دانستنی ها

چگونه موهای سالم تری داشته باشیم؟

بعد- آیا موهای شما خشک و شکننده است؟ آیا می خواهید بهتر از موهای خود مراقبت کنید و چیزی در مورد ارتباط بین وضعیت موهای خود و سلامت جسمی خود نمی دانید؟

بر اساس گزارش واشنگتن پست، اکثر متخصصان پوست موافق هستند که اولین قدم برای داشتن موهای سالم، داشتن پوست سر سالم است. نحوه مراقبت از پوست سر می تواند بر سلامت موهای شما در هر سنی تأثیر بگذارد. اولین قدم برای حفظ سلامت مو، استفاده از محصولات مراقبت از موی ملایم و بدون سولفات است. حتما شامپو را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید و از آب خیلی گرم یا سرد برای شستن موهای خود استفاده نکنید.

چند بار شستشوی مو در هفته نیز برای سلامت مو بسیار مهم است، اما تعداد صحیح شستشو بستگی به فرد دارد. مهم است که از شستن هر روز موها خودداری کنید زیرا این کار چربی را از پوست سر پاک می کند و باعث می شود موها شکننده شده و پوست سر بیش از حد خشک شود.

از طرف دیگر، نمی‌خواهید موهایتان را خیلی طولانی بشویید، زیرا چربی اضافی روی پوست سر در نهایت می‌تواند پوست را تحریک کند.

تمام شرایطی که بر سلامت پوست سر و مو تأثیر می گذارد در طول زمان تغییر می کند. بنابراین، اگر از سلامت موهای خود راضی نیستید، سعی کنید روال شستشو و مراقبت از موهای خود را تغییر دهید.

موهای شما در مورد سلامت جسمانی شما چه می گویند؟

ریزش یا نازک شدن مو: با افزایش سن، موها به طور طبیعی در مردان و زنان نازک تر و شکننده تر می شوند. این تغییرات کاملاً طبیعی است، اما این بدان معنا نیست که راه حلی وجود ندارد.

ماینوکسیدیل موضعی برای ریزش مو موثر است، اما برای مشاهده نتایج احتمالی باید حدود شش ماه از آن استفاده کنید. مطالعات همچنین نشان داده اند که ماینوکسیدیل خوراکی ممکن است برای برخی افراد نیز موثر باشد.

از دیگر علل ریزش مو می توان به بیماری های خودایمنی مانند آلوپسی یا استفاده از برخی داروها اشاره کرد. ریزش موی ناشی از دارو تقریباً همیشه قابل برگشت است زیرا فقط بر مرحله رشد مو تأثیر می گذارد. روشی که موهایتان را حالت می دهید با ریزش مو نیز مرتبط است: محکم بستن موها یا استفاده از اتو فر یا فر به رشد مو کمک می کند. در ریزش مو تاثیر دارد.

در نهایت، برخی از عفونت ها نیز می توانند باعث ریزش مو شوند. به عنوان مثال، ریزش مو ممکن است نشانه عفونت قارچی پوست سر باشد.

موهای زبر و خشک: بیماری تیروئید، هم پرکاری و هم کم کاری تیروئید، می تواند باعث تغییر در بافت مو، افزایش شکستگی و ریزش مو شود. این اغلب با علائم دیگر اختلال عملکرد تیروئید همراه است، که ممکن است شامل تغییرات در عادات روده و حتی افزایش ضربان قلب یا فشار خون باشد. کمبود مواد مغذی مانند ویتامین ها، آهن یا فولات می تواند با زبری، ریزش مو و خشکی همراه باشد.

موهای خاکستری اولیه: برخی از سلول های بنیادی در فولیکول های مو حاوی ملانین هستند که رنگدانه های مو را تامین می کند. بسیاری از افراد با افزایش سن این سلول های بنیادی را از دست می دهند. ژنتیک شما تا حد زیادی تعیین می کند که موهای شما تا چه حد و با چه سرعتی خاکستری می شوند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که ترک سیگار و ننوشیدن الکل میزان ریزش و سفیدی مو را کاهش می دهد.

به نظر می رسد استرس نیز در سفید شدن موها نقش دارد، اما نگران نباشید، همه موهای شما یک شبه سفید نمی شوند.

ریزش مو چقدر طبیعی است؟

تقریباً 5 میلیون فولیکول مو در بدن انسان وجود دارد. در حالی که 80 تا 90 درصد موهای ما در مرحله “رشد” چرخه زندگی خود هستند، در نهایت هر مو در پایان چرخه می ریزد. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما ریزش تقریباً 100 تا 200 تار مو در روز روی پوست سر طبیعی است.

اغلب اوقات، تغییراتی که در موهای خود احساس می کنید جای نگرانی نیست. با این حال، اگر موهای شما شروع به ریزش کرد یا پوست سرتان قرمز و تحریک شده به نظر می رسد، به پزشک مراجعه کنید.

ریزش بیش از حد مو همچنین می تواند نشانه ای از تلوژن افلوویوم باشد، وضعیتی که در آن حداقل نیمی از موهای پوست سر از مرحله “رشد” خارج شده و به راحتی از پوست سر جدا می شوند. تلوژن افلوویوم زمانی اتفاق می‌افتد که بدن تحت فشار زیادی مانند جراحی یا سوء تغذیه قرار می‌گیرد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا