دانستنی ها

چگونه سلامت دستگاه گوارش خود را افزایش دهیم؟

کارشناسان می گویند که تقریباً 70 درصد از سلول های ایمنی در دستگاه گوارش زندگی می کنند و دائماً با سیستم ایمنی بدن ما در تماس هستند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان می افزایند: بنابراین سیستم ایمنی کسانی که سیستم گوارشی سالم تری دارند نیز مقاوم تر است.

به دنبال پروژه تحقیقاتی سیستم گوارش 2018 در ایالات متحده، کارشناسان توصیه کردند که افراد حداقل 30 نوع گیاه در هفته مصرف کنند و تاکید کردند که این به تنوع میکروبیوم دستگاه گوارش کمک می کند.

گیاهان تنها به معنای میوه ها و سبزیجات نیستند، دانه ها و مغزها نیز در این گروه قرار می گیرند.

کارشناسان توصیه می کنند برخی از مواد اصلی را در دستور غذا جایگزین کنید و آجیل، میوه ها و سبزیجات را از سوپرمارکت ها خریداری کنید. این امر منجر به تنوع در مصرف مواد گیاهی و غیر گوشتی در رژیم غذایی و برنامه غذایی افراد خواهد شد. مثلا به جای استفاده از ماکارونی. مایع را فقط با گوشت درست کنید، آن را با عدس که حاوی مقدار زیادی فیبر است جایگزین کنید.

طبق توصیه های سازمان ملی بهداشت بریتانیا، رژیم غذایی سرشار از فیبر باعث احساس سیری در فرد می شود، به هضم غذا کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند. این سازمان توصیه می کند که بزرگسالان حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنند.

انتخاب نان سبوس دار و کمتر تصفیه شده به جای نان سفید و استفاده از برنج قهوه ای و ماکارونی سبوس دار نیز می تواند میزان فیبر جذب شده توسط بدن را افزایش دهد. سایر منابع فیبر شامل سیب زمینی در پوست آنها (مانند سیب زمینی پخته با پوست) و همچنین حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود است که می توان آنها را به کاسرول، سوپ و سالاد اضافه کرد.

ثابت شده است که غذاهای پروبیوتیک (حاوی انواع خاصی از فیبر و کربوهیدرات ها) به رشد باکتری های مفید در دستگاه گوارش کمک می کنند. نمونه هایی از این غذاها عبارتند از: موز، پیاز، پیازچه، سیر، کلم پیچ، تره فرنگی، جو، مارچوبه، شلیل، زغال اخته و گریپ فروت.

دکتر متخصص گوارش پاکستانی هانیشا خامانی می گوید خوردن یک رژیم غذایی متعادل پر از مواد مغذی در دهه 20 سالگی برای سلامتی طولانی مدت در طول زندگی بسیار مهم است. در این بیانیه آمده است: تصمیمات اتخاذ شده در مورد رژیم غذایی و انتخاب غذا در سنین حساس زندگی می تواند بر بیماری های مزمن، سلامت روان و توانایی یادگیری و سلامت جسمی کلی برای دهه های بعدی زندگی فرد تأثیر بگذارد.

به گفته متخصصان، غذاهای بسیار فرآوری شده، الکل و سیگار به سیستم گوارشی آسیب می رساند. غذاهای بسیار فرآوری شده حاوی موادی هستند که باکتری های خوب را از بین می برند و باکتری های بد را در دستگاه گوارش افزایش می دهند.

بسته به اینکه در کجای جهان زندگی می کنید، ممکن است لازم باشد از غذاهای ناسالم از دست فروشان خیابانی اجتناب کنید و میوه ها و سبزیجات را به طور کامل بشویید تا ویروس های خطرناک را از بین ببرید.

استرس همچنین می تواند بر سلامت دستگاه گوارش ما تأثیر بگذارد و باعث رفلاکس اسید و افزایش احتمال زخم شود. افرادی که استرس بیشتری دارند، تنوع کمتری در میکروبیوم های روده خود دارند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا