اخبار روز

چگونه باید در وسط جنگ باشیم؟

تذکر مسئول امور رسانه ها و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر برگزاری جشنواره ملی رسانه

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بیست و دومین جشنواره ملی رسانه ایران، فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی همزمان با آغاز فعالیت این رویداد گفت: در حال حاضر در جشنواره بین المللی رسانه ها و رسانه ها در حال برگزاری است. جلب توجه رسانه ها، به منظور افزایش قدرت ادراک، دانش ارتباطی و تسلط بر نوآوری ها.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

ما در بزرگترین جنگ تاریخ هستیم. ترکیبی بی سابقه و جدید که در آن حوزه رسانه ای کشور به طور خاص و فرهنگ به طور عام تحت فشار عملیات های شناختی، اقتصادی و امنیتی قرار گرفته است. و البته به قول شهید رشیدمان، سرلشکر قاسم سلیمانی، فرصت‌هایی که چنین تهدیدهای سهمگینی به وجود می‌آورد، شایسته شانس نیست، مشروط بر اینکه نترسید، نترسید و نترسید!

اولین

زندگی روزمره برای ما اصحاب رسانه مانند هیولایی است که از هر سو ما را احاطه کرده است و اگر حتی یک لحظه بی خیال شویم، ممکن است خیلی سریعتر از آنچه فکر می کنیم در دام آن بیفتیم. چرا؟ چرا که خبر برای خبرنگاران و تولیدکنندگان محتوا یک فشار ذهنی دائمی است و پس از مدت کوتاهی فعالیت، تبدیل به بخشی عادی از طبیعت و حال و هوای آنها می شود و در آن هضم می شود و گاهی فراموش می کنیم که چرا در ابتدا خبرنگار شدیم. .

برای اینکه از خود غافل نشویم قطعا راه و چاره ای وجود دارد و اولین قدم افزایش قدرت ادراک و دانش ارتباطی و تسلط بر ابداعات است. توانایی ادراک روزنامه نگاران را قادر می سازد تا مهارت های رسانه ای را که درونی کرده اند به دیگران منتقل کنند، انعطاف پذیری خود را افزایش داده و از آنها در برابر خود کنایه محافظت کند.

دانش عمیق ارتباطی مبتنی بر تحقیقات و نظرسنجی‌ها و نظرسنجی‌ها، دامنه تحقیقات مخاطب را گسترش می‌دهد و خطر نرسیدن پیام مورد نظر ما به بخش‌هایی از میلیون‌ها گیرنده خود را کاهش می‌دهد و همچنین تسلط بر نوآوری‌هایی که بخشی از این آشنایی با موارد جدید است را کاهش می‌دهد. فن آوری ها مانع از آن می شود که بر ترفندهای این نوع محتواهای جدید غلبه شود.

دومین

وقتی روزنامه‌نگار در مبارزه با زندگی روزمره توانایی بیشتری پیدا کند، می‌تواند وظیفه اصلی خود را در برابر مردم انجام دهد، یعنی اطلاع‌رسانی به آنها. افرادی که برخلاف دهه های گذشته نه تنها دریافت کننده پیام های یک سویه از رسانه های ارتباط جمعی هستند، بلکه اکنون فعالان عرصه فضای مجازی و بخشی از چرخه تولید، توزیع و مصرف محتوا هستند. اگر روزنامه‌نگار ما بخواهد روزانه با آنها روبرو شود، به زودی او را کنار می‌زنند و رنگ، سرعت و فوریت اطلاعاتی که او از سایر پلتفرم‌ها (که بسیاری از آنها ناامن، جعلی و دستکاری شده‌اند) دریافت می‌کند، می‌تواند او را اغوا کند. اصلاح چنین وضعیتی برای اهالی رسانه بسیار دشوار خواهد بود.

مخاطب قطره قطره کشیده می‌شود و می‌تواند مانند سیل در زمین جاری شود. کمترین بخش از این از دست دادن مخاطب، تثبیت ایده عقب ماندگی بر اساس کاری است که شخص دیگری برای ما انجام داده است. کشورهای پیرامونی در برابر کشورهای مرکزی یا توسعه نیافته – کشورهای در حال توسعه در برابر کشورهای توسعه یافته و پیشرفته اگر فقیر باقی می مانند نه به این دلیل که نمی خواستند باشند، بلکه به این دلیل است که مورد غارت قرار گرفتند. و این نکته مهمی است تا به مخاطبان اطلاع دهیم که سیستم رسانه ای اصلی هر لحظه به آنها می گوید که مشکلات شما ربطی به شوونیسم ما ندارد و باید اجازه دهید جریان اصلی با شما آن گونه که خود می داند رفتار کند. و البته کاملاً بدیهی است که رفتار، اعمال، منش، سبک زندگی و … شما را با جریان اصلی مطابقت می دهد.

سوم

ایران از ابتدای مشروطه می خواست بتواند اندیشه تمدن کهن خود را بازسازی کند. اما حضور خارجی که تا سرحد استعمار کشور و کنترل زیرساخت های مالی، سیاسی، اقتصادی و نظامی آن پیش رفت، با پیروزی انقلاب در هم کوبیده شد و روح الله بود که روحیه ما را برگرداند. زندگی تن جوانان ایرانی را ساخت و این پیشنهاد طلایی اصل اول قانون اساسی بیست و چهارم که ((نشریات و مطبوعات در بیان مطالب خود آزادند مگر اینکه ناقض موازین اسلام یا حقوق عمومی باشند)) این امکان برای او در مورد ایده و شعار جشنواره: یک اتفاق خوب در فضای رسانه ای به دلیل تغییر شخصیت جشنواره مطبوعات، خود یک نمایشگاه رسانه ای است.

این کار بعد از چندین سال پیشرفت محسوب می شود زیرا رسانه دیگر مطبوعات محسوب نمی شود و فرآیند بسیار گسترده ای است. ما همه جویای خبر هستیم، بنابراین ایده جشنواره بیست و دوم انتخاب درستی بود. شعار “فردا خبر است” نیز شعار خوبی است، اما اغلب تشخیص اخبار و شایعات دشوار است و این شعار به خوبی می گوید که فردا و پس فردا خبرهای زیادی خواهد آمد، اما مهم این است که فردا چه خبری خواهد بود؟ آیا می توان اخبار، شایعات و اخبار غیر رسمی را تشخیص داد؟

وی افزود: جشنواره رسانه می تواند به راستی آزمایی اخبار، تفاوت اخبار جعلی و واقعی توجه ویژه ای داشته باشد.

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه ایران تا دهم تیر ماه 1403 آثار متقاضیان شرکت در این رویداد را از طریق سایت www.rasaneh.pressfestival.ir می پذیرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا