از کم خوابی و خشکی پوست گرفته تا گریه نوزادان، سفرهای هوایی همیشه چالش های خود را دارند. با این حال یکی یکی از ناراحتی هایی که همیشه مسافران را شگفت زده می کند درد شدید گوش هنگام فرود هواپیما است.

به گزارش کجارو، این درد که به «گرفتگی گوش هنگام پرواز» معروف است، گاهی آنقدر غیرقابل تحمل است که لذت سفر را به کلی از بین می برد. برای حل این مشکل، دکتر D.، متخصص گوش و حلق و بینی در بیمارستان کودکان بوستون و دانشگاه هاروارد. دنیس پو پیشنهادهایی برای حل این مشکل ارائه کرد.

“گرفتگی گوش در پرواز” چیست؟

بهتر است ابتدا با اصطلاحات پزشکی آشنا شوید. پزشکان گوش درد ناشی از تغییرات فشار را «باروچالش» می نامند. اگر آسیبی مانند تورم پرده گوش یا تجمع مایع در گوش رخ دهد، به آن “باروتروما” می گویند. انسداد گوش در حین پرواز نیز نوعی مبارزه باروک است که به دلیل دشواری تنظیم فشار گوش در هنگام برخاستن یا فرود آمدن رخ می دهد.

دکتر پو توضیح می دهد که مشکل اغلب در هنگام فرود رخ می دهد. زیرا دریچه ای به نام شیپور استاش که گوش ما را به بینی متصل می کند به دلیل فشار منفی در گوش به سختی باز می شود. این اتفاق برای غواصان نیز می افتد:

پایین رفتن همیشه سخت تر از بالا رفتن است.

چرا درد گاهی بیشتر است؟

یکی یکی از دلایل اصلی گرفتگی گوش در زمان های خاصی در طول پرواز، گرفتگی و گرفتگی بینی است. اگر آلرژی، سرماخوردگی یا عفونت تنفسی دارید، باز کردن شیپور استاش دشوارتر خواهد بود. این مشکل به ویژه در کودکان دیده می شود. زیرا شیپورهای استاش کوچکتر هستند و باز کردن آنها دشوارتر است.

چگونه گرفتگی گوش را در طول پرواز درمان کنیم؟

جویدن آدامس ممکن است موثر باشد، اما این عمل جویدن نیست. بلکه این عمل بلع است که به تهویه گوش کمک می کند. دکتر پو توصیه می کند که برای کاهش گوش درد حدود نیم ساعت قبل از فرود، چند جرعه آب بنوشید.

اگر آلرژی مزمن دارید، بهتر است چند روز قبل از پرواز از اسپری های بینی استروئیدی یا آنتی هیستامین ها استفاده کنید. اگر سرما خورده اید استفاده از اسپری ضد احتقان مانند افترین حدود نیم ساعت قبل از فرود مفید است. البته مراقب باشید که بیش از سه روز متوالی از این اسپری ها استفاده نکنید; زیرا ممکن است به آنها معتاد شوید.

استفاده از گوش گیرهایی مانند EarPlanes نیز ممکن است کمک کننده باشد. این هدفون به تدریج فشار هوا را کاهش می دهد و به گوش شما زمان بیشتری برای باز شدن می دهد.

چه کاری را نباید انجام دهید؟

دکتر پو تأکید می کند که اگر نمی توانید گوش های خود را در هواپیما باز کنید، هرگز نباید منتظر بمانید تا فرود بیایید. با صبر کردن، اختلاف فشار بین گوش و محیط افزایش می یابد و باز کردن گوش ها دشوار می شود.

همچنین از تلاش بیش از حد برای باز کردن گوش خود اجتناب کنید. برخی از افراد بینی خود را بیش از حد محکم نگه می دارند و هوا را به داخل گوش خود وارد می کنند که می تواند باعث آسیب دائمی گوش شود. بهترین راه این است که بینی و دهان خود را بگیرید، به آرامی نفس بکشید و سپس به سختی قورت دهید. این همان تکنیکی است که توسط غواصان حرفه ای استفاده می شود.

با استفاده از این روش ها می توانید از گوش درد در هواپیما جلوگیری کنید و سفر راحت تری داشته باشید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما