دانستنی ها

چه مشکلاتی باعث می شود ویتامین D به بدن شما نرسد؟

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و عملکردهای حیاتی دارد و کمبود آن بدن را در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار می دهد.

1. دور از نور خورشید

هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیریم، اشعه ماوراء بنفش خورشید (UVB) هیدروکلسترول موجود در پوست را ابتدا به پیش ویتامین D3 و سپس به ویتامین D3 تبدیل می کند. با این حال، اکثر ما زمانی که زیر نور خورشید هستیم از کرم ضد آفتاب استفاده می کنیم و مانع از رسیدن UVB به پوست می شویم. همچنین کمتر از خانه بیرون می رویم و بیشتر در خانه می مانیم.

برای تامین ویتامین D بدنتان، چند بار در هفته دست ها، پاها یا پشت خود را به مدت 10 تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار دهید.

2. پوست تیره

پوست افراد با پوست تیره به طور طبیعی حاوی ملانین بیشتری است که به عنوان یک ضد آفتاب عمل می کند. این نوع پوست توانایی کمتری در جذب نور خورشید و تولید ویتامین D دارد. بنابراین برای افزایش سطح ویتامین D در بدن، افرادی که پوست تیره دارند باید بیشتر زیر نور آفتاب بمانند.

3. تغذیه نامناسب

اگرچه منبع اصلی ویتامین D نور خورشید است، اما غذاهای متنوعی نیز وجود دارد که حاوی ویتامین D هستند، مانند ماهی های چرب (ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، تن)، محصولات لبنی و غلات غنی شده و زرده تخم مرغ. با مصرف این مواد می توانید سطح ویتامین D خود را افزایش دهید. اگر درست غذا نخورید، این ویتامین مهم را از دست خواهید داد.

4. چاق بودن یا اضافه وزن

ویتامین D محلول در چربی است، یعنی در سلول های چربی ذخیره می شود. در افراد چاق یا دارای اضافه وزن، بیشتر ویتامین D در بافت های چربی ذخیره می شود و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین مراقب باشید که اضافه وزن و چاقی نداشته باشید تا بدن شما بتواند از ویتامین D به درستی استفاده کند.

5. عوامل مرتبط با سن

با افزایش سن، توانایی پوست برای تولید ویتامین D از نور خورشید کاهش می یابد و این احتمال وجود دارد که کلیه ها نتوانند این ویتامین را فعال کرده و در اختیار بدن قرار دهند. به همین دلیل، افراد مسن باید بیشتر از روزهای جوانی خود در معرض نور خورشید قرار گیرند.

6. برخی بیماری ها

برخی از بیماری ها مانند اختلالات گوارشی (به عنوان مثال، بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده)، بیماری های کبد و کلیه، جذب، متابولیسم یا سنتز ویتامین D را مختل می کنند. در این صورت مکمل ها یا درمان های دارویی برای جذب این ویتامین مورد نیاز است.

منبع: بازتاب آنلاین

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا