دانستنی ها

چگونه می توانیم هوش خود را افزایش دهیم؟/16 راه برای باهوش تر شدن

اگرچه ممکن است افزایش آن امکان پذیر نباشد، اما تحقیقات نشان می دهد که افراد همیشه می توانند از سلامت روان خود محافظت کنند و از برخی زوال شناختی ناشی از سن یا برخی داروها جلوگیری کنند.

به گزارش محلاتو، در این مقاله با تکیه بر متخصصان هوش، سلامت مغز و عصب روانشناسی، پیشنهادات و راهکارهایی را برای ارتقای هوش شما ارائه می کنیم. اما قبل از آن لازم است در مورد چیستی هوش و انواع آن توضیح مختصری داده شود.

انواع هوش

روانشناسان مدتهاست که هوش را نتیجه یک عامل فراگیر به نام «هوش عمومی» یا به اختصار J می دانند. این G است که ما را قادر می سازد تا وظایف مختلف فکری و منطقی را انجام دهیم که با هم هوش ما را تشکیل می دهند. افزایش مقدار G باعث افزایش هوش می شود، اما این تمام ماجرا نیست.

چرا برخی از مردم می توانند به 7 زبان صحبت کنند اما نمی توانند مالیات را محاسبه کنند؟ چرا برخی از مردم می توانند تقریباً هر بازی را انجام دهند اما نمی توانند دوبل پارک کنند؟

پاسخ: زیرا محققان امروزی کشف کرده اند که یک نوع هوش وجود ندارد، بلکه انواع مختلفی از هوش وجود دارد.

در سال 1983، استادی در دانشگاه هاروارد به نام هاوارد گاردنر 8 نوع مختلف هوش را طبقه بندی کرد و تأکید کرد که برخی افراد ممکن است در یک یا چند زمینه قوی تر یا ضعیف تر از دیگران باشند.

8 نوع هوش

هوش زبانی: این افراد با کلمات به خوبی کار می کنند. آنها معمولاً در نوشتن، خواندن و سخنرانی در جمع خوب هستند.

هوش منطقی و ریاضی: با اعداد خوب هستند، می توانند محاسبات ذهنی انجام دهند و قدرت تحلیل نسبتاً بالایی دارند. آنها احتمالاً الگوها را می بینند و مشکلات را به راحتی حل می کنند.

هوش فضایی: افرادی که می توانند چمدان خود را برای یک سفر خوب ببندند، هوش فضایی دارند. این هوش به آنها کمک می کند تا اشیا را به صورت سه بعدی ببینند و بتوانند اشیا را در ذهن خود تصور و دستکاری کنند. این هوش در پیگیری علایق هنری مانند معماری موثر است.

هوش موسیقایی: این افراد به طور طبیعی می توانند با ریتم، زیر و بم و سایر جنبه های موسیقی ارتباط برقرار کنند. این افراد خواننده، نویسنده و نوازنده خوبی می شوند.

هوش حرکتی و حرکتی: این افراد در حرکت ریتمیک بدن مهارت دارند. آنها می توانند از نظر فیزیکی هماهنگ باشند و بدن خود را به روش های ظریف حرکت دهند. آنها ورزشکاران، جراحان و کارگران ساختمانی خوبی می سازند.

هوش بین فردی: افراد با هوش بین فردی بالاتر از حد نرمال اغلب می توانند نشانه های اجتماعی را دریافت کنند و نسبت به دیگران همدلی نشان دهند. آنها در پروژه های گروهی موفق هستند. افرادی که این مهارت را دارند، فروشندگان، سیاستمداران، معلمان و متخصصان بهداشت و درمان خوبی هستند.

هوش درون فردی: این افراد در درک خود، عادات، محرک ها و انگیزه هایشان بسیار خوب هستند. این هوش برای کارهای فریلنسری مانند نوشتن یا تکمیل پروژه ها با ضرب الاجل مفید است.

هوش طبیعت: فردی که بتواند قارچ سمی را از قارچ غیر سمی در طبیعت تشخیص دهد، دارای هوش طبیعت است. آنها می توانند به طور طبیعی گیاهان و حیوانات را شناسایی کرده و نیازهای آنها را درک کنند. آنها محیط بانان، گیاه شناسان و هواشناسان خوبی هستند.

IQ چیست؟

IQ مخفف ضریب هوش است که یک عدد بسیار ساده است که نشان دهنده نمره G افراد (هوش عمومی) است. با یک تست استاندارد می توانید به هوش خود پی ببرید.

در این آزمون توانایی های ویژه ای که J را تشکیل می دهد سنجیده می شود. این مهارت ها شامل استدلال کلامی، مهارت های ریاضی، استدلال دیداری- فضایی، سرعت پردازش و حافظه کوتاه مدت است.

روانشناس رنه لگسو می گوید: “هدف از تست های هوش اندازه گیری “هوش سیال” است که توانایی فرد برای یادگیری اطلاعات جدید و تفکر انتزاعی و “هوش متبلور” است که دانشی است که فرد تا کنون دریافت کرده و به خاطر سپرده است. .

خیلی ساده، تست‌های هوش توانایی فرد در تفکر، به کارگیری مهارت‌ها و حل مشکلات را اندازه‌گیری می‌کنند.

با این حال، نمره IQ نمی تواند منعکس کننده همه انواع مهارت ها، مانند هوش سنتی، مهارت های تصمیم گیری، هوش خلاق یا هیجانی باشد.

جان دلوکا، عصب شناس، می گوید: «ضریب هوشی شخصیت ما را اندازه نمی گیرد. این بدان معناست که شخصیت مستقل از ضریب هوشی می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد و موفقیت ما در جامعه داشته باشد.»

همه اینها به سطح “هوش” فرد کمک می کند. حال بیایید ببینیم چگونه می توانیم این هوش را افزایش دهیم.

16 راه برای باهوش تر شدن

1. کرم کتاب درونی خود را کاملاً ارضا کنید

مطالعه نه تنها باعث کاهش استرس و آرامش می شود، بلکه تحقیقات نشان می دهد که برای تقویت قدرت ذهنی نیز مهم است. خواندن به تمرکز، حافظه، دیدن مشکلات از دیدگاه های مختلف و یادگیری ایده های جدید کمک می کند. همچنین به شما امکان می دهد کلمات بیشتری را یاد بگیرید.

2. یک فرهنگ لغت متحرک بسازید

وقتی دایره لغات خود را گسترش دهید، آنچه را که می خوانید و می شنوید بهتر درک خواهید کرد. همچنین در بیان واضح تر و دقیق تر ایده های خود بهتر می شوید. این مهارت ها در محل کار، مدرسه و دانشگاه مفید هستند.

3. مغز خود را سرگرم کنید

اگر به بازی علاقه دارید، چرا مغز خود را بازی نمی کنید؟ یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که افراد 50 تا 93 ساله که چندین بار در روز پازل را حل می‌کنند، عملکرد شناختی بهتری در 10 معیار مختلف داشتند.

جدول کلمات متقاطع، سودوکو، جدول کلمات متقاطع یا جداول منطقی همگی مهارت های استدلال، حافظه و حل مسئله شما را بهبود می بخشند و شما را باهوش تر می کنند.

4. حافظه خود را به چالش بکشید

آیا فکر می کنید حافظه شما به خوبی حافظه یک فیل است؟ بنابراین به جای نگاه کردن به لیستی که قبلا نوشتید، سعی کنید آن را ذهنی به خاطر بسپارید. تکنیک های تقویت حافظه به بهبود حافظه کمک می کند.

5. صحبت با غریبه ها

البته همه ما دوست داریم در یک محیط امن باشیم. شاید باید از نزدیک شدن به غریبه ها در کوچه تاریک خودداری کنید و به دنبال راه هایی برای گسترش دایره اجتماعی خود باشید. حتی با یک باریستا در یک کافی شاپ محلی چت کنید و چند کلمه با هم تبادل نظر کنید. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که انزوای اجتماعی می‌تواند باعث کاهش حافظه، عملکرد اجرایی و سایر عملکردهای مغز شود.

همانطور که با افراد بیشتری به طور مداوم ارتباط برقرار می کنید و در معرض دیدگاه ها و تجربیات بیشتری قرار می گیرید، یاد می گیرید که به روش های مختلف به دنیا نزدیک شوید.

6. تمرکز خود را لیزر کنید

ما به یک جامعه چندوظیفه ای تبدیل شده ایم، اما تحقیقات نشان می دهد که تلاش برای انجام چند کار برای مغز ما مضر است. با حذف حواس پرتی و تمرکز، می توانید اطلاعات بیشتری را دریافت و حفظ کنید. شما همچنین می توانید تمام توجه خود را به کار در دست انجام دهید که به شما در بهبود عملکردتان کمک می کند.

7. یادگیری چیزهای جدید

مشخص شده است که یادگیری یک مهارت جدید می تواند باعث تغییرات ساختاری در مغز شود، مفهومی که به عنوان نوروپلاستیسیته شناخته می شود. یادگیری چیزهای جدید نه تنها به ایجاد ارتباطات عصبی جدید کمک می کند، بلکه می تواند اندازه مناطق خاصی از مغز را نیز تغییر دهد.

به عنوان مثال، راننده تاکسی که باید نقشه شهر را به خاطر بسپارد، احتمالاً هیپوکامپ بزرگتری دارد. هیپوکامپ ناحیه ای از مغز است که مسئول حافظه و ناوبری است. راه های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

می توانید تنیس، شعبده بازی، سفالگری یا یک زبان جدید یاد بگیرید. هر فعالیتی که مغز شما را به روشی جدید درگیر کند برای شما خوب است.

8. کنجکاو باشید

در مورد ذهنیت رشد در مقابل ذهنیت ایستا مطالب زیادی گفته شده است. یکی از شاخص های افزایش کنجکاوی و پرسش این است که چگونه می توان کارها را بهتر انجام داد. این روش باعث افزایش خلاقیت می شود.

باز بودن در برابر ایده های مختلف شما را به ملاقات افراد مختلف با دیدگاه های مختلف سوق می دهد و همانطور که در بالا ذکر کردیم، مغز شما را سالم نگه می دارد. از سوی دیگر کنجکاوی منجر به پرسش و یادگیری بیشتر می شود که می تواند به افزایش هوش شما کمک کند.

9. فرار از دست زامبی ها

اتاق های فرار بسیار بیشتر از سرگرمی هستند. این مناطق می توانند به تمرکز، حافظه، خلاقیت و مهارت های حل مسئله کمک کنند. آنها همچنین به شما کمک می کنند تا با همکاران، همکلاسی ها یا دوستان خود تعامل موثرتری داشته باشید.

مهم نیست که موضوع اتاق فرار چیست، از فرار از زامبی‌های مغزخوار گرفته تا سرقت از بانک، اتاق‌های فرار می‌توانند به صورت فردی و گروهی برای شما مفید باشند و به شما در ایجاد تمرکز قوی‌تر، ارتباطات واضح‌تر و موارد دیگر کمک کنند. مهارت های حل مسئله خلاق، حافظه بهتر، مهارت های شناختی بهتر و همچنین تقویت هوش عاطفی و اجتماعی شما.

متوجه خواهید شد که وقتی افراد با هم کار می کنند، مشکلات را بهتر، راحت تر و با کیفیت بالاتر از زمانی که سعی می کنند به تنهایی روی آنها تمرکز کنند، حل می کنند.

10. از منطقه راحتی خود خارج شوید

اگر همیشه دوست داشتید در جنگل زیپ لاین کنید اما هنوز جرات انجام این کار را نداشته اید، باید بدانید که انجام کارهای جدید باعث افزایش ترشح دوپامین، هورمون احساس خوب، در مغز می شود.

دوپامین همچنین ارتباطات عصبی جدیدی در مغز ایجاد می کند و خلاقیت را افزایش می دهد. لزومی ندارد که فعالیت شما به اندازه زیپلینگ گیج کننده باشد، می توانید در طبیعت قدم بزنید، غذاهای جدید را امتحان کنید، به موسیقی های مختلف گوش دهید یا طبق سلیقه خود فیلمی کاملا متفاوت تماشا کنید.

11. رهبری کردن کسی

وقتی به کسی توصیه می‌کنید – چه تدریس خلاقانه در یک کالج یا آموزش دادن به عمه یا عمه‌تان که چگونه از یک برنامه جدید استفاده کند – مغز خود را تقویت می‌کنید.

این عمل، که به عنوان «اثر دانش‌آموزی» شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که افرادی که باید به دیگران آموزش دهند، در واقع کار بسیار بهتر و سازمان‌دهی‌تری در به خاطر سپردن آنچه به آنها آموزش داده شده، انجام می‌دهند.

حتی آموزش یک مهارت فیزیکی، مانند نحوه زدن توپ گلف، پردازش اطلاعات و یادگیری حرکتی را در معلمان بهبود می بخشد.

12. متخصص شوید

اگر گلدوزی را دوست ندارید، باغبانی یا آشپزی را امتحان کنید. سرگرمی را پیدا کنید که شما را برآورده کند. مهم نیست چی باشه فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید و آن را به طور منظم انجام دهید.

بسته به سرگرمی شما، می تواند به ارتباطات اجتماعی جدید و ارتباطات عصبی جدید منجر شود. نتیجه مطالعه ای که بر روی 50000 نفر در ژاپن انجام شده است نشان می دهد که هر چه افراد سرگرمی بیشتری داشته باشند، احتمال فراموشی آنها کاهش می یابد.

13. ساز یاد بگیرید

نشان داده شده است که یادگیری موسیقی به افزایش هوش کمک می کند. مطالعات نشان داده است افرادی که ساز یاد می گیرند حافظه کوتاه مدت بهتری نسبت به افرادی که موسیقی یاد نمی گیرند، دارند.

پخش موسیقی به بهبود هوش و مهارت های عملکرد اجرایی مانند توجه و حل مسئله کمک می کند. اگر بتوانید به یک گروه بپیوندید، تعاملات اجتماعی و مهارت های همکاری خود را بهبود می بخشید.

14. به غرایز خود اعتماد کنید

وقتی غرایزتان درباره مشکلی به شما هشدار می دهد، آن را فقط یک حدس کور تلقی نکنید. این زمانی است که مغز شما ناخودآگاه موقعیت ها و افراد را می خواند و سپس مدارهای عصبی و انتقال دهنده های عصبی در سیستم گوارش شما به آن پاسخ می دهند.

توجه به این نکات شما را باهوش‌تر و عاقل‌تر می‌کند و درک بهتری از آنچه واقعاً در اطراف شما اتفاق می‌افتد، می‌کند.

15. برای فکر کردن وقت بگذارید

نگه داشتن یک دفتر خاطرات باعث می شود که به یاد آورید که واقعاً چه اتفاقی افتاده و چگونه به موقعیت واکنش نشان داده اید. این به شما امکان می دهد در آینده در موقعیت های مشابه خلاقانه تر پاسخ دهید.

نوشتن یک مجله روزانه استرس شما را کاهش می دهد و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد. راه‌های زیادی برای یادداشت روزانه وجود دارد (از ابراز قدردانی برای چیزهایی که به خاطر می‌آورید تا برنامه‌هایی که از شما می‌خواهند عکس‌هایی را آپلود کنید که روز شما را ثبت می‌کنند).

روشی را انتخاب کنید که مناسب سبک زندگی شما باشد.

16. مغز خود را بهبود بخشید

مشخص شده است که فعالیت هایی که قلب شما را تقویت می کند برای مغز شما نیز مفید است. عادات سالمی مانند ورزش منظم و مصرف غذاهایی مانند ماهی، گردو و توت فرنگی که سرشار از امگا 3 و آنتی اکسیدان، سرشار از فیبر، حاوی پروتئین و ویتامین های مختلف هستند، توصیه می شود. مدیتیشن و استراحت را فراموش نکنید.

آخرین کلمه

به نظر می رسد افراد باهوش در معرض فعالیت ها، افراد و تجربیات بیشتری قرار دارند. خودتان را از تجربیات متنوعی که برای بدن، قلب و مغزتان مفید و سالم است، محروم نکنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا