اخبار روز

چگونه تورم ونزوئلا از 2 میلیون درصد به 1 درصد رسید؟ از اصلاح روابط بین الملل تا کاهش تحریم ها تا استفاده از مشاوران خارجی و کنترل های مالی

عصر ایران ونزوئلا را بزرگترین ذخایر نفت جهان موضوع جالبی برای مطالعه این در مورد خسارت ناشی از یک دولت نفتی است. از زمان کشف روغن در دهه 1920 در این کشور، ونزوئلا سفری هیجان‌انگیز اما خطرناک را آغاز کرد که برای دیگر کشورهای غنی از منابع در سراسر جهان درس‌هایی ارائه می‌دهد. دهه ها حکومت ضعیف، کشوری که زمانی… یکی این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای لاتین بود که منجر به ویرانی اقتصادی و سیاسی شد.

در سال‌های اخیر، ونزوئلا دچار فروپاشی اقتصادی شد و تولید به طور قابل توجهی کاهش یافت تورم ناآرامی ها منجر به کمبود کالاهای اساسی مانند غذا و دارو شد. در همین حال، سوء مدیریت دولت و تحریم های آمریکا منجر به کاهش شدید تولید نفت و کاهش چشمگیر سرمایه گذاری در این بخش شد. وابستگی شدید ونزوئلا به درآمدهای نفتی یکی یکی از دلایل اصلی بحران اقتصادی در این کشور است.

اقتصاد ونزوئلا در حال فروپاشی است

بین سال‌های 2012 تا 2019، اقتصاد ونزوئلا تقریباً 80 درصد کوچک شد و بیش از 90 درصد جمعیت این کشور در فقر مطلق قرار گرفتند. تورم در این مدت تا دو میلیون درصد همچنین اضافه شد و بیش از 14 صفر از پول ملی حذف شد. بدهی خارجی تنها در چند سال به بیش از 150 میلیارد رسید و درآمدهای این کشور نفت خیز بیش از 90 درصد در دوره اعلام شده کاهش یافت. به این دلیل، یکی یکی از ثروتمندترین کشورها از نظر منابع نفتی یکی به یکی از فقیرترین کشورهای جهان تبدیل شد.

با این حال، به گفته رویترز، دولت این کار را کرده است ونزوئلا اخیراً سیاست‌های خود را تغییر داده و امیدوار است با کاهش تحریم‌های واشنگتن و اجازه دادن به غول‌های نفتی برای از سرگیری فعالیت‌های خود در آن کشور، گام‌هایی برای بهبود شرایط بردارد.

پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری در ونزوئلا، دولت این کشور تلاش‌ها را برای کاهش تورم، ثابت نگه داشتن ارزش بولیوار – واحد پول ونزوئلا – در برابر دلار و چگونگی مدیریت هزینه‌ها بدون افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده افزایش می‌دهد. Oleaster.

این کشور نفت خیز آمریکای جنوبی که دولت آن تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، با یک بحران اقتصادی طولانی مدت مواجه است که منجر به کمبود مزمن، کاهش ارزش پول ملی و تورم شدید شده است.

تلاش برای خروج از بحران اقتصادی و غلبه بر ابرتورم

تورم در ونزوئلا

برای توضیح نمودار فوق باید بگوییم: شاخص قیمت مصرف کننده ونزوئلا در سال 2023 به 193 رسید. یکی این یکی از بالاترین نرخ های تورم در جهان است. با این وجود، این خبر خوبی برای ونزوئلایی ها بود، زیرا آنها ادامه روند کاهشی نرخ تورم را برای چندین سال متوالی تجربه کردند. این شاخص در سال 2022 305 درصد بود.

این در شرایطی اتفاق می افتد که افزایش قیمت تا ژانویه 2024 به 107 درصد سالانه کاهش یافته است. افزایش قیمت ماهانه در 10 ماه منتهی به فوریه تک رقمی شد، زیرا دولت سوسیالیست نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به رویکرد ضد تورمی خود از سال 2021، که شامل تزریق دلار و محدود کردن شدید وام‌دهی و هزینه‌ها است، پایبند است.

به گفته اوبلا، رصدخانه اقتصادی آمریکای لاتین، ونزوئلا برای خروج از بحرانی که با آن دست و پنجه نرم می کند، اقداماتی از جمله کاهش هزینه های دولت، محدود کردن وام های بانکی، حذف یارانه بنزین و باز کردن بازار ارز انجام داده است.

در ژانویه، مادورو وعده پیروزی نهایی در برابر تورم در سال جاری و بازگشت به تورم دو رقمی در ونزوئلا را داد. نرخ تورم سالانه در این کشور از سال 2014 کمتر از 100 درصد نبوده است.

در حال حاضر کاهش تورم و حفظ ارزش پول ملی از اهداف اصلی دولت ونزوئلا است. پس از کاهش 38 درصدی ارزش در سال 2023، برابری بولیوار-دلار از سال 2024 تاکنون حدود 36 بولیوار در هر دلار بوده است.

بازگشت شرکت آمریکایی شورون به بازار نفت ونزوئلا و افزایش درآمدهای نفتی یکی این یکی از دلایل اصلی مهار بحران اقتصادی در این کشور بود. این شرکت با مجوز ویژه از واشنگتن در ونزوئلا فعالیت می کند.

برای درک بهتر شرایط تورم در ونزوئلا، این شاخص را از سال 2014 بررسی می کنیم. امسال نرخ تورم به 69 درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در جهان بود. نرخ تورم ونزوئلا در سال 2015 به 181 درصد رسید که بار دیگر بالاترین نرخ تورم در جهان و بالاترین نرخ تورم در تاریخ این کشور در آن زمان بود. تورم ونزوئلا در سال 2016 800 درصد و در سال 2017 بیش از 4000 درصد بود. نرخ تورم در سال 2018 حدود 1700000 درصد بود و در نهایت به 2000000 درصد رسید.

رکود؛ فراز و نشیب نرخ تورم در ونزوئلا

تورم در ونزوئلا

به گزارش وب سایت ال پایس، مردم ونزوئلا در هفت دهه اول قرن بیستم تورم ماهانه تک رقمی و رشد اقتصادی بالا را تجربه کردند و واقعاً از نرخ تورم بالا آگاه نبودند. اما وضعیت کشور در دهه 1990 با رسوایی های فساد و سیاست های غلط عمومی شروع به وخامت کرد. بحران مالی شدید در بخش بانکداری خصوصی در سال 1996 باعث شد که تورم به بیش از 100 درصد برسد.

با مرگ هوگو چاوز با روی کار آمدن نیکلاس مادورو بی تجربه در سال 2013 که می خواست رویکرد چپ را تقویت کند، شرایط برای یک طوفان اقتصادی در مقیاس بزرگ فراهم شد. بحران اقتصادی حقوق و تضمین های اجتماعی را از بین برد، در حالی که فساد سیستمی بیداد می کرد. این وضعیت با کنترل شدید دولت بر شرکت‌های خصوصی، افزایش غیرمسئولانه حقوق‌ها، سیاست‌های تهاجمی ملی‌سازی و زیر سؤال بردن دائمی مشروعیت مالکیت خصوصی تشدید شد. دولت مادورو کنترل مبادلات ارزی را حفظ کرد که منجر به ورشکستگی شرکت دولتی نفت پی شد. دی VSA (PDVSA) و منجر به عدم تعادل پولی و مالی شد.

در سال 2019، زمانی که ورشکستگی کل اقتصاد ونزوئلا به واقعیت تبدیل شد، دولت مادورو شروع به پایان دادن به اقتصاد بازار به منظور ایجاد ثبات در کشور کرد. دلار به عنوان ارز مبادله ای پذیرفته شد و استفاده از آن جرم زدایی شد. گفتمان مبارزه با سرمایه نیز متوقف شد. بورژوازی دیگر مقصر افزایش قیمت ها نبود، افزایش حقوق ها با احتیاط بیشتری اجرا شد و یک استراتژی کلاسیک ضد تورم با کمک گروهی از مشاوران اکوادوری که از نزدیک با معاون رئیس جمهور دلسی رودریگز همکاری داشتند، ایجاد شد.

بر اساس گزارش اخیر بلومبرگ، تورم این کشور به دلیل افزایش فروش دلار محلی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در ماه ژوئن به یک درصد در ماه کاهش یافت. داده های بانک مرکزی ونزوئلا نشان می دهد که قیمت مصرف کننده در این کشور از 1.5 درصد در ماه مه به 1 درصد در ژوئن کاهش یافته است که پایین ترین میزان در 12 سال گذشته است.

پس از یک دوره ابر تورم که تقریباً دو میلیون درصد در سال تخمین زده می شود، کاراکاس با پایبندی به استراتژی ضد تورمی خود با ترکیب محدودیت های شدید پولی و مالی و همچنین بستری برای جریان آزاد آمریکا، توانست نرخ تورم این کشور را کاهش دهد. دلار

علاوه بر این، همانطور که گفته شد، کاهش تحریم‌های آمریکا و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت نفت ونزوئلا با شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی به رهبری گروه آمریکایی شورون، منجر به افزایش فروش دلار ونزوئلا و بهبود شرایط در آن کشور شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا