اخبار روز

چگونه هند سخت ترین و بزرگترین انتخابات جهان را برگزار کرد؟

دولت هند سخت ترین و بزرگترین انتخابات جهان را در شش هفته گذشته با حضور 642 میلیون رای دهنده برگزار کرد.

به گزارش جماران؛ به گزارش رویترز، انتخابات سراسری هند در اول ژوئن به پایان رسید. حدود 642 میلیون رای دهنده رای خود را در انتخابات پرتلاطم هفت هفته ای، بزرگترین و دشوارترین انتخابات تاریخ، به صندوق انداختند.

این انتخابات شامل بیش از یک میلیون شعبه رای گیری در سراسر هند، از گوشه های دورافتاده هیمالیا تا جنگل های دورافتاده در اعماق ناگالند بود که در هر شعبه رای حداکثر 1500 نفر خدمات ارائه می دادند. علاوه بر این، بیش از 15 میلیون نفر، 400000 وسیله نقلیه، نزدیک به 1700 ماموریت هوایی و 135 قطار در سراسر کشور در روند انتخابات شرکت داشتند.

ماشین های الکترونیکی رای گیری (EVMs) که اولین بار در سال 1982 معرفی شدند، در هر شعبه رای گیری مورد استفاده قرار گرفتند. به جای صدور برگه رای، رای دهندگان با فشار دادن دکمه ای در کنار نام نامزد و نماد حزب رای خود را به صندوق می اندازند – سیستمی که از سال 2000 به طور گسترده در هند مورد استفاده قرار گرفته است.

برای انتخابات 2024، نزدیک به 1.8 میلیون سیستم ردیابی کاغذی VVPAT قابل تأیید توسط رأی دهندگان و 1.7 میلیون واحد کنترل در 1.05 میلیون مرکز رأی گیری مستقر شده است.

سیستم VVPAT برای تایید رای به EVM متصل است. یک کاغذ کوچک با علامت و نام کاندیدای منتخب چاپ می شود. برای مدت کوتاهی برای رای دهنده قابل مشاهده است و بعداً می تواند توسط کمیسیون انتخابات هند (ECI) برای اعتبارسنجی آرا استفاده شود.

پس از رای دادن، مردم یک نقطه جوهر بنفش رنگ در انگشت اشاره خود دریافت می کنند که نشان می دهد آنها رای خود را داده اند.

مراکز رای گیری

دستورالعمل‌های کمیسیون انتخابات هند بیان می‌کند که هیچ رای‌دهنده‌ای نباید بیش از ۲ کیلومتر از یک مرکز رای‌گیری فاصله بگیرد. این بدان معناست که در مناطق پرجمعیت کشور در ایالت هایی مانند کارناتاکا، توزیع مراکز رای گیری از الگوی مشابهی با تراکم جمعیت پیروی می کند.

در مناطق پرجمعیت، شهرهای بزرگ تعدادی ایستگاه قطار و همچنین شبکه جاده ای پرجمعیت دارند. رودخانه ها و مناطق کم جمعیت، ناهموار یا جنگلی به عنوان فضای خالی نشان داده می شوند. به عنوان مثال، ایالت کارناتاکا با 60 میلیون نفر جمعیت یکی یکی از پرجمعیت ترین ایالت های هند است.

چگونه هند سخت ترین و بزرگترین انتخابات جهان را برگزار کرد؟

در چنین مانور بزرگی حدود 11 میلیون نفر از مقامات دولتی و نیروهای امنیتی شرکت داشتند که با پای پیاده، جاده، قطار ویژه، هلیکوپتر و قایق سفر می کردند. بسیاری از مکان ها اغلب در مناطق دورافتاده با امکانات کم هستند. بر اساس داده های منتشر شده در سال 2018، بیش از 80000 ایستگاه بررسی شده توسط کمیسیون انتخابات هند هیچ اتصال سلولی نداشتند و نزدیک به 20000 ایستگاه در مناطق جنگلی یا نیمه جنگلی بودند.

مناطق جنگلی

ایالت کوچک شرقی ناگالند حدود 74 درصد از مساحت جغرافیایی خود را پوشیده از جنگل دارد. یکی یکی از مرتفع ترین مناطق هند و نماد یک منطقه کوهستانی و دورافتاده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی، دسترسی به برخی از شعب اخذ رای غیرممکن است. این ایالت یک مرز بین المللی به طول تقریبی 215 کیلومتر با میانمار دارد و آژانس های امنیتی دروازه های مرزی را در طول انتخابات بسته اند. بیش از 2100 غرفه به این ایالت فدرال اختصاص داده شده است. در حالی که این ایالت تنها یک کرسی در انتخابات سراسری می دهد.

چگونه هند سخت ترین و بزرگترین انتخابات جهان را برگزار کرد؟

در شمال شرقی این کشور، ایالت سیکیم، کم جمعیت ترین ایالت کشور و دومین ایالت کوچک از نظر مساحت قرار دارد. این مکان بین بوتان، نپال و چین قرار دارد و از نظر استراتژیک نیز بسیار مهم است.

ایالت سیکیم در نزدیکی منطقه کوهستانی مرتفع و غیرقابل دسترس هیمالیا قرار دارد. در طول انتخابات، مراکز اخذ رای تقریباً منحصراً در بخش جنوبی ایالت قرار دارند. تا حدودی به این دلیل که کوه ها در میان بلندترین کوه های جهان قرار دارند. Kangchenjunga، سومین کوه مرتفع جهان، در مرز با نپال قرار دارد. همچنین دارای جنگل های انبوه است و تقریبا 50 درصد از ایالت را جنگل های انبوه پوشانده است.

با داشتن تنها 290 شعبه رای گیری، ایالت دارای رای دهندگان کوچکی است که با کمیسیون انتخابات تماس می گیرند تا رای خود را به صندوق بیندازند.

چگونه هند سخت ترین و بزرگترین انتخابات جهان را برگزار کرد؟

پایتخت

بر خلاف سیکیم، دهلی، مرکز عصبی و پایتخت هند، انتخابات را در سطح شهر برگزار می‌کند و نزدیک به 2700 شعبه رای در منطقه‌ای به وسعت یک پنجم ایالت هیمالیا دارد. غرفه های شهری در مجاورت مرکز شهر پرجمعیت متمرکز شده اند. با این حال، غرفه های کمتری در نزدیکی خانه ها و زیرساخت های دولتی وجود دارد. زیرا اکثر مردم ساکن دائمی این منطقه نیستند.

ماشین های رای گیری

مأموران انتخاباتی که به مناطق دورافتاده و ناهموار سفر می کنند باید تمام تجهیزات و مدارک لازم را در مناطق ناهموار حمل کنند. پس از قطع برق باتری های متصل، دستگاه های رای گیری در جعبه های مخصوص حمل و نقل بسته بندی می شوند. او با مهر مقامات ECI و نمایندگان نامزدها مهر و اپیلاسیون شد

چگونه هند سخت ترین و بزرگترین انتخابات جهان را برگزار کرد؟

کسانی که این خودروها را حمل می کنند گاهی اوقات می توانند روزها را در جاده سپری کنند. با این حال، همه این دستگاه ها به یک سیستم ردیابی GPS در زمان واقعی مجهز هستند. در مجموع حدود یک میلیون و 800 هزار دستگاه از این دستگاه ها در انتخابات مورد استفاده قرار گرفت که به صورت مرحله ای در سراسر کشور مستقر شدند.

چگونه هند سخت ترین و بزرگترین انتخابات جهان را برگزار کرد؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا