دانستنی ها

راهکاری ساده برای تشخیص گوشت مرغ سالم از فاسد

در فرهنگ غذایی ایرانیان انواع کباب وجود دارد که در این میان مرغ کبابی به دلیل تهیه آسان و طعم لذیذ به غذای روزانه و آماده بسیاری از مردم تبدیل شده است.

به گزارش نمناک، گاهی شایعاتی مبنی بر سلامت گوشت مرغ به گوش می رسد و لذت خوردن این گوشت خوشمزه کاهش می یابد. به همین دلیل این سوال به ذهن کسانی می رسد که می خواهند گوشت مرغ مصرف کنند: چگونه گوشت سالم و ناسالم را بر اساس ظاهر آن تشخیص دهیم، چگونه بفهمیم مرغ فاسد شده است یا خیر؟ در این بخش بهداشت و سلامت به شما کمک می کنیم مرغ سالم را از مرغ فاسد تشخیص دهید.

چگونه مرغ سالم را از مرغ فاسد تشخیص دهیم؟

مرغ گندیده بوی بدی می دهد

گوشت مرغ باید بوی طبیعی خودش را داشته باشد. مرغ فاسد اغلب بوی گوگرد می دهد که ناشی از تجمع باکتری های خطرناک است که باعث فساد می شود. یکی از عوامل اصلی تکثیر زیاد این باکتری های خطرناک، نگهداری نامناسب دمایی و بسته بندی نامناسب است که می تواند باعث مسمومیت شود.

زیر بال و زیر شکم مرغ دو قسمتی هستند که سریعتر از قسمت های دیگر خراب می شوند. اگر در این قسمت ها احساس پوسیدگی و بوی بدی می کنید، نشانه پوسیدگی مرغ است. مرغ بدبو را دور بریزید و از خطر مسمومیت جلوگیری کنید.

رنگ گوشت مرغ گندیده تیره است

اگر مرغ بوی بدی بدهد و رنگ گوشت تیره یا کم رنگ باشد، مرغ فاسد است. پای مرغ عموما باید صورتی باشد، در حالی که گوشت سینه مرغ باید کاملا سفت و از زیر پوست بیرون زده و رنگ آن سفید روشن باشد. تحلیل رفتن عضلات، به ویژه در ناحیه قفسه سینه، از علائم یک بیماری انگلی و عفونی است.

هر چه رنگ گوشت تیره تر باشد، گوشت قدیمی تر است. گوشت مرغ به دلیل نگهداری نامناسب خاکستری و گاهی سبز می شود و در این موارد باید از مصرف آن خودداری شود.

مرغ گندیده لزج

اگر باکتری ها به لایه بیرونی مرغ حمله کنند، سطح مرغ لغزنده و لزج می شود. این ممکن است نشانه ای از تجزیه بافت ها و پروتئین های مرغ باشد.

مرغ باید عاری از هر گونه ضربه باشد

گوشت مرغ باید عاری از هر گونه آسیب، بدون پر، بی پا، بدون سر، روده و اندام های داخلی باشد. هنگام خرید مرغ به تاریخ تولید توجه کنید.

پوست مرغ نباید چروک یا پاره شود.

پوست مرغ تازه بسته بندی شده صاف، مرطوب، بدون متورم، براق و بدون خون مرده است. پوست مرغ باید بدون چروک، سالم و بدون پارگی باشد. لکه های سفید روی پوست و ماهیچه های مرغ در اثر یخ زدن آب زیر پوست و ماهیچه ها ایجاد می شود. مصرف این نوع گوشت بی خطر است.

تشخیص مرغ منجمد سالم:

مرغ منجمد سالم این ویژگی ها را دارد:

1. اگر مرغ منجمد خریداری کرده اید، گوشت مرغ باید پس از برداشتن انجماد سفتی و قوام طبیعی خود را حفظ کند و سطح آن نباید لغزنده و لزج باشد.

2. مطمئن شوید که داخل بسته مرغ منجمد ماده خارجی، خون یا آب یخ زده وجود ندارد.

3. مرغ منجمد باید فاقد لکه های سفید تا خاکستری گچی باشد. سوختگی فریزر روی مرغ به صورت لکه های سفید یا رگه هایی ظاهر می شود که چربی نیستند. علاوه بر این، این نقاط خشن تر و قابل مشاهده تر از پوست اطراف هستند. اگرچه مصرف مرغ به این صورت هیچ خطری برای سلامتی شما ندارد، اما باعث بد مزه شدن مرغ می شود.

4. مرغ منجمد نباید لکه های رنگی ناشی از رشد قارچ داشته باشد.

5. مرغ منجمد را در کیسه های پلاستیکی سالم و بدون عیب و پارگی با تاریخ تولید و تاریخ انقضای مجوز موسسه دامپزشکی خریداری کنید.

6. یخ ضخیم در اطراف مرغ یخ زده درست نمی شود. در صورت وجود لایه ضخیم یخ در اطراف مرغ استفاده از مرغ مناسب نیست. اگر یخ سفید است، از سوختگی فریزری است.

7. مرغ منجمد همرنگ مرغ خام یا پخته و خاکستری کم رنگ یا زرد است. اگر رنگ مرغ تیره تر از خاکستری معمولی است، حتما آن را دور بیندازید.

8. گوشت مرغ منجمد را می توان تا یک سال در فریزر (18- درجه سانتیگراد) نگهداری کرد.

9. اگر می خواهید از گوشت مرغ منجمد استفاده کنید، بهتر است ابتدا آن را در لایه های زیرین یخچال قرار دهید و سپس بپزید تا کم کم از حالت یخ زده خارج شود.

10. گوشت مرغ مصرفی را فقط از مراکز مجاز عرضه کننده مرغ کشتار صنعتی خریداری کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا