اخبار روز

چه کسی اجازه واردات خودرو در ایران را نمی دهد؟

به گزارش پی ام آپ، محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در شورای اسلامی عصر سه شنبه 25 خرداد در برنامه تهران 20 با موضوع شفافیت مسئولان کشور گفت: بحث شفافیت دامنه وسیعی دارد و مطالبه ای جدی و جزو وعده های انتخاباتی بسیاری از نمایندگان بود و حتی در مجالس گذشته به عنوان مثال در دوره دهم این موضوع چندین بار در جلسه علنی مجلس مطرح شد. به نظر من سخت ترین مصوبه مجلس مصوبه شفافیت بود و دلیل گسترش دامنه این موضوع این بود که وقتی وارد اتاق شدیم بعد از کار کارشناسی این مصوبه 3 رای کمتر گرفت و برخی معتقد بودند اگر بحث رای نمایندگان را شفاف می کنیم، موضوع شکایت متوقف نمی شود و دستگاه های دیگر هم شکایت کردند و باید آن را به عنوان یک موضوع لاینفک ببینیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز فضای مطالبات مردم با چند سال پیش متفاوت است، افزود: می توانیم از این موضوع به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و هر دستگاهی با این کار می تواند از خود دفاع کند و بسیاری از مسائل کشور با شفافیت حل می شود. این کار به نفع کشور، مردم و مسئولان است.

پیرهادی ادامه داد: هیچ مصلحتی برتر از حق الناس نیست و ما از هر تشکلی که هستیم نمی توانیم قانونی را که ناقض حق الناس باشد و حق مردم را از بین ببرد، تصویب کنیم چرا که نیستیم. مافوق و قیم مردم».

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی افزود: در موضوع مطرح شده در قانون شفافیت به شفافیت همه امور مجلس اشاره ای نمی کنیم و تنها موارد اختلاف مجلس و شورای نگهبان را بررسی می کنیم. . . دانستن مطالب مطرح شده در بحث تقنینی که مجلس وارد آن می شود حق مجلس است و برای جامعه علمی و نخبه گرا ما نیز موثر است و نباید این مردم را از آن محروم کنیم.

وی گفت: در موارد اختلافی که ما در آن دخیل هستیم و مجمع تشخیص در این باره تشکیل جلسه می دهد و معتقد است که این حق ماست که بدانیم در آن مجلس چه اتفاقی افتاده است، در مواردی مجمع جایگزین ما می شود و مثلاً قانون می گذارد. در سازمان و واردات خودرو که از سوی شورای عالی نظارت رد شد، اگر مشخص بود می‌دانیم چه نهادهایی در این رد دخیل بوده‌اند. در واقع ما باید به حق مردم برای اطلاعات و شفافیت احترام بگذاریم.

پیرهادی یادآور شد: در این زمینه مراحل قانونگذاری را طی کردیم و 9 ماه است که این قانون تکمیل شده است و مجمع این قانون را برای این موضوع حفظ کرده است و ما می خواهیم محتوای جلسه را داشته باشیم که اختلاف بین آنها باشد. هیئت نظارت و کورتس ژنرال با اطلاع از آن و دوستان مجمع می توانند در آیین نامه داخلی خود آن را تصویب کنند.

همچنین، قدرت الله رحمانی، دبیر کمیسیون حقوقی شورای آسان اندیشی نیز در این برنامه اظهار داشت: شورای رفاه، نهادی است که بر اساس اصل 112 قانون اساسی در سال 68 تأسیس شده است. در بازنگری قانون اساسی تصریح شده است که در مواردی که بین شورای نگهبان وجود دارد در صورت بروز اختلاف در مجلس، موضوع باید به مجلس ارجاع شود.

وی افزود: در واقع در مواردی که مجلس بر نقض قانون اساسی یا موازین شرعی اصرار دارد، موضوع به مجلس کشیده می شود و این نکته در متن تصمیمات مقام معظم رهبری که شرایط را برای سهولت در نظر گرفته اند ذکر شده است. مجمع؛ اولاً مصلحت مورد نظر باید روشن و بدیهی باشد، به گونه ای که حداقل دو سوم اعضا این مصلحت را تشخیص دهند، همچنین این مصلحت بدیهی باید مهم و الزام آور باشد.

رحمانی ادامه داد: از آنجایی که این قانون شفافیت متضمن نقض قانون اساسی است، باید ببینیم که آیا منفعت قابل توجهی در این نقض قانون اساسی وجود داشته است؟ البته اکثریت اعضای مجمع با اصل شفافیت موافق هستند، اما رای مجمع به نقص قانون اساسی بر اساس اصل 112 است، زیرا مجمع نهادی است که مقررات مربوط به آن را تدوین و تصویب می کند. به مجمع توسط خود اعضا و سپس به تایید مقام معظم رهبری می رسد.

دبير كميسيون حقوقي سهولت نظام وقتي با بيان اينكه در بحث اهميت شفافيت به عنوان پرونده، موضوع ما رعايت قانون اساسي است، در صورت تخطي بايد تاييد شود يا نه. این موضوع آنقدر مهم است که ما قانون اساسی را زیر پا گذاشتیم. وی گفت: مشمول این قانون شورای عالی نظارت است و همچنین تنظیم و تعیین حد نصاب بالا برای ارسال آرای متناقض مجلس با شورای نظارت به مجلس یکی از مواردی است که ما به آن رسیدگی می کنیم. در مجلس دیده نمی شود، یعنی اگر مجلس اصرار به تصویب قانونی با حد نصاب رای بالا داشته باشد، آن موضوع به مجلس کشیده می شود.

وی تصریح کرد: مباحث و مناظرات مجمع قابل انتشار است; در واقع بر اساس ماده 28 آئین نامه داخلی، مجمع می تواند با اصلاح مصوبه مجلس، شکل سوم را بپذیرد، مجمع می تواند در مورد پیشنهادات مجمع مذاکره و در آیین نامه داخلی گنجانده و تصویب شود. توسط عالی رهبر.

رحمانی با بیان اینکه از آنجایی که این موضوع قانونی برای مجلس است، موضوع قابل بحث و بررسی است و پس از آن مجلس می تواند در آیین نامه قانونی خود آن را تصویب کند، خاطرنشان کرد: مصوبه شفافیت در 25 فروردین ماه به مجلس رسید. ، 1402. و قبل از آن بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف بود.

علاوه بر این قائم شریعتی کارشناس این موضوع در گفتگوی تلفنی با برنامه تهران 20 گفت: این موضوع که در بیشتر موارد شفاف نیست باید برعکس شود و البته دلایل غیرشفاف هم داریم. . همچنین. نظرات مسئولان و مراکز تصمیم‌گیری باید روشن شود، زیرا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اهداف تهاجم، بارها بدون اطلاع مسئولان هستند.

وی افزود: یکی از راه هایی که می توان احتمال نفوذ دشمن را کاهش داد، شفاف سازی فرآیند تصمیم گیری و آرای مسئولان بر اساس مصوبه مجلس است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا