دانستنی ها

این گروه از افراد بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند!

افرادی که به دلیل اختلالات گوارشی نمی‌توانند مواد مغذی مفید را جذب کنند یا افرادی که رژیم‌های سخت گیاه‌خواری را پیروی می‌کنند و مکمل کافی ویتامین B12 ندارند، در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند.

به گزارش ریمیو، ویتامین B12 برای بهبود بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است، نقش مهمی در تشکیل گلبول های قرمز خون دارد، از تشکیل کم خونی جلوگیری می کند و از انتقال اکسیژن به بدن کمک می کند. مناطق بدن تو؛ ویتامین B12 برای محافظت از سیستم عصبی حیاتی است و به تولید میلین، یک پوشش محافظ در اطراف رشته های عصبی کمک می کند. این نوع ویتامین همچنین بر متابولیسم تأثیر می گذارد و به بهبود عملکرد شناختی و تنظیم خلق و خو کمک می کند.

اهمیت مصرف ویتامین B12

ویتامین B12 وظایف مختلفی را در بدن انجام می دهد و کمبود آن باعث ایجاد عوارضی برای سیستم عصبی می شود و از آنجایی که بدن نمی تواند ویتامین B12 را به تنهایی تولید کند، باید از منابع غذایی یا مکمل ها تامین شود. و فرآیندهای متابولیک به طور قابل توجهی کمک می کنند.

نیاز روزانه بدن به ویتامین B12

نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 در افراد مختلف متفاوت است، افراد تا 18 سال 0.4 تا 1.8 میکروگرم به این ویتامین نیاز دارند، بزرگسالان نیز 2.4 میکروگرم ویتامین B12، زنان باردار و مادران شیرده نیز به 2.8 میکروگرم نیاز دارند. . . ویتامین ها در طول روز

غذاهای غنی از ویتامین B12

ویتامین B12 عمدتاً در محصولات حیوانی یافت می شود، بنابراین افرادی که رژیم گیاهخواری دارند نمی توانند ویتامین B12 کافی دریافت کنند.منابع غذایی غنی از این نوع ویتامین عبارتند از: گوشت بره، مرغ و بوقلمون، ماهی به ویژه ماهی های روغنی. ساردین ها مانند سالمون، قزل آلا، ماهی تن، محصولات لبنی مانند صدف، شیر، پنیر، ماست و تخم مرغ.

غذاهای حاوی ویتامین B12 برای گیاهخواران

افرادی که رژیم گیاهخواری دارند باید از غذاهای غنی شده یا مکمل های B12 استفاده کنند برخی از غذاهای گیاهی مانند غلات غنی شده سرشار از ویتامین B12 هستند، قبل از مصرف مکمل های ویتامین B12 لازم است با پزشک مشورت شود.

علائم کمبود ویتامین B12 در بدن

کمبود ویتامین B12 به دلیل نقش حیاتی در بدن باعث مشکلات سلامتی مختلفی می شود، علائم شایع کمبود ویتامین B12 شامل خستگی، ضعف و کم خونی است، زیرا این ویتامین برای تولید گلبول های قرمز ضروری است، کم خونی نیز باعث رنگ پریدگی، زردی می شود. باعث تحریک پوست، تنگی نفس و مشکلات شناختی می شود. افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 ممکن است مشکلات عصبی مانند گزگز یا بی حسی در دست ها و پاها، از دست دادن حافظه و از دست دادن تعادل در هنگام راه رفتن را تجربه کنند.

افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند

افراد مسن، افراد مبتلا به اختلالات گوارشی که نمی توانند مواد مغذی مفید را جذب کنند، افرادی که از رژیم غذایی گیاهی سخت پیروی می کنند و مکمل های کافی مصرف نمی کنند در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا