چهار گورخرماهی بخشی از اولین پروژه تحقیقاتی اکولوژیکی آبزیان در مدار چین است و چین قصد دارد این ماهی را در ایستگاه فضایی خود پرورش دهد.

به گزارش ایسنا، چهار گورخرماهی در 26 آوریل با فضاپیمای Shenzhou 18 به همراه فضانوردان Ye Guangfu، Li Cong و Li Guangsu وارد ایستگاه فضایی Tiangong شدند.

به گزارش اسپیس، این ماهی ها در مخزنی زندگی می کنند که یک اکوسیستم مینیاتوری را تشکیل می دهد. طبق گزارش تلویزیون مرکزی چین (CCTV)، این اکوسیستم از گیاهی استفاده می کند که فتوسنتز را برای زنده نگه داشتن ماهی انجام می دهد.

دانشمندان این آزمایش را برای بررسی چگونگی تأثیر محیط فضا بر رشد آنها و تعادل کلی سیستم طراحی کردند. پیش از این، مشاهده شده بود که این ماهی ها چیزهای عجیبی مانند رفتار جهت دار غیرمعمول و شنا به عقب به دلیل گرانش میکرو از خود نشان می دهند.

دانشمندان ابراز امیدواری کرده اند که این ماهی ها بتوانند تخم ریزی کنند. اگر چنین باشد، فضانوردان تیانگونگ قادر خواهند بود رشد هر ماهی جدید را از نزدیک زیر نظر داشته باشند زیرا جنین گورخرماهی شفاف است و در خارج از رحم رشد می کند. با این حال، در این مورد ما شاهد اولین مورد پرورش ماهی در فضا نخواهیم بود، زیرا ماهی های مداکا در یک ماموریت شاتل فضایی در سال 1994 جفت شدند.

این آزمایش اولین پروژه تحقیقاتی اکولوژیکی آبزیان در مدار چین است که با همکاری موسسه هیدروبیولوژی و موسسه فیزیک فنی شانگهای آکادمی علوم چین انجام شده است.

هدف از این پروژه ایجاد پیشرفت در زمینه پرورش مهره داران در فضا است. این آزمایش می‌تواند چالش‌های حفظ سیستم‌های پشتیبانی حیات برای ماموریت‌های فضایی طولانی مدت را نشان دهد.

سه فضانورد Shenzhou 18 می توانند ماه آینده با پایان یافتن ماموریت مداری شش ماهه آنها به زمین بازگردند. با این حال، آژانس فضایی چین هنوز تاریخی برای پرتاب ماموریت جدید Shenzhou 19 و پس از آن بازگشت Shenzhou 18 اعلام نکرده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما