به گزارش بازتاب آنلاین، سیاست عرصه مقابله با عواقب آن است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پاییز سال 2022، یک هفته پس از اعلام کاهش شدید تولید نفت پادشاهی عربستان سعودی، طی مصاحبه ای با سی ان ان از عربستان سعودی دیدن کرد. بایدن نشان داد که از این اقدام سعودی ها به دلیل تأثیر آن بر هرج و مرج ناشی از جنگ روسیه در اوکراین می ترسد.

بر اساس گزارش فرارو به نقل از فایننشال تایمز، مقامات آمریکایی تصمیم عربستان را سیلی به واشنگتن می‌دانستند، زیرا این تصمیم باعث افزایش قیمت داخلی بنزین در آمریکا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای خواهد شد. برای بایدن، این تصمیم سعودی شخصی بود. کاهش تولید اعلام شده توسط کارتل اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی تنها سه ماه پس از آن صورت گرفت که این سازمان سرمایه سیاسی خود را صرف سفر به عربستان سعودی برای مذاکره با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی کرد. او با وجود اینکه قبلا از صحبت با محمد بن سلمان خودداری کرده بود، برای این دیدار ملاقات کرد.

در ماه‌های بعد، روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی اکنون نسبت به ماه‌های گذشته متحول شده است. در حالی که مقامات دولت بایدن قبلاً پادشاهی سعودی را یک رژیم سرکش می‌دانستند، اکنون این کشور را چنین می‌دانند یکی شما به مهم ترین شرکای جهانی واشنگتن اشاره می کنید. آنها اکنون در مورد نیاز به عادی سازی روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و اسرائیل صحبت می کنند، توافقی تاریخی که می تواند خاورمیانه مدرن را شکل داده و متحول کند.

چنین توافقی که البته با توجه به ادامه جنگ توسط اسرائیل غیرممکن به نظر می رسد، برای بایدن یک موفقیت در سیاست خارجی به همراه خواهد داشت. مقامات آمریکایی معتقدند که این توافق می تواند بخش مهمی از یک توافق پایدار برای پایان دادن به بحران غزه باشد.

تغییر چشمگیر لحن تا حدی منعکس کننده این است که سیاست خارجی بایدن در حال حاضر به جای ایدئولوژی توسط رویدادها هدایت می شود. درست مانند آنچه قبلاً در مورد دولت اوباما وجود داشت. خاورمیانه آشفته همچنان روسای جمهور ایالات متحده را به خود جذب می کند، حتی اگر آنها بخواهند منطقه را ترک کنند. این بار، خاورمیانه بار دیگر در پی حمله حماس در 7 اکتبر به اسرائیل و پاسخ اسرائیل که جرقه جنگ را برانگیخت، توجه دولت آمریکا را به خود جلب کرد.

اگرچه ایالات متحده وابستگی خود را به واردات نفت از خلیج فارس کاهش داده است، رویدادهای خاورمیانه همچنان بر قیمت های جهانی تأثیر می گذارد. با این حال، جوهر تغییر رویکرد دولت بایدن در این واقعیت نهفته است که واشنگتن عربستان سعودی را بازیگر بسیار مهمی می داند و نمی توان از آن چشم پوشی کرد، آمریکا مانند چین و روسیه وارد همکاری فشرده تری با این کشور خواهد شد. در نتیجه، دولت بایدن در تلاش است تا ریاض را در خط مقدم خود نگه دارد تا از همسویی بیشتر روسیه و چین با عربستان سعودی جلوگیری کند.

عربستان سعودی و ایالات متحده در دهه های اخیر فراز و نشیب هایی را تجربه کرده اند، اما روابط تجاری و نظامی بین دو کشور از زمان روی کار آمدن ترامپ به طور قابل توجهی بهبود یافته است. ترامپ اولین سفر خارجی خود را به ریاض انجام داد و با امضای قراردادهای تسلیحاتی میلیارد دلاری با ولیعهد عربستان موافقت کرد. در سال ۲۰۱۸، تنها چند هفته پس از قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد دولت، ترامپ در کنسولگری عربستان در استانبول گفت: «ریاض متحد بزرگی در مبارزه بسیار مهم آمریکا علیه ایران است».

با این حال، بایدن یک چهره 180 درجه ای را مطرح کرد و در مبارزات انتخاباتی خود تجدید نظر در رابطه آمریکا با بزرگترین صادرکننده نفت جهان و قولی برای وادار کردن ریاض به پرداخت هزینه قتل خاشقجی گنجاند. وی همچنین ریاض را به کشتار کودکان متهم کرد و آشکارا به جنگ عربستان سعودی علیه یمن اشاره کرد. پس از به دست گرفتن قدرت، بایدن به تهدیدات خود عمل کرد. یک هفته پس از مراسم تحلیف، او فروش تسلیحات تهاجمی به ریاض را متوقف کرد و یک ماه بعد یک گزارش اطلاعاتی محرمانه منتشر کرد که نشان می‌داد محمد بن سلمان قتل خاشقجی را تایید کرده است.

با این حال، با توجه به این تحولات، کانال های ارتباطی بین دو کشور باز ماند. برت مک گورک، مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه، به ریاض سفر کرد تا بی سر و صدا به سعودی ها اطمینان دهد که وضعیت ظرف چند ماه بهبود خواهد یافت. ریاض نیز چنین اقداماتی را انجام داد که در واشنگتن به عنوان پیشنهادی برای رئیس جمهور جدید تلقی شد. کمی قبل از مراسم تحلیف بایدن، ریاض تحریم منطقه ای را علیه قطر اعمال کرد که بیش از سه سال به طول انجامید. یکی علاوه بر این، او متحدان آمریکا را محکوم کرد که به کاهش تنش ها در سطح منطقه کمک کرد.

علاوه بر این، در فوریه 2021، ریاض «لوجین الحثلول» فعال برجسته سعودی را از زندان آزاد کرد. اما زمانی که بایدن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی خود را به پادشاهی عربستان سعودی فرستاد، روابط بین آنها همچنان تیره بود.

مقامات آمریکایی به طور آزمایشی در مورد امکان ملاقات بایدن و محمد بن سلمان در نشست گروه 20 در رم یک ماه بعد بحث کردند، اما زمانی که ولیعهد سعودی تصمیم گرفت شخصا در این اجلاس شرکت نکند، این طرح شکست خورد. در پایان، این ولادیمیر پوتین بود که نقطه عطف تعیین کننده را رقم زد. حمله روسیه به اوکراین قیمت انرژی را به بالاترین سطح خود در سال‌های اخیر رسانده است و مقامات آمریکایی می‌ترسند که ریاض که از سال 2016 در زمینه تولید نفت با مسکو همکاری می‌کند، در کنار پوتین باشد.

رقابت بزرگ با چین و حمله روسیه به اوکراین به طور قابل توجهی دیدگاه دولت بایدن را نسبت به عربستان سعودی از یک شریک مشکل ساز به یک کشور نوسانی مطلوب تغییر داده است. البته، بسیاری در دولت بایدن، از جمله وزارت خارجه آمریکا، همچنان با افزایش تعامل ایالات متحده با محمد بن سلمان مخالف بودند، اما کسانی نیز بودند که معتقد بودند ترجیح عمل گرایی به اخلاق گرایی رویکرد درستی است.

بایدن سپس مشاور ارشد انرژی کاخ سفید را در ژانویه 2022، چند هفته قبل از حمله تانک های روسی به اوکراین، به ریاض فرستاد. با توجه به بهبود موقت روابط، دولت بایدن ایده یک توافق جامع برای عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با اسرائیل را پیشنهاد کرد.

با وجود نگرانی‌های مداوم در بخش‌های مختلف دولت بایدن، مذاکرات درباره سفر احتمالی بایدن به پادشاهی عربستان سعودی نیز آغاز شد. توافق ریاض برای دستیابی به آتش بس با میانجیگری سازمان ملل متحد با نیروهای انصارالله یمن به حامیان بهبود روابط با ریاض در دولت بایدن کمک کرد. سفر بایدن به جده بالاخره به پایان رسید. این سفر هفته ها قبل از کاهش تولید نفت اوپک پلاس انجام شد، چیزی که واشنگتن به امید کاهش قیمت نفت به دنبال آن بود. دیدار بایدن با مقامات سعودی سرد به نظر می رسید، با احوالپرسی ناشیانه بایدن سالخورده و شاهزاده هزاره (محمد بن سلمان). با این حال مقامات آمریکایی تاکید کردند که این دیدار به خوبی انجام شد و اختلافات بین دو کشور حل شد و زمینه های لازم برای گسترش همکاری ها فراهم شد.

هدف از سفر به جده شکستن یخ روابط و اجازه دادن به بوروکراسی برای تعامل بود. پس از دیدار بایدن و محمد بن سلمان این احساس وجود داشت که این هدف ممکن است. با این حال، از آن زمان، دولت بایدن از تصمیم اکتبر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت پیش از انتخابات میان دوره ای نوامبر عصبانی شده است. این باعث شد که برخی از اعضای ناراضی دولت بایدن به این نتیجه برسند که عناصری در ریاض می خواهند دموکرات ها در انتخابات شکست بخورند.

ماه ها پس از آن، تماس اندکی بین واشنگتن و ریاض وجود داشت. ریاض اعلام کرده است که متعهد به ایجاد روابط گسترده تر با رئیس جمهور چین شی جین پینگ برای فروش نفت خود به پکن است. پس از آن، سعودی ها سعی کردند مقامات آمریکایی را متقاعد کنند که تصمیم آنها برای کاهش تولید نفت بر اساس پویایی بازار است و نه یک تصمیم سیاسی. در نهایت راه های ارتباطی بازگشایی شد.

هم برای ایالات متحده و هم برای عربستان سعودی، یک دستاورد کلیدی از این روابط بازسازی شده، توافق برای عادی سازی روابط با اسرائیل است که هر دو طرف برای رسیدن به آن تلاش کرده اند.

بر اساس این طرح، عربستان سعودی در ازای پیمان دفاعی و همکاری هسته ای آمریکا با اسرائیل روابط رسمی دیپلماتیک برقرار خواهد کرد و اسرائیلی ها باید بر پذیرش کشور مستقل فلسطین تمرکز کنند. با این وجود، جنگ غزه تهدیدی برای از بین بردن مذاکرات در این زمینه است.

مقامات سعودی به طور خصوصی به صراحت اعلام کرده اند که هنوز برای توافق باز هستند، اما جنگ اسرائیل در غزه به طور قابل توجهی پویایی را تغییر داده است. این در حالی است که ریاض از حماس حمایت می کند، اما او از ویرانی های ناشی از حمله اسرائیل به غزه عصبانی بود. مقامات آمریکایی در جریان سفر به ریاض با مقامات سعودی گفتگو کردند، اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هرگونه اقدام برای تشکیل کشور فلسطین را رد کرده است.

ایالات متحده به عربستان سعودی اعلام کرده است که آماده از سرگیری فروش تسلیحات است و در مقابل، پادشاهی سعودی به ایالات متحده و متحدانش اجازه داده از حریم هوایی ریاض برای دفاع در برابر حملات موشکی و پهپادی استفاده کنند. یکی یکی از مقامات ارشد دولت بایدن می گوید معتقد است پیشرفت در روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی ادامه خواهد داشت.

با این حال، چین هنوز یکی این کشور شریک مهم عربستان سعودی است و شاهزاده محمد بن سلمان در تلاش برای ایجاد تعادل در روابط بین غرب و شرق، پوتین را کنار نگذاشته است. هنوز هم کسانی در ایالات متحده هستند که مخالف روابط نزدیکتر بین ایالات متحده و پادشاهی عربستان سعودی هستند.

310310

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :