اختلال حمله قلبی به دلیل وجود بیماری در عروق کرونر قلب ایجاد می شود. در واقع، زمانی که رگ های قلب باریک می شوند، می تواند منجر به سکته شود. باریک شدن رگ های قلب ممکن است برای مدت طولانی پنهان بماند و حتی خود شخص نیز علائمی از باریک شدن رگ های قلب را مشاهده نکند. شدت انقباض عروق می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و می تواند علائم خاصی ایجاد کند.

علائم اختلال سکته قلبی چیست؟

حمله قلبی زمانی است که عروق کرونر مسدود می شوند و خون نمی تواند به تمام قسمت های قلب برسد. این می تواند فشار زیادی به قلب وارد کند و باعث درد شدید شود. درد ناشی از حمله قلبی می‌تواند به قسمت‌های مختلف بالای بدن، از قفسه سینه تا گوش‌ها سرایت کند.

برخی از مهمترین علائمی که در نتیجه سکته مغزی رخ می دهد عبارتند از:

احساس درد در وسط قفسه سینه و نواحی مجاور

درد در قسمت بالای شکم

درد در بازوها

انتشار درد به گردن

درد در فک پایین

احساس در گوش و اطراف آن

درد اصلی ناشی از حمله قلبی دردی است که در ناحیه قفسه سینه احساس می شود. به طوری که بروز و تداوم درد در این ناحیه ممکن است با بروز سکته قلبی همراه باشد. انتشار درد در سرتاسر قفسه سینه ممکن است این ادعا را تایید کند.

به طور کلی به هر دلیلی ممکن است عارضه ای مانند ایست قلبی ایجاد شود. به عنوان مثال، حمله قلبی در نتیجه یک حمله قلبی است. ایست قلبی ناتوانی قلب در پمپاژ خون است.

این وضعیت زمانی رخ می دهد که قلب فرد قدرت فعالیت الکتریکی را از دست می دهد و بنابراین دیگر توانایی تولید تکانه الکتریکی را ندارد.

به دلیل از بین رفتن فعالیت الکتریکی، استحکام مکانیکی قلب نیز از بین می رود و در نهایت قلب توانایی پمپاژ خون در سراسر بدن را از دست می دهد. در اثر ایست قلبی و عدم جریان خون به مغز، فرد هوشیاری خود را از دست می دهد و اگر این وضعیت به مدت طولانی ادامه یابد، در نهایت با مرگ مغزی مواجه می شود. با این حال، باید بدانید که هر ایست قلبی به معنای حمله قلبی نیست و هر حمله قلبی لزوماً با ایست قلبی همراه نخواهد بود.

در حمله قلبی عروق قلب به طور کامل بسته شده و خون نمی تواند از این رگ ها عبور کند. در نتیجه درد برای مدت طولانی تری ادامه می یابد. اغلب در هنگام حمله قلبی، فرد درد شدید قفسه سینه را تجربه می کند که حتی با بیش از یک قرص زیرزبانی نیز قابل تسکین نیست. این یک وضعیت بسیار خطرناک است که گاهی اوقات می تواند بیش از 15 دقیقه طول بکشد.

در هنگام حمله قلبی چه باید کرد؟

حمله قلبی به دلیل انسداد عروق قلب رخ می دهد. بنابراین اگر رگ ایجاد کننده سکته قلبی در ساعات اولیه پس از سکته قلبی یا حتی خیلی زودتر باز شود، سکته قلبی یا رخ نمی دهد و یا شدت آن بسیار خفیف خواهد بود. حمله قلبی یک وضعیت ناامید کننده است که باعث درد شدید می شود و باید به سرعت درمان شود. در این حالت حتی استفاده از یک یا چند قرص معمولی (که به عنوان قرص زیرزبانی نیز شناخته می شود) نتیجه نمی دهد و فرد باید به بیمارستان منتقل شود. اگر درد طولانی مدت در ناحیه قفسه سینه با علائم مهم دیگری مانند تعریق، تنگی نفس، سرگیجه و ناراحتی همراه باشد، به احتمال زیاد یک حمله قلبی است.

درد قفسه سینه ممکن است با هر یک از این علائم همراه باشد. در چنین شرایطی بهتر است ابتدا به فرد استراحت داده شود سپس بیمار یا اطرافیان در اسرع وقت با اورژانس تماس بگیرند.

در صورت تشخیص سکته قلبی توسط پزشک متخصص، فرد باید در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود. در واقع بهترین کار در این شرایط تماس با اورژانس و رساندن بیمار به بیمارستان است.

عوارض سکته قلبی چیست؟

حمله قلبی به دلیل تغییراتی که در ساختار قلب ایجاد می کند می تواند عواقب جدی برای سلامتی فرد داشته باشد. دو عارضه بسیار مهم ناشی از حملات قلبی، عوارض مکانیکی و عوارض الکتریکی است.

سعید علیپور پارسا، استاد قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مردم باید با اقدامات اورژانسی برای فرد مبتلا به سکته قلبی آشنا شوند، گفت: به محض اینکه متوجه سکته قلبی و این حملات شدیم، فقط تماس بگیرید. اورژانس شهری که در آن زندگی می کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با مراجعه به اورژانس، متخصصان اورژانس تا رسیدن آمبولانس توصیه های لازم را به شما می دهند.

اردوغان با اشاره به اینکه طرح 247 کشور با مفهوم 24 ساعت شبانه روز و در 7 روز هفته اجرا می شود، گفت: زمان برای کمک به بیماران مبتلا به سکته قلبی و مغزی حتی اگر 10 دقیقه باشد، بسیار مهم است. اگر خون به مغز نرسد، مغز کارایی خود را از دست می دهد. بنابراین، قبل از هر اقدامی، خونسردی خود را فراموش نکنید و با اورژانس ما تماس بگیرید.

CPR یکی از حیاتی ترین اقداماتی است که پس از تماس با اورژانس انجام می شود.

علیپور با اشاره به اینکه ماساژ قلب یکی از حیاتی ترین اقدامات پس از تماس با اورژانس است، گفت: بیمار بیهوش و دچار سکته قلبی را به پشت بخوابانید و به ناحیه قفسه سینه (جنبه، بالای سینه) فشار وارد کنید. معده و قسمت استخوانی)) این قسمت وسط را دقیقاً در نظر بگیرید یا این قسمت را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید و روی یک سوم میانی و قسمت بالایی استخوان سینه فشار دهید.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که این فشار (در احیای بیماران قلبی ریوی) باید یک فشار عمیق و سریع باشد و فرد انجام دهنده احیا کنترل کافی بر بیمار داشته باشد. یعنی از نظر قد باید به گونه ای باشد که بتوانیم حداکثر قدرت و توان خود را در سینه بگذاریم.

علیپور پارسا تاکید کرد: فردی که احیای قلبی انجام می دهد باید بتواند در هر فشار تقریباً پنج سانتی متر فشار عمیق وارد کند. به طوری که قفسه سینه به سمت داخل حرکت می کند.

متخصص قلب و عروق و آنژیوپلاستی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برای انجام احیای قلبی باید پاشنه کف دست را روی جناغ (بعد از مچ) قرار داد، ادامه داد: دست مخالف نیز روی جناغ سینه قرار می گیرد. زیزین کمک خواهد کرد.” و بنابراین ماساژ احیا کننده را ادامه دهید.

وی توصیه کرد: اگر بیمار روی زمین است، احیای روی زانو کافی است، اگر بیمار در بستر است، بیمار باید زیر او محکم باشد، در غیر این صورت بهتر است مدتی بیمار را روی زمین بخوابانند. انیمیشن; همچنین اگر فرد بالاتر است باید از مدفوع برای کنترل بیشتر استفاده کنیم.

علیپور پارسا ادامه داد: سرعت ماساژ باید بالا باشد; یعنی باید بیش از یک بار در دقیقه، 100 بار در ثانیه ماساژ دهیم. بنابراین اگر فرد دیگری توانایی انجام یک ماساژ نیروبخش را دارد، بهتر است از او کمک بخواهید.

متخصص قلب و عروق دانشگاه با اشاره به اینکه با ماساژ قلب می توان تنفس و اکسیژن رسانی به مغز بیمار را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید، گفت: شرایط اورژانس به آنجا می رسد.

وی با توجه به این نکته خاطرنشان کرد: اگر فرد به دلیل گیرکردن جسم خارجی در گلو دچار ایست قلبی شود، ماساژ قلب ممکن است منجر به خفگی شود، گفت: در این موارد باید جسم خارجی را خارج کرد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه هشدار داد: اگر فردی دچار سکته مغزی یا سکته قلبی شد از درمان خودسرانه خودداری کرده و تحت هیچ شرایطی به او چیزی ندهید. زیرا ممکن است غذا یا آب وارد ریه های فرد شود و ریه ها عفونی شوند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *