علیرضا قربانی: هنجارهای کشورم را می دانم/فیلم







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، تخیل علی بهراد آخرین ساخته لیلا حاتمی بود که سال گذشته در سینماها اکران شد و اکران محدودی داشت. «تخیل» داستان یک راننده تاکسی اینترنتی جوان است که به دختری که آب نبات می فروشد علاقه دارد اما جرات ابراز علاقه خود را به او ندارد و مسافران زن خود را دختر مورد علاقه خود می بیند. برخی از منتقدان این فیلم را دوست داشتند و برخی دیگر نه. اما بازی حاتمی در نقش چند زن با افکار مختلف و با زمینه های اجتماعی متفاوت یکی از نقاط قوت فیلم بود. پس از آن دیگر هیچ فیلم حاتمی در سینما اکران نشد.

حاتمی پس از تاسور در فیلم «پیرپاسار» ساخته اکتای براهنی بازی کرد که هنوز اکران نشده و پخش آن از شبکه ماهواره ای تقریباً مانع از اکران در کشور شد. فیلم دیگری که حاتمی بعد از «تخیل» در آن بازی کرد «زمانی برای ابدیت» ساخته مهدی نوروزیان، فیلمساز ایرانی الاصل بریتانیایی است. نیکی کریمی تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده دارد و با اینکه سال گذشته اعلام شد مراحل فنی فیلم به پایان رسیده است، هنوز خبری از اکران آن نیست. البته فیلم «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمت الله در حال اکران است که در دولت سیزدهم متوقف نشد و باید دید در دولت جدید دوباره درباره آن تصمیم گیری می شود یا خیر.

حاتمی از نیمه دوم دهه 1390 به جز کاتلر و وحشی در هیچ فیلم مهمی حضور نداشته و در فیلم جدیدی به نام خطی به کارگردانی فریدون نجفی کارگردان فیلم کودک بازی خواهد کرد. «خطی» مخفف خاتون است و به نظر می‌رسد دو فیلم دیگر نجفی حسی کودکانه دارند. سعید آقاخانی نیز در این فیلم نقش مقابل حاتمی را بازی می کند. حاتمی هنوز 51 ساله است یکی او یکی از ستاره های مسلمان سینمای ایران است. از خبر حضور حاتمی در این فیلم بهره بردیم تا نگاهی به پنج نقش مهم او در سینما داشته باشیم.

کشتی خفته (حمید نعمت الله، 2019)

مینا پس از جدایی از همسرش از نظر عاطفی آسیب پذیر است و از نظر مالی استرس دارد. او در حین جستجوی کار و اقامت تحت تاثیر کامران، مدیر رستورانی که در آن کار می کند، به او وابسته می شود. اما کامران آن مردی نیست که مینا تصور می کند. مینا کم کم شکل زندانی کامران را در ساختمانی به خود می گیرد که یادآور قلعه های نفرین شده گوتیک است. اگر به جای حاتمی بازیگر دیگری بود، احتمالاً این فیلم به دلیل خط روایی نامعقولش چندان مورد توجه قرار نمی گرفت. این شکنندگی ذاتی است که در چهره، حرکات و چهره حاتمی تاکید شده است که مخاطب را متقاعد می کند که سرنوشت او را دنبال کند. بازی در این نقش جایزه بهترین بازیگر زن سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان آورد.

در دنیای شما ساعت چند است؟ (صافی یزدانیان، 1392)

گلی پس از بیست سال اقامت در فرانسه به ایران و زادگاهش رشت بازمی گردد. فرهاد، همبازی دوران کودکی گلی و معشوق بی‌نظیر او در جوانی که هنوز در میانسالی عاشق گلی است، از او به رشت استقبال می‌کند، اما گلی اصلاً او را به یاد نمی‌آورد. حال و هوای رشت و کیمیای رابطه گلی و فرهاد (با بازی علی مصفا) استقبال عجیبی را از سوی اکثر منتقدان و بینندگان به فیلم بخشید. گلی با فراموشی خود عملاً عشق فرهاد را انکار می کند اما بی تفاوتی او نسبت به مرد عاشق، دافعه نیست و باعث تنفر مخاطب از او نمی شود که این نیز به دلیل قدرت و جذابیت حاتمی است.

جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی، 1388)

سیمین می خواهد برای زندگی به خارج از کشور برود، اما همسرش نادر که پدرش از فراموشی رنج می برد، حاضر نیست با او مهاجرت کند. راه حل جدایی است، اما آمدن راضیه، زنی از طبقه پایین، به خانه نادر برای رسیدگی به پدرش، اتفاقاتی را به دنبال دارد و سیمین و نادر اکنون غیر از مهاجرت و مشکل جدایی، کار دیگری دارند. سیمین یک زن مستقل و متوسط ​​و معلم زبان است که حاضر نیست نادر را در دادگاه متهم به اشتباه کند. او می گوید تنها مشکلش با نادر این است که او حاضر به مهاجرت نیست. البته در ادامه مشخص می شود که نادر و سیمین مانند هر زوج دیگری بیشتر از اختلاف بر سر مهاجرت با یکدیگر مشکل دارند. سیمین معروف ترین نقش حاتمی در سینماست.

بی پولی (حمید نعمت الله، 1387)

شکوه و ایرج (با بازی بهرام رادان) زوج جوانی هستند که در دوران بیکاری و بی پولی قرار می گیرند و برای حل مشکلات تلاش می کنند، اما تلاش آنها اوضاع را پیچیده تر می کند. حاتمی نقش دختر ساده ای را بازی می کند که سادگی اش به حماقت های شوهرش بال می بخشد. شکوه نگاهی مسطح و تک بعدی به دنیا دارد و این ویژگی مکمل جاه طلبی های محقق نشده شوهرش برای کسب درآمد است. حاتمی برای این نقش، جایزه بهترین بازیگر زن بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

لیلا (داریوش مهرجویی، 1375)

لیلا و رضا (با بازی علی مصفا) تازه ازدواج کرده اند و نمی توانند بچه دار شوند. پس از داروها و معالجات بی‌نتیجه، مادر رضا که اصرار دارد پسرش صاحب فرزند شود، از لیلا رضایت می‌دهد تا رضا با زن دوم ازدواج کند و پس از بچه‌دار شدن، زندگی او را ترک کند. لیلا در ابتدا این شرط را می پذیرد اما بعدها دیگر نمی تواند این شرایط را تحمل کند. پس از جدایی رضا از همسر دومش، رضا خانواده لیلا را متقاعد می کند تا با دخترشان به دیدار او بروند. اولین نقش مهم حاتمی در سینما که پیش از این در دو فیلم «کمال الملک» (1362) و «دلشادگان» (1370) از پدر مرحومش علی حاتمی بازی کرده بود. سینمای ایران با این فیلم به بازیگری حرفه ای دست پیدا کرده که بیش از دو دهه یکی از برترین بازیگران سینمای ایران بوده است.




اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما