به گزارش مانیبان، بر اساس طرح مصوب سال 1392 در مجلس، دولت موظف به واگذاری سهام به مشمولانی است که تاکنون آن را دریافت نکرده و جزو سهام باقی مانده است. اما با وجود اینکه 4 سال از تصویب مجلس می گذرد و هر ساله در قانون بودجه تاکید شده است که واگذاری سهام به بازماندگان با سرعت بیشتری مشخص شود، اما در شرایط فعلی خبری از این موضوع نشده است. واگذاری سهام به بازماندگان و مشخص نیست روند واگذاری در چه مرحله ای است؟ این در حالی است که سال گذشته احسان خاندوزی وزیر اسبق دارایی ابراز امیدواری کرده بود که واگذاری سهام به بازماندگان تا پایان سال 1402 عملیاتی شود.

علیرغم ارقام مختلفی که در گذشته مسئولان در مورد باقیمانده سهام اعلام کرده بودند، به نظر می رسد این آمار چندان دقیق نیست. مجید عشقی مدیرعامل سابق سازمان بورس سال گذشته گفت: مشمولان جدید سهام بین 5 تا 6 میلیون سهامدار هستند.

احسان خاندوزی اما با ارائه آمار دیگری گفت: در مجموع برای حدود 4 میلیون و 700 هزار نفر از بازماندگان دادگستری و متولدین دهه 80 و 90 و خانواده های طرح حمایتی برنامه ریزی شده است.

علیرغم آمار ارائه شده، اطلاعات موجود نشان می دهد که این افراد تنها فهرست بازماندگان دسته اول سهام عدالت هستند و تعداد مشمولان شامل افراد بیشتری می شود. همانطور که گفته می شود باقیمانده سهام سرمایه بیش از 20 میلیون نفر است.

اسفند سال گذشته محسن پیرهادی، عضو هیأت مدیره و نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم نیز در این باره گفت: در بین بازماندگان اقدامات قضایی جمعیت قابل توجهی وجود دارد که جمعیت آنها بیش از 24 میلیون نفر است. از مردم که بیش از یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می دهند که می توان آنها را در 3 گروه طبقه بندی و شمارش کرد.

به گفته عضوکمیسیون ریاست مجلس، گروه اول تعدادی از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی دولتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) هستند که تاکنون به عدالت نرسیده اند و برآورد می شود که تعداد آنها حدود 4 میلیون و 800 هزار نفر است و پرداخت هزینه های عدالت به آنها اولویت نظارت مجلس و دولت است.

وی افزود: گروه دوم هموطنانی هستند که طی سال های 1384 تا 1390 حق دریافت سهام را داشته اند اما به دلیل مشکلاتی از سبد سهام رها شده اند و تعداد آنها بیش از 1.6 میلیون نفر برآورد شده و همچنان در در انتظار واگذاری و دریافت سهام عدالت.

پیرهادی افزود: علاوه بر گروه اول و دوم، 19 میلیون نفر در رده سوم قرار دارند که جزو دهک های کم درآمد هستند اما هنوز سهام عدالت دریافت نکرده اند.

تکلیف در چه مرحله ای است؟

سال گذشته سازمان خصوصی سازی سبد جدیدی را برای تخصیص سهام به مشمولان جدید در نظر گرفت که شامل 12 شرکت به ارزش 52 هزار میلیارد تومان بود و قرار بود به هر یک از مشمولان جدید 10 میلیون تومان سهام اختصاص یابد، اما این سبد جدید در ابتدا کمیسیون تطبیق مجلس با دو ایراد مواجه شد و سپس در جریان تحقیق و تفحص در کمیسیون دولت، اختلاف نظر بین اعضای کابینه رخ داد. اگرچه ایرادات مربوط به کمیسیون تطبیق آیین نامه های مجلس پس از مدتی توسط دولت رفع شد، اما در زمان طرح مجدد سبد پیشنهادی سازمان خصوصی سازی در کمیسیون دولت، برخی از اعضای کابینه سیزدهم به دلیل چالش های اقتصادی با واگذاری چند شرکت از این شرکت ها به صورت سهام مخالفت کردند و همین امر باعث شد سبد پیشنهادی سازمان خصوصی سازی تصویب نشود.

با این حال خاندوزی شهریور وی سال گذشته در این باره گفت: پیشنهادی تهیه شده تا هم بازماندگان دهه 80 و هم ذینفعان نهادهای حمایتی در مجموع 10 میلیون سهم دریافت کنند، بتوانیم ثروت این جمعیت را تامین کنیم.

مجید عشقی نیز به تشریح سخنان خاندوزی پرداخت و گفت: کار مشمولان جدید سهام عدالت (افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و ایثارگران) در حال انجام است. سبد سهام به وی پیشنهاد شده و در حال مذاکره با دولت است.

هیئت مدیره تصمیم می گیرد

اگرچه دولت سیزدهم درصدد تعیین موضوع واگذاری سهم عدالت به بازماندگان بود، اما با توجه به تغییرات و اتفاقاتی که از ابتدای سال جاری به دلیل شهادت سیدابراهیم رئیسی رخ داد، موضوع واگذاری موضوع اجرای عدالت برای بازماندگان در هاله ای از بلاتکلیفی قرار دارد و به نظر می رسد اجرای عدالت برای بازماندگان نیازمند تصمیم عاجل دولت است.

با این حال وزیر اقتصاد و سایر اعضای دولت تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده اند.

در چنین شرایطی جعفر قدری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: اعطای سهام به بازماندگان یکی از وظایفی است که انشالله دولت در این امر از عهده آن بر خواهد آمد.

فرید موسوی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز می گوید: یکی یکی از مشکلات اصلی ماست. نبود قصد مدیران اجرای اقدامات دولتی در کشور است که با اقدامات قضایی تاخیری برای بازماندگان مواجه شده است. متاسفانه سهام عدالت سخنگوی واحد ندارد و هر روز با مشکل جدیدی در تامین سرمایه به بازماندگان مواجه هستیم.

و ادامه می دهد: امیدواریم با ایجاد دولت و مجلس جدید مشکل بازماندگان اقدامات مرتفع شود. امروزه دولت ها با چالش ارائه اموال مواجه هستند. امیدواریم دولت جدید تصویب اقدامات را نهایی کند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما