اخبار روز

عوامل تأثیرگزار بر سفیدی مو!

یکی از نشانه‌های افزایش سن سفید شدن موهای سر است، چون موها رنگ‌دانه‌های خود را از دست می‌دهند؛ پس سفیدی مو در سنین بالا طبیعی است. اما موی بعضی افراد در جوانی سفید می شود.

سفیدی یا خاکستری شدن موها یک پدیده طبیعی است و اغلب از آغاز میانسالی و پیری خبر می دهد. اما دلیل این تغییر مو چیست و چه عواملی بر آن تأثیر می گذارد؟

به دلیل کاهش رنگدانه ها در فولیکول های مو، موها به تدریج خاکستری می شوند. عامل رنگ طبیعی موهای ما ملانین است که توسط سلول های ملانوسیت تخصصی تولید می شود. این سلول ها با تزریق ملانین به سلول های مو رنگ های طبیعی قهوه ای، سیاه، بلوند یا قرمز تولید می کنند.

با افزایش سن، ملانوسیت ها ملانین کمتری تولید می کنند که منجر به از بین رفتن تدریجی رنگدانه مو می شود. با گذشت زمان، برخی از فولیکول های مو به طور کامل تولید ملانین را متوقف می کنند و باعث رشد موهای خاکستری یا سفید می شوند.

این فرآیند پیچیده به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، شرایط محیطی و سبک زندگی بستگی دارد. در یک توصیف دقیق تر، استرس، سیگار، رژیم غذایی نامناسب، برخی بیماری ها و قرار گرفتن در معرض مواد مضر را نیز می توان موثر دانست.

*عوامل ژنتیکی

ترکیب ژنتیکی بر سفید شدن موها تأثیر می گذارد و این روند را سریعتر و شدیدتر می کند. اگر در خانواده شما افرادی هستند که از پدیده سفید شدن زودرس موها رنج می برند، به احتمال زیاد شما نیز با آن مواجه خواهید شد.

نژاد و تبار نیز تأثیر زیادی در این امر دارند. به عنوان مثال، موهای افرادی که پوست روشن‌تری دارند زودتر از افرادی که پوست تیره‌تری دارند به دلیل تفاوت در تولید ملانین سفید می‌شود.

* اضطراب

اضطراب به تنهایی دلیل سفیدی مو نیست، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اضطراب مزمن ممکن است در سفید شدن موها نقش داشته باشد.

وقتی تحت استرس هستید، بدن شما هورمون هایی مانند کورتیزول ترشح می کند. اگر ترشح این هورمون برای مدت طولانی ادامه یابد، بر عملکرد طبیعی بدن تأثیر می گذارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که استرس سلول های بنیادی ملانوسیت را که در تولید رنگدانه مو نقش دارند، مختل می کند. این اختلال تولید ملانین را کاهش می دهد و می تواند منجر به سفید شدن زودرس شود.

*

 سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند باعث پیری زودرس شود که می تواند منجر به سفیدی مو شود.

مواد شیمیایی موجود در سیگار و سمومی که از آن خارج می شوند، اثرات مخربی بر بدن از جمله فولیکول های مو و تولید ملانین دارند. عناصر مضر موجود در دود سیگار باعث استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی می شود.

استرس اکسیداتیو عملکرد طبیعی ملانوسیت ها را مختل می کند و در نتیجه ملانین را کاهش می دهد و روند روشن شدن مو را تسریع می کند.

* عوامل تغذیه ای

کمبود مواد مغذی برای بدن می تواند روند سفید شدن مو را تسریع کند. با این حال، هیچ ارتباط مستقیمی بین کمبودهای غذایی خاص و موهای خاکستری وجود ندارد.

رژیم غذایی سالم حاوی انواع ویتامین ها و پروتئین ها برای سلامت کلی بدن از جمله مو ضروری است. برخی از مواد مغذی نقش مهمی در تولید ملانین دارند. به عنوان مثال، کمبود ویتامین هایی مانند B12 و E و همچنین مواد معدنی مانند مس و آهن بر سلامت کلی مو تأثیر می گذارد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که کمبودهای تغذیه ای می تواند بر سلامت مو تأثیر بگذارد، ژنتیک، سن و عوامل دیگر نیز نقش مهمی در روند طبیعی سفید شدن مو دارند. سوءتغذیه در برخی موارد می تواند این روند را تسریع کند، اما تنها دلیل سفید شدن مو نیست.

به گفته متخصصان، برخی مشکلات و بیماری های پزشکی نیز بر روند روشن شدن مو تاثیر می گذارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

بیماری پوستی پیسی یا برص (ویتیلایگو) در این بیماری قسمت هایی از پوست ملانوسیت های خود را به صورت لکه هایی از دست می دهند و در نتیجه لکه های سفیدی روی پوست ایجاد می شود. این بیماری گاهی موها را درگیر می کند و باعث سفیدی یا سفیدی زودرس مو در نواحی آسیب دیده می شود.

اختلالات خودایمنی‌ برخی از بیماری های خودایمنی بر پاسخ های ایمنی بدن تأثیر می گذارد و به ملانوسیت ها آسیب می رساند.

اختلالات تیروئید ـ تغییرات در سطح هورمون تیروئید، به ویژه کم کاری تیروئید، بر عملکرد اندام های مختلف بدن از جمله سلامت مو تأثیر می گذارد.

* آلاینده ها

بر اساس گزارش ایندیپندنت، آلاینده های هوا مانند دود وسایل نقلیه، آلاینده های ناشی از مواد صنعتی و همچنین برخی مواد شیمیایی باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن می شوند که به ملانوسیت ها آسیب می رساند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده ها توانایی سلول ها برای تولید ملانین را مختل می کند و باعث می شود موها زودتر خاکستری شوند یا رنگدانه های خود را زودتر از دست بدهند.

مسئله این است که موها در واقع “سفید” نمی شوند، بلکه موهای سفید شروع به رشد می کنند. بنابراین وقتی موهای سفید را می بینید، می دانید که فولیکول های پوست سر شما موهای جدید و بدون رنگدانه تولید کرده اند.

در حال حاضر هیچ راه حل علمی برای معکوس کردن روند سفید شدن مو وجود ندارد، اما با تغییر سبک زندگی یا رنگ کردن موهای خود، می توانید به کاهش یا پنهان کردن سفیدی موهای خود کمک کنید.

در ضمن ریزش مو یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند و به گفته متخصصان با انجام چند کار ساده تا حدودی می توان از آن جلوگیری کرد.

نکات زیر می تواند به شما در جلوگیری از “ریزش موی قابل پیشگیری” کمک کند:

* با موهای خود ملایم باشید. هنگام برس زدن و شانه زدن، به خصوص زمانی که موهایتان خیس است، از کشیدن خودداری کنید. یک شانه دندانه پهن می تواند به جلوگیری از کنده شدن مو کمک کند. برای جلوگیری از ریزش مو از درمان های نامناسب خودداری کنید.

* از پزشک خود در مورد داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید و ممکن است باعث ریزش مو شوند سوال کنید.

* از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر منابع نور ماوراء بنفش محافظت کنید.

* سیگار نکش. داده های برخی از مطالعات ارتباط بین سیگار کشیدن و طاسی با الگوی مردانه را نشان می دهد.

* اگر تحت شیمی درمانی هستید، از پزشک خود در مورد “کلاه هیپوترمی” سوال کنید. این کلاه می تواند خطر ریزش مو را در طول شیمی درمانی کاهش دهد.

ریزش مو می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. به طور کلی سه عامل مراقبت از مو، تغییر عادات غذایی و تغییر سبک زندگی می تواند در پیشگیری از ریزش مو بسیار مفید باشد.

در ادامه به نقل از «هلث لاین» به برخی از عادات و مواد غذایی مفید برای کاهش ریزش مو می پردازیم و سپس به عوامل مرتبط با سبک زندگی می پردازیم:

* امگا 3

امگا 3 به کاهش التهاب و استرس کمک می کند که به نوبه خود به کاهش ریزش مو کمک می کند. بهترین منابع امگا 3 ماهی های چرب و روغن ماهی هستند. همچنین می توانید با پزشک خود مشورت کنید و مکمل های امگا 3 مصرف کنید.

* پروتئین

موهای شما از کراتین، نوعی پروتئین ساخته شده است. بنابراین برای محافظت و تقویت موهای خود باید به رژیم غذایی سرشار از پروتئین توجه کنید. این غذاها شامل عدس، سویا، لوبیا، دانه ها، آجیل، تخم مرغ و ماهی است.

* ویتامین سی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به از بین بردن رادیکال های آزاد اکسیژن مضر کمک می کند. ریزش مو به دلیل تجمع زیاد سموم ایجاد می شود که با مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C می توان آن را کاهش داد. برای بهبود استحکام، درخشندگی، نرمی و ضخامت مو، مصرف غذاهای غنی از این ویتامین مانند پرتقال، لیمو شیرین، لیموترش و توت فرنگی توصیه می شود.

* سبزیجات

سبزیجاتی مانند اسفناج، کدو تنبل، هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی، لوبیا و کدو، منابع عالی ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آنها به تغذیه فولیکول ها و تقویت تارهای مو کمک می کنند. هر روز حداقل سه سبزی مختلف را در یک وعده غذایی یا سالاد مصرف کنید.

* آب کافی بنوشید

کم آبی یا آب بسیار کم می تواند منجر به خشکی، وز و بی روح شدن موهایی شود که مستعد شکستن و ریزش مو هستند. آب همچنین فولیکول های مو را روان می کند و گردش ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای رشد مو را بهبود می بخشد.

* یوگا و تمرینات تنفسی

یوگا و سایر ورزش ها برای تناسب اندام مفید هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. تمرینات یوگا گردش خون را در پوست سر تقویت می کند و می تواند رشد مو را تحریک کند.

* استرس خود را کنترل کنید

استرس برای سلامتی و موهای شما مفید نیست. استرس میزان سموم را در بدن افزایش می دهد که ریشه مو را ضعیف می کند و آنها را مستعد ابتلا به عفونت های قارچی می کند. با انجام منظم تمرینات تمدد اعصاب و تنفس، استرس را از بین ببرید.

* به کیفیت خواب خود توجه کنید

خواب کافی و با کیفیت به بازیابی کل سیستم بدن شما کمک می کند. شش تا هفت ساعت خواب بدن و ذهن شما را سم زدایی و شاداب می کند، استرس را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. کمبود خواب می تواند سطح کورتیزول (هورمون استرس) را افزایش دهد و فولیکول های مو را ضعیف کند و منجر به ریزش مو شود. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، کتاب بخوانید یا به موسیقی آرامش بخش گوش دهید. همچنین قبل از رفتن به رختخواب همه وسایل الکترونیکی و چراغ ها را خاموش کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا