اخبار روز

قیمت دلار چگونه تعیین می شود!/جزئیات

قیمت دلار امروز 2 آبان 1402 معادل 50500 تومان بود که نشان می دهد قیمت دلار امروز نسبت به روز گذشته کاهش یافته است. چرا که دلار روز گذشته با قیمت 51 هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد اما در ادامه روز وارد کانال 50 هزار تومان شد و در معاملات پشت سر هم به 50 هزار و 800 تومان رسید.

در ساعات اولیه بازار قیمت دلار اندکی کاهش یافت و در این زمان قیمت دلار در محدوده 50 هزار و 500 تومان باقی مانده است. کارشناسان اقتصادی محدوده فعلی قیمت دلار را 50 هزار و 200 تا 51 هزار و 500 تومان می دانند و معتقدند دلار در حال حاضر در این محدوده حرکت می کند و برای ورود به کانال پایین یا بالاتر نیاز به محرک قوی تری دارد.

البته کارشناسان معتقدند دست بازارساز پر از منابع ارزی است و دولت در صورت تمایل می تواند قیمت دلار را کاهش دهد. چرا که بر اساس آمارهای دولتی، روند فروش نفت ایران در ماه های اخیر مطلوب بوده و همین امر باعث شده تا بازارساز قدرت و منابع لازم برای کنترل بازار ارز را در اختیار داشته باشد.

اما از سوی دیگر، افزایش‌کنندگان بازار معتقدند افزایش نااطمینانی در بازار مانع عملکرد بازارساز می‌شود و اگرچه بانک مرکزی توانسته قیمت دلار را کنترل کند، اما نمی‌تواند این قیمت را نمی تواند وارد کانال معاملاتی 49 هزار تومان کند. و به همین دلیل قیمت دلار فعلا در این محدوده باقی مانده است.

البته برخی کارشناسان می گویند اخبار سیاسی تاثیر چندانی بر قیمت دلار ندارد. به عبارت دیگر، اخبار سیاسی مرتبط در هفته های اخیر کانال دلار را تغییر داده است، اما آنچه در نهایت قیمت دلار را تعیین می کند واقعیت اقتصاد ایران است که در نیمه دوم سال خود را نشان می دهد و مسیر قیمت دلار را تغییر می دهد. اما پیش بینی ها حاکی از آن است که قیمت این ار در روزهای آینده در محدوده فعلی باقی خواهد ماند و نوسان محسوسی نخواهد داشت.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا