دانستنی ها

چگونه از خود در برابر سرماخوردگی محافظت کنیم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش احتمال ابتلا به عفونت های تنفسی در فصل سرد سال، بر لزوم مصرف مقادیر کافی آنتی اکسیدان برای تقویت ایمنی بدن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهرآرزو رضازاده گفت: به طور کلی کالری و ریزمغذی های مورد نیاز در شرایط و فصول مختلف با هم تفاوتی ندارند، توجه و تنوع در مصرف گروه های غذایی اصلی با توجه به هرم تغذیه ای در هر فصل توصیه می شود.

البته مصرف آنتی اکسیدان در روزهای سرد باید افزایش یابد زیرا با توجه به شرایط فعلی زمان بیشتری در داخل خانه سپری می شود و افراد بیشتر در معرض عفونت های تنفسی قرار می گیرند.

به گفته رضازاده، به دلیل خشک شدن هوا در فصل سرما، رطوبت لایه مخاطی دستگاه تنفسی و توانایی لایه مخاطی در دفع ذرات میکروبی و ویروسی کاهش می یابد.

میوه ها، سبزیجات، نان و غلات و سایر گروه های غذایی عمده آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را تامین می کنند.غذاهای غنی از ویتامین A و پیش سازهای آن، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین D آنتی اکسیدان هستند. مصرف روزانه توصیه می شود.

رضازاده خاطرنشان کرد: میوه های زرد و قرمز رنگ مانند خرما و سبزیجاتی مانند کدو سبز که در این فصل به وفور یافت می شوند، پیش سازهای ویتامین A یا کاروتن های مورد نیاز بدن را تامین می کنند. فلفل دلمه ای خام، فلفل سبز و فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C هستند.

وی با تاکید بر لزوم مصرف سبزیجات سبز رنگ مانند سبزی، کاهو و اسفناج به دلیل افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت های تنفسی، گفت: ویتامین E موجود در دانه های روغنی و روغن های سالم مانند ذرت و روغن زیتون آنتی اکسیدان هایی هستند که نقش بسزایی دارند. . خنثی کردن مواد اکسیداتیو در بدن.

این دکترای علوم تغذیه گفت: کارشناسان هرگز به افراد توصیه نمی کنند که مصرف چربی را به طور کامل قطع کنند. علاوه بر این، آجیل هایی مانند گردو و دانه های روغنی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 خاصیت ضد التهابی دارند و مصرف آن ها برای افرادی که از عفونت های دستگاه تنفسی رنج می برند نیز مفید است.

رضازاده با اشاره به وجود امگا 3 در آبزیان گفت: ماهی هایی مانند سالمون و کیلکا به دلیل در دسترس بودن و قیمت ارزان، منبع خوبی از امگا 3 و ویتامین D محسوب می شوند. برگ های تازه خرفه نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه لبنیات سرشار از ویتامین های D، A، C و E است، گفت: مصرف روزانه دو تا سه واحد لبنیات توصیه می شود. یک لیوان شیر، یک لیوان ماست، دو لیوان دوغ یا 45 گرم پنیر یک تکه حساب می شود.

O، روی و آهن یکی وی آن را یکی از مهم ترین مواد معدنی و منابع تامین آنتی اکسیدان های بدن دانست و گفت: این دو ماده معدنی به افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها در فصول سرد سال کمک می کند. از سوی دیگر، روی در غذاهای موجود مانند غلات فراوان است. البته نان سبوس دار تیره حاوی روی بیشتری است. لازم به ذکر است که نان به طور کلی تخمیر می شود. انواع آجیل، دانه ها، گوشت و غذاهای دریایی نیز حاوی روی و آهن هستند.

این متخصص تغذیه در خصوص اینکه برخی معتقدند هوای سرد و افزایش وزن تاثیر مستقیم دارد، گفت: یکی یکی از دلایل آن کوتاه شدن روز، گذراندن وقت بیشتر در خانه و روی آوردن به تنقلات در اوقات فراغت به ویژه مصرف غذاهای شیرین و چرب پرکالری و فاقد ریزمغذی های ارزشمند است.

نحوه پوشش در فصول سرد، زاویه مایل نور خورشید و به طور کلی قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید منجر به کمبود ویتامین D در بدن می شود. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D منجر به تغییرات خلقی در افراد می شود یکی یکی از مهم ترین عوامل گرایش افراد به خوردن شیرینی جات است. این باعث افزایش وزن می شود.

رضازاده کاهش مصرف مایعات در فصل سرما را یکی دیگر از عوامل اضافه وزن ارزیابی کرد و گفت: کم آبی بدن بر میزان سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارد و متابولیسم را کاهش می دهد. از آنجایی که افراد در فصول سرد کمتر از خانه خارج می شوند، لازم است فرصت های رفت و آمد در خانه فراهم شود.

وی افزود: در روزهای سرد باید غذاها به صورت کنترل شده مصرف شود و زمانی که احساس نیاز به مصرف مواد غذایی می کنید باید انتخاب های سالم تری مانند میوه ها و سبزیجات داشته باشید. این مواد به دلیل داشتن فیبر زیاد، جذب قند را کند می کنند و از افزایش وزن جلوگیری می کنند.

رضازاده با بیان اینکه آلودگی هوا در فصول سرد سال افزایش می یابد، گفت: مواد سرشار از آنتی اکسیدان، سلنیوم، گوگرد و منیزیم خاصیت سم زدایی دارند و به دفع آلاینده ها از بدن کمک می کنند. برخی از میوه ها مانند سیر، پیاز، آجیل، گوشت، قارچ، موز و سبوس موجود در غلات سرشار از این مواد هستند و امروزه به مصرف آنها اهمیت داده می شود. همچنین مصرف 3 تا 5 واحد سبزیجات تیره رنگ در روز به دلیل داشتن منیزیم، فیبر و ویتامین C توصیه می شود.

وی در پایان با اشاره به نقش فیبر در حذف آلاینده ها از دستگاه گوارش، تصریح کرد: هر وعده سبزی معادل یک فنجان سبزی خام، نصف فنجان سبزی پخته و نصف هویج یا پیاز است. به طور کلی مصرف روزانه 400 گرم میوه و سبزیجات فیبر کافی برای بدن فراهم می کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا