اخبار روز

این غذاها به رشد مغزی و تقویت حافظه کودکتان کمک می‌کنند!/ لیست غذاها

اگر می‌خواهید فرزندان باهوشی داشته باشید، ایم مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

روند تغذیه صحیح برای توسعه جسمی و عقلی، ضرورتی بی‌اندازه است. با توجه به یک برنامه غذایی مغذی و متعادل برای کودکان، شما قدمی عظیم در جهت بهبود عملکرد مغز، ارتقای حافظه و هوش فرزندتان برداشته‌اید.

اگرچه مغز تنها ۲ درصد از جملهٔ وزن بدن انسان را تشکیل می‌دهد، اما جالب است بدانید تا ۲۰ درصد از انرژی مصرفی شما را به خود اختصاص می‌دهد. مغز برای عملکرد و رشد به ترکیبی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیازمند است.

والدین عموماً به دنبال بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت و نیروی فرزندان خود هستند. یکی از بزرگترین چالش‌ها در این زمینه، تغذیه کودک می‌باشد. یعنی چه غذاهایی باعث افزایش هوش و قوی‌تر شدن آنها می‌شود؟

تحقیقات زیادی در مورد غذاهایی که کودکان در حال رشد باید بخورند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز برای یک رژیم غذایی سالم را دریافت کنند، انجام شده است.

در مورد تغذیه لازم برای تقویت مغز باید گفت که هیچ غذای جادویی وجود ندارد که کودک را یک شبه به نابغه تبدیل کند، اما غذاهایی هستند که مصرف منظم آنها به رشد مغز و تقویت توانایی های شناختی کودکان مغز کمک می کند. مواد مغذی موجود در غذا منبع انرژی برای مغز هستند.

آنچه به نوزادتان می‌دهید می‌تواند بر یادگیری، درک و حافظه فرزندتان تأثیر بگذارد.

در ادامه به برخی از غذاهای مغذی اشاره شده است که به افزایش بهره وری مغز کودک کمک می کند.

این غذاها به رشد مغزی و تقویت حافظه کودکتان کمک می‌کنند!/ لیست غذاها

1. توت‌ها

یکی از بهترین خوراکی‌هایی که به تقویت عملکرد مغز کودکان کمک می‌کند، توت‌های خوش‌طعم و مغذی هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف توت سفید بازدهی مغز و حافظه را بهبود می‌بخشد. این میوه، با ترکیبات مفید خود، مدت زمان حفظ اطلاعات و خاطرات را در مغز بالا می‌برد. همچنین، توت‌ها منبع عالیی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

با توجه به مطالعات انجام شده، مصرف توت فرنگی نیز می‌تواند به تأخیر انداختن کاهش حافظه در طول زمان کمک کرده و به بهبود حافظه کمک نماید.

بری

2. سیب

طبق مطالعات، سیب ممکن است به کاهش آسیب های شیمیایی در سلول های مغز کمک کند. سیب حاوی کوئرستین است، یک آنتی اکسیدان مفید که توانایی های ذهنی را بهبود می بخشد. هنگامی که کودک شما یک سیب در روز می خورد، مقاومت مغز او در برابر آسیب های شیمیایی افزایش می یابد و ذهن او پویاتر می شود.

سیب

3. تخم مرغ

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف تخم‌مرغ به عنوان وعده صبحانه در کودکان، به تأمین اسیدهای چرب امگا ۳ الزامی کمک می‌کند و باعث تقویت انتقال دهنده‌های عصبی در مغز کودکان می‌شود. علاوه بر این، تخم‌مرغ حاوی ویتامین E است که در مبارزه با افسردگی مؤثر است. تخم‌مرغ، به عنوان منبع غنی از مواد مغذی، برای رشد و نمو فرزندان اهمیت دارد و به طرز قابل توجهی فرایند رشد در کودکان کوچک را بهبود می‌بخشد.

تخم مرغ

4. گیاهان و سبزیجات

سبزیجات برگ دار: مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم پیچ سرشار از ویتامین های B6، B12، آهن و اسید فولیک هستند. مطالعات نشان می دهد که خوردن تنها یک وعده سبزی برگ دار در روز خطر زوال عقل و پیری مغز را تا چهار سال کاهش می دهد.

دانه کدو تنبل: خوردن روزانه یک مشت تخمه کدو تنبل به بهبود توانایی های شناختی و حافظه از سنین جوانی کمک می کند.

غلات کامل: سبوس، بلغور جو دوسر، برنج قهوه ای و جوانه گندم همگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین B6 و اسید فولیک هستند که باعث افزایش جریان خون به مغز می شود.

دانه ها و مغزها: مغز با تامین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 به بهبود خلق و خو کمک می کند و تیامین و منیزیم موجود در آن حافظه را تقویت می کند.

کلم بروکلی: این منبع عالی از ویتامین K است که عملکرد شناختی و قدرت مغز را بهبود می بخشد.

گوجه فرنگیها: این میوه حاوی لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان قوی است که با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کند و خطر ابتلا به زوال عقل به ویژه آلزایمر را کاهش می دهد. آب گوجه فرنگی نیز منبع خوبی از آهن است.

گیاهان و سبزیجات

5. شکلات تلخ

هر چه رنگ شکلات تیره‌تر باشد، فواید آن نیز بیشتر است. دلیل این امر این است که حاوی مقادیر بیشتری از فلاوونوئیدها است. فلاوونوئیدها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از آسیب سلولی جلوگیری می‌کنند و در کاهش میزان التهاب نیز نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف معتدل شکلات تلخ، که شامل حداقل ۷۰ درصد کاکائو است، به بهبود سلامت مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. شکلات تلخ با افزایش جریان خون در مغز، سلامت آن را حفظ می‌کند و به افزایش هوش نیز کمک می‌کند.

شکلات تلخ

منبع: عصر ایران

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا