برای فرار لنز یکی یک نوع غذای ایرانی بسیار محبوب است. این غذای ساده به دلیل وجود دانه های عدس بسیار خاص و مقوی است. همانطور که می دانید عدس حاوی آهن، پروتئین، فیبر، منگنز، فسفر، مس، فولات و غیره است. از جمله حبوبات و دانه های خوراکی سرشار از مواد مغذی است و پزشکان و متخصصان مخصوصاً خوردن آن را به کودکان توصیه می کنند. غذای عدس یک غذای زمان‌بر، ساده و مقوی است که با مواد موجود تهیه می‌شود و برای صبحانه و حتی شام و ناهار غذای مناسبی محسوب می‌شود. غذای عدس شمالی که مردم محلی آن را تخم کدو می نامند، یک عدس بسیار خوشمزه است که به روشی متفاوت تهیه می شود. اگر می خواهید این عدس شمالی خوشمزه را به راحتی در خانه تهیه کنید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز

عدس: 2 فنجان
کدو تنبل: 3 عدد
رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ: 3 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، پودر سیر و گلپر: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این عدس شمالی خوشمزه ابتدا عدس ها را با 2 لیوان آب، کدو سبز، مقداری روغن و نمک در قابلمه ای مناسب بریزید و روی اجاق بگذارید. در قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید تا عدس و کدو سبز آرام آرام بپزند. پس از پخته شدن کدو حلوایی، کدو را با پشت چنگال له کنید، رب انار، پیاز تند، فلفل سیاه، پودر سیر و مقداری گلپر را اضافه کنید و مخلوط کنید. دوباره درب قابلمه را ببندید و تخم مرغ را نیم ساعت بجوشانید و بگذارید استراحت کند. در این مرحله غذای لذیذ عدس شما آماده سرو است، می توانید آن را با آبلیمو یا پرتقال سرو کنید، نوش جان کنید.

نکات برجسته
1- کدو حلوایی یکی گونه ای گیاهی با طعم شیرین و بافت نرم است. کدو تنبل همچنین کالری بسیار کمی دارد. کدو تنبل پر از ریز مغزهایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید است.
هنگام خرید کدو تنبل به نکات زیر توجه کنید:
به رنگ کدو تنبل دقت کنید. اگر کدو سبز رنگی دارد؛ یعنی بی مزه و نابالغ. کدو حلوایی شیرین و خوشمزه به رنگ نارنجی است.
کدو تنبل در دو نوع گرد و گلدانی موجود است. اما کدوهای گرد خوشمزه تر هستند.
هنگام خرید حتما سطح کدو را با دست کمی فشار دهید. اگر نشانه‌هایی از شلی یا له شدن داخل آن مشاهده کردید، آن کدو تنبل را خریداری کنید.
کدو سبزهایی با پوست سفت، صاف و بدون چین و چروک انتخاب کنید.
کدو تنبلی را انتخاب کنید که لکه های کمتری روی پوستش داشته باشد.
کدو حلوایی شیرین سنگین است.

2- رب انار نوعی رب به دست آمده از دانه های انار است که به دو صورت ترش و شیرین در بازار موجود است. رب انار معمولا تیره رنگ است. البته نباید زیاد سیاه شود که نشانه سوختن رب در حین پخت است. یک رب انار خوب نباید خیلی سفت باشد. همچنین نباید بوی ترش بدهد. برای پخت تخم‌مرغ کدو تنبل سعی کنید رب انار را از فروشگاه‌های معتبر یا از کسانی که رب انار تمیز در خانه درست می‌کنند خریداری کنید. اگر رب انار شما نازک است، آن را با سرکه رقیق کنید.

3- پیاز داغ طعم بسیار خوبی به غذا می دهد. اما نکته مهم این است که پیاز داغ کاملا نازک و خشک باشد. پیاز را نازک برش دهید تا پیاز داغ خشک و پودر شده به دست آید. سپس در روغن فراوان گرم شده سرخ کنید. به یاد داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد. بنابراین نباید در یک مرحله مقدار زیادی پیاز اضافه کنید. بعد از سرخ شدن پیاز، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملا گرفته شود. سپس آن را روی سینی پهن کنید. وقتی دوباره درست کردید، پیازهای سرخ شده را روی پیاز داغ قرار ندهید. چون قبلی ها را روغن کاری می کند. همچنین باعث می شود پیاز داغ تبدیل به خمیر شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما