پس از شکست سلوکیان، اشکانیان امپراتوری وسیعی در ایران و بین النهرین تأسیس کردند. امپراتوری اشکانی برای بیش از چهار قرن کنترل جاده ابریشم را در دست داشت و به بزرگترین رقیب روم تبدیل شد.

به گزارش فرادید، اشکانیان، قدرت بزرگ سیاسی و نظامی ایران، در ق.م. در سال 247 به عنوان یک قدرت مهم ظاهر شد. سلسله اشکانی در اوج خود بر منطقه وسیعی از فرات تا هیمالیا حکومت می کرد. کنترل جاده ابریشم نیز پارت را بسیار ثروتمند کرد و به فرمانروایان آنها اجازه داد تا عظمت امپراتوری هخامنشی را احیا کنند و چندفرهنگی بودن آن را نمونه کنند.

سرمایه هنگفتی برای ارتش پیشرفته ای که به خاطر کمانداران اسب و سواره نظام معروف بود، تامین شد. جای تعجب نیست که امپراتوری اشکانی به سرعت به یک ابرقدرت تبدیل شد، تنها دولت باستانی که می توانست رقیب روم باشد، اما در یک تغییر ناگهانی و بی سابقه، این امپراتوری قدرتمند و ثروتمند، که مانعی غیرقابل عبور در برابر ارتش روم بود، تقریباً توسط تاریخ محو شد. امپراتوری نوظهور ساسانی به طور کامل حذف شده است.

اشکانیان از یک قبیله کوچ نشین پدید آمدند

چگونه امپراتوری اشکانی به بزرگترین رقیب روم در دوران باستان تبدیل شد؟ (+عکس)

سکه نقره امپراتور اشکانی (شاهان) مهرداد اول با سر فرمانروا، در حدود 132-165 قبل از میلاد، با نیم تاج هلنیستی ایستاده (روی سکه) هرکول برهنه (روی پشت). م.

داستان امپراتوری اشکانی در سال 247 قبل از میلاد آغاز شد، زمانی که آشیک (یا ارشک) اول، فرمانروای یک گروه کوچ نشین کوچک به نام پرنی، به امپراتوری سلوکی حمله کرد. ارشک با استفاده از شورش فرماندار محلی، پارت را فتح کرد که منطقه مرکزی امپراتوری جدید اشکانی شد.

فرمانروایان اشکانی از درگیری مداوم سلوکیان با مصر بطلمیوسی برای پیشروی در شرق و غرب استفاده کردند. جنگ با سلوکیان برای چندین دهه ادامه یافت، زیرا حاکمان اشکانی با موفقیت قلمرو خود را از فرات به غرب، از هند تا آسیای مرکزی، خلیج فارس و اقیانوس هند گسترش دادند.

در اواسط قرن دوم قبل از میلاد، اشکانیان کنترل تمام قلمروهای اصلی امپراتوری باستان هخامنشی، از جمله دشت های حاصلخیز بین النهرین را در اختیار داشتند. در آنجا، شاه مهرداد اول تیسوفون یک اقامتگاه سلطنتی بزرگ تأسیس کرد که در سال‌های بعد پایتخت امپراتوری قدرتمند اشکانیان شد. فرمانروایان اشکانی نام شاهنشاه یا «شاه شاهان» را برای تأکید بر پیوند خود با میراث هخامنشی برگزیدند.

ارتش اشکانی به فرهنگ و تجارت معروف بود

موقعیت مطلوب در چهارراه چین، هند و شام، امپراتوری اشکانی را به قدرت مسلط در خاور نزدیک تبدیل کرد. این بیشتر به دلیل کنترل اشکانیان بر جاده ابریشم بود. نقش کلیدی در تجارت باستانی اقتصاد اشکانی را تقویت کرد و تبادل فرهنگی را امکان پذیر کرد و جامعه ای پویا، چندفرهنگی و ثروتمند را ایجاد کرد. اشکانیان سبک پیچیده و متمایز هنر و معماری را با ترکیب عناصر هلنیستی، ایرانی و محلی توسعه دادند.

با انعکاس جهانی بودن امپراتوری، سلسله حاکم (اشکان) در ابتدا زبان یونانی را به عنوان زبان رسمی پذیرفتند، اما پس از شروع خصومت با رومیان، زبان اشکانی را جایگزین آن کردند. پارت توانست برای قرن ها با روم رقابت کند، بخشی به دلیل ثروت فراوان و تا حدی به دلیل ارتش قدرتمندش که به دلیل جنگجویان سواره شهرت یافته بود و تاکتیک «اتهامات اشکانی» که بعدها توسط جانشینان آنها، ساسانیان و دیگران اتخاذ شد. هون ها، سکاها، مغول ها و مجارها، عشایر استپ های اوراسیا، از او تقلید کردند.

پارت جاده ابریشم را کنترل می کرد

چگونه امپراتوری اشکانی به بزرگترین رقیب روم در دوران باستان تبدیل شد؟ (+عکس)چگونه امپراتوری اشکانی به بزرگترین رقیب روم در دوران باستان تبدیل شد؟ (+عکس)

نقشه ای که تجارت بین چهار امپراتوری باستانی اوراسیا را در قرن دوم پس از میلاد نشان می دهد

برای قرن ها، امپراتوری اشکانی نقش مهمی در توسعه تجارت جاده ابریشم ایفا کرد و مرکز مهمی بین شرق و غرب بود. اشکانیان بخش‌های مهمی از این شبکه تجاری باستانی را تحت کنترل داشتند و تبادل ابریشم، ادویه‌ها و جواهرات گرانبها را تسهیل می‌کردند که اقتصاد امپراتوری را تقویت می‌کرد. مبادله کالاهای لوکس با هجوم ایده‌های مذهبی و فلسفی که بر فرهنگ اشکانی تأثیر گذاشت، از جمله بودیسم، هنر هندی، و شمایل‌نگاری آمیخته با سنت‌های اشکانی و هلنیستی تکمیل شد و در نتیجه ترکیب فرهنگی منحصربه‌فردی به وجود آمد.

اشکانیان تجارت و تبادل فرهنگی بین امپراتوری های بزرگ چین و هند در شرق و روم در غرب را تسهیل کردند. با این حال، سیاست و نظامی اشکانیان ممکن است مانع از برقراری روابط نزدیکتر رومیان با امپراتوری های شرق، به ویژه چین شده باشد. رومیان برای شکستن انحصار جاده ابریشم اشکانی، تجارت خود را در اقیانوس هند آغاز کردند و از بنادر دریای سرخ مصر به عنوان نقطه شروع تجارت دریایی سودآور استفاده کردند. اما رم و چین هرگز نتوانستند رابطه مستقیم برقرار کنند.

پارت و روم بزرگترین رقبا بودند

چگونه امپراتوری اشکانی به بزرگترین رقیب روم در دوران باستان تبدیل شد؟ (+عکس)چگونه امپراتوری اشکانی به بزرگترین رقیب روم در دوران باستان تبدیل شد؟ (+عکس)

پلاک نقش برجسته سرامیکی با تصویر کماندار اسب سوار اشکانی متعلق به قرن اول تا سوم پس از میلاد

اولین رویارویی روم و امپراتوری اشکانی در اوایل قرن اول پیش از میلاد با پادشاه پنتوس ششم پونتوس رخ داد. در جنگ روم علیه مهرداد رخ داد. در سال 92 قبل از میلاد، روم و پارت از طریق یک توافق دیپلماتیک، فرات را به عنوان مرز بین دو کشور به رسمیت شناختند، اما صلح شکننده آنها در سال 54 قبل از میلاد با حمله لژیون های رومی به رهبری مارکوس لیسینیوس کراسوس به بین النهرین مختل شد.

متأسفانه برای رومیان، اشکانیان یک حریف سرسخت بودند و در نبرد کاره در سال 53 قبل از میلاد شکست سنگینی متحمل شدند. آتش گروهی ویرانگر کمانداران اسب، تاکتیک های ضربه و فرار و حمله سواره نظام زرهی قدرتمند آنها مشکلات قابل توجهی را برای نیروهای رومی ایجاد کرد.

کراسوس نیز در این نبرد کشته شد و اولین نفر از بسیاری از رهبران رومی بود که به جای رسیدن به پیروزی نظامی در شرق جان خود را از دست داد. در حالی که رومیان به موفقیت هایی به ویژه در دوران آگوستوس و تراژان دست یافتند، پارت تا پایان سلطنت او در اوایل قرن سوم بزرگترین رقیب روم باقی ماند.

سقوط پارت به امپراتوری ساسانی منجر شد

چگونه امپراتوری اشکانی به بزرگترین رقیب روم در دوران باستان تبدیل شد؟ (+عکس)چگونه امپراتوری اشکانی به بزرگترین رقیب روم در دوران باستان تبدیل شد؟ (+عکس)

زیور کمربند طلای اشکانی که عقاب و طعمه آن را به تصویر می کشد، قرن اول تا دوم پس از میلاد

در حالی که روم و پارت می جنگیدند، آنها همچنین سفارتخانه ها را مبادله کردند، تجارت کردند و حتی اتحادهای موقتی تشکیل دادند که نشان دهنده شناخت متقابل قدرت یکدیگر بود. این وجود ناآرام تا اوایل قرن سوم ادامه یافت، تا زمانی که پارت، که به دلیل نزاع و جنگ داخلی با رومیان ضعیف شده بود، به قدرت جدیدی رسید. در سال 224 بعد از میلاد اردشیر اول فرمانروای اشکانی چهارم را شکست داد. او با موفقیت بر اردوان قیام کرد. این شورش به فروپاشی پارت و ظهور امپراتوری ساسانی انجامید.

ساسانیان برخلاف اشکانیان، دشمنی پایدار با امپراتوری روم داشتند. در دوره ای که به بحران قرن سوم معروف است، اشکانیان با شکست دادن ارتش روم در جنگ ادسا به پیروزی بزرگی دست یافتند و امپراتور والریانوس را زنده به اسارت گرفتند. جنگ در شرق چهارصد سال ادامه داشت. در این مدت، هر دو رقیب پیروزی و شکست را تجربه کردند. تا اینکه در اوایل قرن هفتم، روم و ایران درگیر جنگی تا سرحد مرگ شدند، «آخرین جنگ بزرگ دوران باستان».

چگونه امپراتوری اشکانی به بزرگترین رقیب روم در دوران باستان تبدیل شد؟ (+عکس)چگونه امپراتوری اشکانی به بزرگترین رقیب روم در دوران باستان تبدیل شد؟ (+عکس)

لنگه در با تصویر شیر و گلدان با برگ نیلوفر آبی، پارت، قرن دوم تا اوایل قرن سوم میلادی

در پایان رومیان پیروز شدند و مجبور شدند برای بقا در برابر یک قدرت تازه ظهور یعنی اعراب بجنگند. از سوی دیگر ساسانیان به عنوان آخرین قدرت بزرگ ایران باستان از روی نقشه محو شدند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما