زمانی که یک رگ در بدن پاره می‌شود، خون با شدت از آنجا شروع به نشت می‌کند. با این حال، با توجه به اینکه قلب همچنان به طور قطع پمپاژ خون را انجام می‌دهد، خون به محل بریدگی نشت می‌کند تا زمانی که محل آسیب‌دیدگی بسته شود. برای توقف خونریزی، رگ پاره شده مواد شیمیایی را رها می‌کند که پروتئین‌های فعال را در محل بریدگی جمع می‌کنند و بر روی آن تجمع می‌دهند. این باعث می‌شود رگ بسته شود و خروج خون به حداقل برسد. شاید این پدیده را روی زخم یا بریدگی پوستی شما دیده باشید که محل آسیب‌دیدگی را بپوشاند.

خون، یک مایع پیچیده است که از اجزای مهمی تشکیل شده است و وظایف حیاتی در بدن بر عهده دارد. وب سایت تخصصی “کانورسیشن” در مقاله جدید خود با ارائه جزئیاتی درباره ساختار و وظایف این مایع حیاتی در بدن، به شرح زیر پرداخته است:

خون از سه قسمت تشکیل شده است؛ گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، و پلاکت‌ها. گلبول‌های قرمز به بافت‌های بدن اکسیژن می‌رسانند، در حالی که گلبول‌های سفید با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند و پلاکت‌ها جمع می‌شوند تا به قطع خونریزی کمک کنند.

گلبول‌های قرمز، دارای پروتئین مخصوصی به نام هموگلوبین هستند که مسئول رنگ قرمز خون می‌باشد.

بخش زردرنگ و مایع خون پلاسما نام دارد. بیش از ۹۰ درصد پلاسما از آب تشکیل شده و بخش باقیمانده حاوی مولکول‌هایی است که به لخته شدن خون و قطع خونریزی کمک می‌کنند.

معمولاً وقتی در جایی از بدن زخم، بریدگی یا خراش ایجاد می‌شود، آن محل را فشار می‌دهیم تا خونریزی متوقف شود، خونریزی متوقف می‌شود و زخم ظرف یک تا دو هفته خوب می‌شود.

اما سوالی که در این مقاله مطرح می شود این است که خون چگونه در بدن جریان دارد، چرا خونریزی می کنیم و مهمتر از آن این است که چگونه بدن خونریزی را متوقف می کند؟

مایکل سکرز، هماتولوژیست از دانشگاه میامی، در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ می دهد.

خون از کجا می آید و به کجا می رود؟

مغز استخوان، یکی از مراکز تولید گلبول‌های خونی است که در آن، این سلول‌ها ساخته و سپس به رگ‌ها وارد می‌شوند، جایی که برای انتقال به سراسر بدن، در لوله‌های خونی قرار می‌گیرند. این لوله‌ها به عنوان رگ‌های خونی شناخته می‌شوند و وظیفه دارند خون را به قلب منتقل کنند.

خون، به عنوان مایعی حیاتی، با استفاده از شبکه‌ی رگ‌ها، از قلب به سایر اندام‌ها منتقل شده و نقش مهم و بسیار حیاتی در حفظ سلامتی بدن دارد. به عبارتی دیگر، خون حدود ۱۹ هزار و ۳۱۲ کیلومتر در رگ‌های بدن انسان بالغ پیموده و نقش مهمی در تأمین نیازهای بدن از جمله تأمین اکسیژن و مواد غذایی دارد.

قلب همچنین یک موتور قدرتمند است که خون را از طریق عروق پمپ می کند تا اکسیژن و مواد مغذی را به اندام ها و پوست برساند. ابتدا، بطن راست قلب خون حاوی اکسیژن را از هوایی که تنفس می کنیم به ریه ها پمپاژ می کند. در اینجا، هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون، اکسیژن را می گیرد و آن را به قلب می رساند.

سپس بطن چپ قلب خون حاوی اکسیژن را به بقیه بدن می رساند. پس از اینکه گلبول‌های قرمز خون بار اکسیژن خود را تحویل دادند، به بطن راست قلب بازمی‌گردند تا اکسیژن بیشتری دریافت کنند و در سراسر بدن گردش کنند.

چرا خونریزی می کنیم؟

پوست یک لایه محافظ روی بدن تشکیل می دهد. هنگامی که این لایه آسیب می بیند، رگ های خونی زیرین بلافاصله پاره می شوند و خون به بیرون نشت می کند.

یک بریدگی کوچک فقط رگ های کوچک نزدیک به پوست را پاره می کند و خون بسیار کمی به بیرون نشت می کند، اما بریدگی عمیق می تواند رگ های بزرگتر را پاره کند و باعث خونریزی بیشتر شود. وقتی دست یا پای ما به چیزی برخورد می کند، عروق کوچک بدون آسیب به پوست پاره می شوند، خون زیر پوست جمع می شود و کبودی ایجاد می شود.

چگونه بدن خونریزی را متوقف می کند؟

پس از بریدگی در یک عروق، قلب همچنان خون را به سراسر بدن پمپاژ می‌کند و خون به محل بریدگی نشت می‌کند تا به محض بسته شدن آسیب، خروج خون متوقف شود. در این فرایند، مواد شیمیایی آزاد می‌شوند که برای قطع خونریزی موثر هستند. این مواد، پروتئین‌های فعال را در محل بریدگی تجمع می‌دهند و برای پوشاندن حفره بریدگی استفاده می‌شوند. به این ترتیب، رگ بسته شده و خونریزی متوقف می‌شود.
برای کمک به ترمیم بیشتر، فشار دادن به جراحت کارآمد است زیرا با فشار دادن به دیواره‌های رگ، جریان خون کاهش می‌یابد و این باعث تشکیل لخته می‌شود که به پوشش بریدگی کمک می‌کند و فرایند ترمیم را شروع می‌کند.
در نتیجه، ما می‌توانیم از این روش‌ها برای کمک به درمان بریدگی‌ها و خونریزی‌های در بدن استفاده کنیم.

 

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *