در یادداشت “آیا ژاوی می تواند در بارسلونا بماند؟” نوشته بودیم که اگر ژاوی با بارسا به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد، دلیلی برای اخراج او وجود ندارد. اما در مرحله یک چهارم نهایی بارسلونا مغلوب پاری سن ژرمن شد.

با این حال، خوان لاپورتا و دیگر مدیران بارسا در نهایت بر تردیدهای خود غلبه کردند و تصمیم گرفتند ژاوی را در بارسا نگه دارند. اما وقتی ژاوی وارد شد یکی او در کنفرانس های خبری خود گفت که بارسلونا پول کافی برای خرید بازیکنان مورد نیازش را ندارد و در این شرایط دیگر امیدی به فصل آینده نیست، تصمیم لاپورتا تغییر کرده و ژاوی در واقع خود را در بارسلونا دفن خواهد کرد!

هانسی فلیک باید جایگزین ژاوی شود. فلیک تا سال 2019 در تیم ملی و سپس در اف سی بایرن مونیخ به عنوان کمک مربی کار کرد. در سال 2019 برای اولین بار سرمربی شد. او از سال 2019 تا 2021 هدایت اف سی بایرن مونیخ را بر عهده داشت و این تیم را در سال 2020 قهرمان اروپا کرد.

در واقع هانسی فلیک تا 54 سالگی هنوز سرمربی تیمی نبود. با این حال عملکرد او در مونیخ خوب بود. او از سال 2021 تا 2023 سرمربی آلمان بود اما در اینجا خوب کار نکرد و پس از باخت سنگین آلمان مقابل ژاپن برکنار شد.

او یک سال است که بیکار است و حالا روی نیمکت بارسلونا خواهد نشست. سبک آلمانی او احتمالاً برای بارسلونا چندان مناسب نیست، اما شاید به این معنا که در سبک فوتبال آلمانی “تیم” مهمتر از “شخص” و “ستاره” است، هانسی فلیک می تواند عملکرد مثبتی برای بارسلونا داشته باشد.

اگر وضعیت بارسا و رئال مادرید پس از جدایی مسی و رونالدو از این دو تیم را مقایسه کنیم، مشخص می شود که بارسا به دلیل غیبت مسی ضرر زیادی کرده است. مهمترین آنها شخصیتی است که برای بزرگ کردن آن در لیگ قهرمانان نیاز دارید.

در واقع مسی بر خلاف رونالدو که رئالی ها برای درخشش او بازی کردند و رفتنش مشکلی برای رئال مادرید نداشت، روح بارسلونا بود و جدایی او از بارسا خلأ بزرگی را در این تیم ایجاد کرد. نه رونالد کومان و نه ژاوی نتوانسته اند این شکاف را در سه سال اخیر به عنوان مربی در بارسا پر کنند.

ژاوی توسط بارسا اخراج شد/ جای خالی مسی با تغییر مربی پر نمی شود

آیا هانسی فلیک از بارسلونا می تواند یک “تیم” بسازد؟ از این نظر، تیم مجموعه ای از بازیکنان است که به بازیکن خاصی وابسته نیست. چیزی شبیه آلمان در جام جهانی 2014 قبل از این جام، مارکو رویس تقریبا بهترین مهاجم تیم ملی آلمان بود، اما مصدوم شد و جام را از دست داد. اما خللی در کار تیم ملی آلمان ایجاد نشد و آلمانی ها قهرمان جهان شدند.

اگر هانسی فلیک نمی تواند بارسا را ​​به این معنا «تیم» کند، باید گفت که بارسلونا در شرایطی قرار دارد که تیم ملی فرانسه پس از جدایی میشل پلاتینی در آن قرار گرفت. پلاتینی از سال 1976 تا 1986 بازیکن کلیدی تیم ملی فرانسه بود و پس از ناکامی در قهرمانی در جام جهانی 1986، از فوتبال خداحافظی کرد.

در غیاب پلاتینی، تیم ملی فرانسه نتوانست در مسابقات قهرمانی اروپا (1988) و جام جهانی (1990) شرکت کند. حتی زمانی که پلاتینی خودش سرمربی فرانسه شد، نبود بازیکنی مثل او در تیم فرانسه باعث شد تا فرانسه زودهنگام از یورو 92 کنار بیاید. دو سال بعد، فرانسه دوباره نتوانست به جام جهانی (1994) راه پیدا کند.

ژاوی توسط بارسا اخراج شد/ جای خالی مسی با تغییر مربی پر نمی شود

در واقع تیم ملی فوتبال فرانسه در غیاب بازیساز و گلزنی مانند پلاتینی به کمای طولانی مدت فرو رفت. تقریباً ده سال کما. البته شرایط بارسلونا بدون پلاتینی به بدی فرانسه نیست اما این تیم از تابستان 2021 در غیاب مسی حتی شانس قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را هم نداشته است.

اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، باید گفت که بارسلونا وارد دوران میانسالی شده است. این بدان معناست که در چنین دورانی، بیشترین چیزی که او می تواند به دست آورد، موفقیت در تورنمنت های فوتبال اسپانیا است. اگرچه هانسی فلیک می تواند بارسلونا را از سقوط مسی بر روی کاغذ نجات دهد، اما تمرین باید نشان دهد که او چقدر آدم بحرانی است.

سوابق ضعیف او به عنوان سرمربی تردیدهایی را در مورد توانایی او برای هدایت بارسا در شرایط نامطلوب فعلی ایجاد می کند. غلبه بر شرایط فعلی معنایی جز بازگشت بارسا به دوران تکرار قهرمانی در لالیگا و شانس بسیار بالای این تیم برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا ندارد.

از زمانی که گواردیولا سرمربی بارسلونا شد تا زمانی که مسی آن تیم را ترک کرد، یعنی در سیزده سال، بارسا هشت بار قهرمان لالیگا و سه بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. بعید است هانسی فلیک یا هر مربی دیگری بتواند بارسلونا را به چنین دوران موفقی بازگرداند.

ژاوی توسط بارسا اخراج شد/ جای خالی مسی با تغییر مربی پر نمی شود

هر چی باشه مسی یکی او یکی از سه بازیکن برتر تاریخ فوتبال است و البته تیمی که چنین بازیکنی را از دست بدهد، نمی تواند مثل قبل قهرمان شود یا حداقل مدعی قهرمانی باشد و حتی اگر کمی قبل از آن سقوط کند، کیفیت بالایی ارائه دهد. جام لیگ قهرمانان

اما مشکل بارسا تا حدودی به دلیل غیبت ژاوی و اینیستا است. اگر مسی از این تیم می رفت اما اینیستا و ژاوی همچنان در ترکیب بارسا بودند، شاید چنین شرایطی پیش نمی آمد. بارسلونا آخرین بار در سال 2015 زمانی که ژاوی هنوز در این تیم بود قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.

ژاوی در سال 2016 از بارسا و فوتبال خداحافظی کرد و دو سال بعد از او اینیستا نیز خداحافظی کرد. در واقع بارسلونا ستون های خود را از دست داده است. در آخرین سال حضور ژاوی در بارسا (2016) این تیم قهرمان لالیگا شد. در دو سالی که ژاوی نبود اما اینیستا هنوز در بارسا بود، بارسا یک بار قهرمان لالیگا شد (2018).

ژاوی توسط بارسا اخراج شد/ جای خالی مسی با تغییر مربی پر نمی شود

در سه سال بعد، زمانی که اینیستا نیز بارسلونا را ترک کرد و فقط مسی در آن مثلث طلایی بود، بارسلونا یک بار قهرمان لالیگا شد (2019). اما مشکل اصلی این است که کیفیت بازی های بارسلونا با جدایی تدریجی این سه ستاره افت کرده است.

در سه سال اخیر بارسا که مسی را در کنار ژاوی و اینیستا از دست داد، یک بار قهرمان لالیگا شد، اما مشخص است که تیم قبلی نبود. حتی در دو سال آخر حضور مسی هم این افت کیفیت کم و بیش مشهود بود.

در سال 2019، مسی عملکرد خیره‌کننده‌ای به‌ویژه در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر داشت و توانست بارسا را ​​قهرمان اسپانیا کند و خودش توپ طلا را به دست آورد. با این حال، بارسلونا در سال های 2020 و 2021 موفق به قهرمانی لالیگا نشد. اگرچه مسی در سال 2021 عملکرد خوبی داشت و علیرغم حضور در پاری سن ژرمن برنده توپ طلا شد، اما در واقع به خاطر عملکردش در بارسلونا آن را به دست آورد.

در هر صورت سه تفنگدار تاریخی بارسلونا دیگر در این تیم حضور ندارند. مهمترین آنها البته مسی است و غیبت او بارسلونا را از جمع تیم های مبارز برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا حذف کرده است.

جای خالی این بازیکنان به خصوص مسی به راحتی پر نمی شود. شاید، حداقل تا سال 2026، بارسا باید خود را به این واقعیت بسنده کند که دوران طلایی اعتماد به مسی به پایان رسیده است و افول عمومی او را بپذیرد. بلکه می تواند در نیمه دوم این دهه به روزهای خوب گذشته بازگردد.

ژاوی توسط بارسا اخراج شد/ جای خالی مسی با تغییر مربی پر نمی شود

چنین نگرشی مانع از تلاش های دیوانه وار مدیران بارسا می شود. مبارزه ای که در ترک مربی درجه یک مانند رونالد کومان و سپس اخراج مربی آینده دار مانند ژاوی نشان داده شد.

تیم ملی هلند با کومان کیفیت بسیار بالایی در سال های اخیر داشته است. کومان اشتباه کرد و هلند را به بارسلونا فروخت، اما پس از آزادی از بارسلونا دوباره سرمربی هلند و تیمش شد. یکی یکی از مدعیان قهرمانی در جام ملت های اروپا است. در واقع، تیم درخشان هلند در جام جهانی 2022 میراث رونالد کومان جوان بود که جانشین فان خال قدیمی شد.

ژاوی توسط بارسا اخراج شد/ جای خالی مسی با تغییر مربی پر نمی شود

تیم بارسا چیزی کم دارد. چیزی شبیه روح در بدن. بعید است که تعویض پی در پی مربیانی که از نوابغ تاریخ فوتبال بودند، راه حلی برای مصیبت های بارسلونا باشد. مدیران بارسا باید صبر کنند تا زخم از دست دادن مسی با مرهم زمان التیام یابد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا