دانستنی ها

روش های مراقبت از مسواک در برابر آلودگی!

برای تمیز نگه داشتن مسواک چه کنیم؟ در زیر روش های عملی برای تمیز نگه داشتن مسواک و شرایط سالم برای مراقبت مناسب از مسواک را خواهید آموخت.

اگر شما مانند اکثر افرادی هستید که هر شب از مسواک خود استفاده می کنند، ممکن است مسواک شما خودش را تمیز نکند. به گفته مرکز کنترل بیماری، در حقیقت، تحقیقات محدود نشان داده است که مسواک‌ها می‌توانند حتی پس از شستن و تمیز کردن، آلوده به ارگانیسم‌های بالقوه بیماری‌زا باقی بمانند. خوشبختانه، نگرانی شما در مورد تمیز نگه داشتن مسواک می تواند با عادات مناسب تمیز کردن و نگهداری کاهش یابد.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که بهترین مکان برای نگهداری مسواک کجاست؟ برای اینکه مسواک کاملا بهداشتی بماند چه شرایطی لازم است؟ پاسخ را در ادامه این فصل خواهید خواند.

شرایط سالم برای مراقبت صحیح از مسواک

1- مسواک خود را در ظرف دربسته در منزل نگهداری نکنید. رطوبت موجود در ظرف دربسته محیط مناسبی را برای تکثیر باکتری ها ایجاد می کند. در سفر مسواک خود را در ظرف دربسته نگه دارید تا باکتری و میکروب به آن وارد نشود. قبل از قرار دادن مسواک در قاب محافظ آن از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین حتما محافظ را به طور مرتب تمیز کنید. کلرهگزیدین (موجود در صابون ظرفشویی) بهترین عامل ضد باکتری برای تمیز کردن ظروف است.

2- مسواک را صاف نگه دارید. این اجازه می دهد تا آب از طریق پشم تخلیه شود. همچنین آنها را از رشد باکتری ها در مقادیر کم دور نگه می دارد. اگر مسواک خود را در ظرفی مانند لیوان نگهداری کنید، ممکن است متوجه شوید که باقی مانده آن در ته آن جمع می شود.

3- مسواک را حداقل 2 متر از توالت دور نگه دارید. ذرات کوچک آب حاوی مدفوع از توالت خارج می شوند و اگر نزدیک توالت باشید می توانند روی مسواک بنشینند. در حالی که شواهد کافی مبنی بر اینکه این مقدار باکتری باعث بیماری می شود وجود ندارد، بهتر است محتاط باشید.

4- مسواک را هفته ای یکبار تمیز کنید. باکتری های انباشته شده روی مسواک می توانند به مسواک و از آنجا به دهان منتقل شوند. تمیز کردن مرتب مسواک بسیار مهم است. هرگز مسواک برقی خود را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

5- اجازه ندهید مسواک با مسواک های دیگر تماس پیدا کند. اگر مسواک های متعددی را در یک ظرف نگهداری می کنید، مطمئن شوید که آنها با یکدیگر تماس ندارند. زیرا این می تواند باعث انتقال باکتری ها و مایعات از یک مسواک به مسواک دیگر شود.

تمیز نگه داشتن مسواک بعد از استفاده

1- از مسواک مشترک خودداری کنید. اگر مسواک مشترک دارید، مایعات و میکروب های بدن را به اشتراک می گذارید که می توانند باعث عفونت شوند.

2- قبل از دست زدن به مسواک دست های خود را بشویید. این امر بدیهی به نظر می رسد، اما اکثر مردم قبل از شستن دست های خود خمیر دندان را پاک می کنند.

3- بعد از هر بار استفاده مسواک را بشویید. پس از مسواک زدن، مسواک را با آب داغ بشویید، حتما تمام خمیر دندان را بشویید.

4- پس از شستن مسواک آن را تکان دهید تا خشک شود. هر چه مسواک مرطوب تر باشد، محیط بیشتری برای تکثیر باکتری ها ایجاد می کند.

5- مسواک را در محلول ضد عفونی کننده یا دهان شویه فرو نبرید.

6- مسواک را هر سه تا چهار ماه یکبار عوض کنید. در صورت برق رسانی، سر را هر سه تا چهار ماه یکبار تعویض کنید. اگر متوجه شدید که دندان های آنها کج، چروک یا تغییر رنگ داده است. این کار را زود انجام دهید

اقدامات مهم در شرایط خاص

1- اگر فردی در خانه شما بیمار است، اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید. مسواک و سایر مسواک ها را دور بیندازید تا از گسترش بیماری جلوگیری کنید.

گذاشتن مسواک در حالت آنتی باکتریال به مدت 10 دقیقه پس از پایان بیماری می تواند باعث از بین رفتن پلاک ها شود که می تواند باعث بازگشت بیماری شود. اما جایگزین کردن مسواک ایده بهتری است.

2- اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا مستعد ابتلا به بیماری ها هستید، اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید. حتی مقادیر کم باکتری می تواند برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطرناک باشد، بنابراین توصیه می شود مسواک ضد عفونی شده داشته باشید.

قبل از مسواک زدن از آنتی باکتریال استفاده کنید. این می تواند به کاهش میزان باکتری وارد شده به مسواک در حین مسواک زدن کمک کند.

3- در صورت داشتن مسواک یا وسایل دیگر، احتیاط بیشتری را رعایت کنید. مطالعات نشان می دهد افرادی که لوازم خانگی را در دهان خود قرار می دهند پلاک بیشتری روی مسواک خود دارند. قبل از استفاده مسواک را بشویید.

منبع: سایت نمناک

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا