اخبار روز

چه چیزی باعث استرس و اضطراب در برخی از کودکان می شود؟

مسئول واحد صدای یارایا انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان به دلایل مختلف گاهی دچار تنش و اضطراب می شوند، راهکارهایی را برای رفع استرس و اضطراب و پیشگیری از بروز برخی آسیب های روانی به والدین ارائه کرد.

سمیه امیدی در گفت وگو با ایسنا، در توصیه به خانواده های دارای کودک و نوجوان، اظهار کرد: کودکان و به ویژه نوجوانان تحت فشار ناشی از کمال گرایی والدین، مشکلاتی مانند فشار بیش از حد در کسب نمرات و رتبه های برتر تحصیلی، ورزشی و… هستند. … و همچنین گروه های دوستی، انتظارات خانواده و جامعه، و تاثیر سطوح بالای هورمونی که منجر به نوسانات خلقی می شود. هر یک از این موارد می تواند فشار زیادی به نوجوان وارد کند و باعث تحریک پذیری، عصبانیت و اختلالات خلقی شود، در حالی که بزرگسالان به راحتی این فشارها را نادیده می گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده، عموماً کودکان و نوجوانان به دلیل توقعات زیاد والدین، تغییرات زیاد محیط زندگی مانند تغییر مدرسه، جابجایی، جدایی والدین و تنش بین والدین، کم خوابی بیش از حد، فاقد روابط اجتماعی با دوستان هستند. مسئولیت ها و زمان کم منجر به تنش و ترس می شود.

این روانشناس در ادامه با ارائه راهکارهایی برای کمک به نوجوانان در رفع استرس و اضطراب و پیشگیری از برخی آسیب های روانی، یادآور شد: برای رهایی از استرس و اضطراب فرزندان، والدین باید ابتدا ترس و استرس خود را کنترل کنند تا بتوانند به خوبی بتوانند الگویی برای فرزندان خود باشید

آرزو یکی یکی دیگر از راه های کمک به نوجوان، بررسی و اصلاح شیوه فرزندپروری والدین است و توضیح می دهد: انتخاب سبک مقتدرانه به معنای مهربانی و احترام در برخورد با کودک است. یکی یکی از بهترین روش های فرزندپروری است.

وی در ادامه نقش و تأثیر روابط والدین را در کاهش و افزایش استرس و اضطراب و اختلال خلقی در کودکان و نوجوانان بسیار مهم و مؤثر دانست و به والدین توصیه کرد روابط خود را به گونه ای مدیریت کنند که فرزندان احساس امنیت و آرامش کنند.

امید گفت: یکی یکی از خطرات جدی در زمینه آگاهی قبلی از آسیب های روانی به کودکان و نوجوانان وجود اختلالات روانی و شخصیتی در والدین است. بنابراین خانواده ها باید به این نکته توجه داشته باشند که استرس و اضطراب و اختلالات خلقی در زندگی کودکان و نوجوانان به صورت مشکلات رفتاری، مشکلات تحصیلی، روابط با والدین و همسالان و تحریفات شناختی (من زشتم، هیچ کس مرا دوست ندارد).

این روانشناس همچنین به والدین توصیه کرد برای پرهیز از اضطراب و استرس، احساسات عاطفی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهند. به گونه ای که به آنها یاد می دهد تا از طریق ارتباط مناسب و محیطی غنی، احساسات و خودآگاهی را بشناسند و به آنها کمک کنند. در واقع در مورد احساسات مختلف با او صحبت کنید و احساسات کودکان و نوجوانان را درک کنید. برای ایجاد انتظارات واقع بینانه و منصفانه برای فرزندتان، یک فعالیت ورزشی برای نوجوان ترتیب دهید. فعالانه به سخنان فرزندتان گوش دهید. کمتر به او امر و نهی کنند. با هم سرگرمی ترتیب دهید. آموزش مهارت های حل مسئله و تقویت این مشکل در نوجوانان با تشویق آنها. به تصمیم نوجوان خود برای کسب تدریجی این مهارت احترام بگذارید و همچنین برای برخی مشکلات خانوادگی از او کمک بگیرید.

این روانشناس تاکید کرد: والدین و افرادی که با کودکان سروکار دارند باید سعی کنند از تفاوت های اضطراب و افسردگی در کودکان و بزرگسالان آگاهی داشته باشند تا بتوانند اقدامات لازم را برای مقابله با این مشکل انجام دهند. به عنوان مثال یکی یکی از موضوعات مهم، مسئله احساسات کودکان است; گاهی اوقات کودکان احساسات خود را تشخیص نمی دهند یا کلماتی برای بیان آنها ندارند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا