شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که برای مسواک زدن اهمیت زیادی قائل هستید. بنابراین برای کسب دانش در این زمینه می توانید مطالب زیادی در مورد این موضوع در سایت های مختلف مطالعه کنید و حتی توصیه هایی دریافت کنید، اما آیا همه این مطالب ریشه علمی دارند؟ یا مورد تایید اساتید حوزه هستند؟

به گزارش ایسنا، بسیاری از این توصیه ها ممکن است دارای اشکالاتی باشد. بنابراین بهترین مرجع برای کسب اطلاعات در این زمینه پزشک و پزشک متخصص در این زمینه است. با توجه به این موضوع، دکتر دندانپزشک قسمت اول گفتگوی ما با فاطمه طباطبایی اشکذری را در ادامه می خوانید:

چه زمانی مسواک نزنیم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید فلسفه مسواک زدن را بدانید که چرا باید مسواک بزنیم یا چرا نباید مسواک بزنیم. باید بدانید که مینای دندان شبکه ای از الیاف پروتئینی است که در بالای این الیاف جمع می شوند. در محیط اسیدی اگر این املاح تحت هر شرایطی حذف شوند اما این شبکه همچنان برقرار باشد، اگر PH برگردد و قلیایی شود، املاح دوباره روی این الیاف جایی برای نشستن خواهند داشت، اما اگر به هر دلیلی املاح حذف شوند. در محیط اسیدی، این شبکه به هر روشی همچنان پابرجاست، اگر بیایید آن را بردارید، نمک ها جایی برای ته نشین شدن نخواهند داشت، انگار که یک لایه از مینای دندان خود را جدا کرده اید.

وی افزود: این امر در اثر یک واکنش شیمیایی ایجاد می شود، به عنوان مثال اگر چیزی بخورید که اسید تولید می کند PH دهان را کاهش می دهد. از آنجایی که املاح موجود در بزاق دهان در این شبکه پروتئینی حل می شوند، نباید دندان های خود را مسواک بزنید، بلکه باید منتظر بمانید تا PH دهان به سمت قلیایی برگردد تا شبکه پروتئینی برای نشستن املاح وجود داشته باشد. آنها در واقع به خانه های خود باز می گردند و ویران نمی شوند.

اینکه بعد از صبحانه نباید دندان های خود را مسواک بزنید به موادی که در صبحانه استفاده می شود بستگی دارد. چه بخوریم چیز شیرینی که بلافاصله اسیدی نباشد، اما برای اینکه اسیدی شود، باید باکتری های دهان آن را تخمیر کنند، همانطور که انگور می خواهد سرکه شود، تخمیر هم می شود، اسید این نمک ها را حل می کند، سپس ما بگویید که نباید دهان خود را مسواک بزنید. دندان، بنابراین بستگی به نوع صبحانه شما دارد. اگر یک آب میوه شیرین می نوشید، چرا به آن آب میوه می گوییم؟ از آنجایی که میوه ها اسیدهای ضعیفی دارند، آب میوه های گازدار احتمالاً مقدار کمی اسید سیتریک در خود دارند. همه میوه ها حاوی اسید ضعیف هستند. در آن لحظه دهان اسیدی است زیرا اسید مستقیماً وارد دهان شده است. بنابراین تا 30-40 دقیقه بعد از مسواک زدن خودداری کنید.

استفراغ، رفلاکس معده، نوشیدن نوشابه و حتی تنفس هوای اسیدی نیز باعث تشکیل اسید در دهان می شود، در اینجا نباید دندان های خود را مسواک بزنید! به همین دلیل نباید بلافاصله بعد از هر جایی که اسید وجود دارد مسواک بزنیم. پوسیدگی دندان در بین کسانی که رفلاکس معده دارند نیز رایج است.

آیا می توانید بعد از نوشیدن قهوه مسواک بزنید؟

از آنجایی که میزان اسیدیته یا قلیایی بودن pH بین 0 تا 14 است و PH زیر 7 نشان دهنده اسیدیته آن محیط است، pH قهوه در حدود 5 است، بنابراین اسیدی است، اما سطح اسیدی آن خیلی بالا نیست. بنابراین مراقب باشید بعد از نوشیدن مسواک نزنید، بلکه بهتر است به دلیل مواد رنگی که تولید می کند، دهان خود را بشویید تا رنگ آن پاک شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما