سبک زندگی

چگونه میکروپلاستیک ها را از آب آشامیدنی حذف کنیم؟

غزال زیاری: ذرات میکروپلاستیک امروزه در همه جا وجود دارند و از راه های مختلف از آب آشامیدنی گرفته تا غذا وارد بدن انسان می شوند. اما اخیراً دانشمندان راهی ساده و موثر برای حذف این ذرات میکروپلاستیک از آب یافته اند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پزشکی گوانگژو و دانشگاه جینان در چین آزمایش‌هایی را بر روی آب نرم و آب شیر سخت (که حاوی مواد معدنی و نمک بیشتری است) انجام دادند و قبل از جوشاندن نمونه‌های آب و سپس فیلتر کردن آنها، نانوپلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها (NMPs) را اضافه کردند. هر رسوب دیگری

ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید

در برخی موارد، تا 90 درصد از نانوپلاستیک ها و میکروپلاستیک ها (NMPs) با جوشاندن و فیلتر کردن آب حذف شدند. با این حال، سطح اثربخشی بسته به نوع آب متفاوت بود. بزرگترین مزیت این روش این است که اکثر افراد با استفاده از ابزارهای ساده در آشپزخانه خود می توانند این کار را انجام دهند.

محققان در مقاله خود در مورد این موضوع نوشتند: «یک استراتژی ساده مانند جوشاندن آب، NMP ها را از آب لوله کشی خانگی حذف می کند، در نتیجه میزان NMPs را که از طریق مصرف آب وارد بدن ما می شود، کاهش می دهد.

غلظت بالاتر NMP، که به طور طبیعی باعث تجمع رسوب (کربنات کلسیم) در حین گرم کردن آب لوله کشی سخت می شود، از نمونه آب لوله کشی سخت حذف شد. این رسوبات آهکی اغلب روی آبگرمکن های آشپزخانه ظاهر می شوند. این ماده گچی روی سطح پلاستیک تشکیل می شود و تغییرات دما باعث می شود کربنات کلسیم از محلول خارج شود و به طور موثر قطعات پلاستیکی را در یک پوسته به دام بیندازد.

چگونه میکروپلاستیک ها را از آب آشامیدنی حذف کنیم؟

حتی در آب نرم حاوی کربنات کلسیم محلول کمتر، تقریباً یک چهارم NMPها از آب استخراج شد. به گفته محققان، قطعات پلاستیکی پوشیده از آهک را می توان با استفاده از یک صافی چای (هر فیلتر ساده مانند توری فولادی ضد زنگ) جدا کرد.

مطالعات قبلی میزان ذرات پلی استایرن، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی اتیلن ترفتالات را در مقادیر مختلف آب آشامیدنی که روزانه مصرف می‌کنیم اندازه‌گیری کرده‌اند و برای آزمایش نهایی این استراتژی، محققان ذرات نانوپلاستیک بیشتری و بار دیگر مقدار آن‌ها را اضافه کردند. به طور موثر در این فرآیند کاهش یافت.

به گفته محققان، نوشیدن آب جوشانده یک استراتژی بلند مدت خوب برای کاهش سطح NMP است.

اگرچه افراد بسیار کمی از آب جوشیده برای نوشیدن استفاده می کنند، اعضای این تیم تحقیقاتی امیدوارند که نوشیدن آب جوشانده شده محبوبیت بیشتری پیدا کند.

اگرچه هنوز مشخص نیست که میکروپلاستیک ها چقدر برای بدن ما مضر هستند. اما صادقانه بگویم که آنها به سلامت ما کمک نمی کنند. پیش از این، میکروپلاستیک ها با تغییراتی در میکروبیوم روده و مقاومت آنتی بیوتیکی بدن مرتبط بودند.

چگونه میکروپلاستیک ها را از آب آشامیدنی حذف کنیم؟

اعضای این تیم قصد دارند تحقیقات بیشتری را انجام دهند تا در مورد چگونگی دور نگه داشتن بدن از میکروپلاستیک ها با نوشیدن آب جوشانده و نحوه مقابله با برخی از اثرات منفی میکروپلاستیک ها بیشتر بدانند.

یکی محققان این پروژه گفتند: نتایج تحقیقات ما یک استراتژی بسیار کاربردی برای کاهش مواجهه انسان با NMP ها را تایید می کند که مبنای تحقیقات بیشتر خواهد بود.

منبع: هشدار علمی

5455

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا