دانستنی ها

چه خطراتی سلامت شما را در تابستان تهدید می کند؟

گرمای شدید در طول ماه‌های تابستان می‌تواند برای همه، حتی افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مضر باشد.

به گزارش تبیان، اگر می خواهید از روزهای گرم و طولانی تابستان لذت ببرید، باید مراقب خطرات احتمالی این فصل باشید. خطراتی که گرمای تابستان و کم آبی می تواند برای شما ایجاد کند ممکن است جبران ناپذیر باشد.

کم آبی بدن

بیش از 78 درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد، بنابراین بدن به طور طبیعی بدون دریافت آب کافی نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد. کم آبی در دمای بالا می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد.

در ماه های تابستان باید آب بیشتری بنوشید، به خصوص اگر در فضای باز کار می کنید یا ورزش می کنید. اگر این فعالیت ها را زمانی انجام دهید که بدن شما کم آب است، جایگزینی مایعات بدن بسیار دشوار خواهد بود.

مقدار آب مورد نیاز بدن هر فرد متفاوت است و به وضعیت سلامتی، سطح فعالیت و تعدادی از عوامل دیگر بستگی دارد. اما به طور کلی بدن به حدود ۲ لیتر آب در روز نیاز دارد. برخی از غذاها نیز می توانند به آبرسانی بدن کمک کنند.

همچنین باید به رنگ ادرار خود توجه کنید، به خصوص زمانی که هوا بسیار گرم است. رنگ ادرار باید زرد روشن باشد و ادرار تیره نشانه کم آبی بدن است.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید است. باید بدانید که آفتاب سوختگی باعث پیری زودرس پوست و سرطان پوست می شود. آفتاب سوختگی شدید کوتاه مدت که باعث تاول و ناراحتی می شود می تواند منجر به کم آبی بدن، مسمومیت با نور خورشید و عفونت شود.

در روزهای ابری نیز باید از پوست خود مراقبت کنید. به جای ضد آفتاب هایی که حاوی مواد شیمیایی یا معدنی هستند از اکسید تیتانیوم استفاده کنید. بسیار مهم است که تمام نواحی پوست خود را که در معرض آفتاب قرار دارند با کرم ضد آفتاب بپوشانید. گوش ها، لب ها و پلک ها و همچنین پاها و دست ها را فراموش نکنید.

نشان داده شده است که استفاده از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه سواری می تواند خطر آسیب سر را تا 53 درصد کاهش دهد. با این حال، چهار پنجم مردم هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند. استفاده از کلاه ایمنی در روزهای گرم سال نیز کاهش می یابد. با این حال، باید بدانید که دوچرخه سواری بدون کلاه ایمنی واقعا خطرناک است.

انواع گرمازدگی

کم آبی و آفتاب سوختگی تنها خطرات تابستان نیست. گرمای شدید در تابستان می تواند باعث گرمازدگی شود. راش حرارتی یک بثورات پوستی قرمز و خارش دار است که زمانی رخ می دهد که عرق در غدد عرق گیر کند. گرفتگی‌های گرمایی شامل گرفتگی‌های عضلانی دردناکی است که زمانی رخ می‌دهد که بیش از حد عرق می‌کنید و بدن مایعات و املاح را از دست می‌دهد. گرمازدگی زمانی رخ می دهد که بدن نتواند خنک شود. عرق کردن خودش اگر فورا درمان نشود، می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی باعث گرمازدگی شود. گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که دمای بدن به سطوح خطرناکی می رسد.

در موارد شدید، گرمازدگی می تواند کشنده باشد.

سعی کنید زمانی را که در ساعات گرم روز بیرون می گذرانید محدود کنید. اگر مجبورید بیرون بروید، هر چند دقیقه یک بار به سایه یا مکانی خنک بروید و استراحت کنید.

نیش حشره

حشرات نیز هوای گرم را دوست دارند و باید به موارد زیر توجه کنید: نیش زنبور. نیش پشه. گزش کک و ساس. نیش عنکبوت

یکی یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از نیش حشرات استفاده از اسپری های دافع حشرات است، اما روش های دیگر عبارتند از: از محصولات معطر استفاده نکنید: از عطرها و لوسیون های معطر استفاده نکنید، رایحه های طبیعی را ترجیح دهید. بوهای شیمیایی پشه ها، زنبورها و سایر حشرات را جذب می کند. آب راکد را نگه ندارید: پشه ها عاشق آب راکد هستند. بنابراین آب قابلمه را مرتب عوض کنید… لباس محافظ بپوشید: لباس و شلوار آستین بلند بپوشید، مخصوصاً وقتی بیرون هستید. می توانید Permethrin را که حشرات را دفع می کند به لباس های خود بمالید. غذا را در فضای باز رها نکنید: اگر به پیک نیک می روید، روی غذا را بپوشانید و ظرف های کثیف را در اسرع وقت بشویید.

سرکوب کنید

روزهای تابستان روزهای شنا هستند. اما این سرگرمی می تواند برای همه به خصوص کودکان خطرناک باشد. غرق شدن علت مرگ بسیاری از کودکان 1 تا 3 ساله است و باید موارد زیر را در نظر بگیرید: احیای قلبی ریوی (CPR) را بیاموزید. شما باید بدانید که چگونه این حرکت نجات دهنده را انجام دهید از جلیقه نجات استفاده کنید: جلیقه نجات فقط برای بچه ها نیست.

هنگام استفاده از ورزش های آبی مانند قایق سواری و اسکی روی آب باید جلیقه نجات بپوشید و این جلیقه نجات شامل کودکان و بزرگسالان نمی شود.

مهم نیست که شنا بلدی یا نه. شنا را یاد بگیرید: همه باید شنا بلد باشند و هر چه این یادگیری زودتر شروع شود بهتر است. همچنین قبل و بعد از شنا دوش بگیرید تا به دلیل آلودگی آب استخر یا دریا و رودخانه دچار بیماری نشوید.

غذاهای ناسالم وعده های غذایی تابستانی

تقریباً همه دوست دارند بیرون غذا بخورند. اما متاسفانه این غذاها همیشه سالم نیستند. به عنوان مثال، گوشت های دودی محبوب و لذیذ هستند، اما در طول فرآیند سیگار کشیدن حاوی مواد مضری به نام هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای و آمین های هتروسیکلیک هستند که باعث تغییراتی در DNA و در نتیجه انواع سرطان می شوند.

علاوه بر این، اگر گوشت در دمای مناسب پخته نشود، می‌تواند حاوی باکتری باشد و شما را بیمار کند. بهترین غذاهای تابستانی باید پخته یا آب پز باشد، ترجیحا آب پز یا آب پز نباشد.

سبزیجات سالادی که در رستوران می خورید ممکن است به خوبی شسته نشده باشند و این بیشتر در فصل گرم سال اتفاق می افتد.

سنگ کلیه

آیا می دانستید که سنگ کلیه در ماه های تابستان شایع تر است؟ تقریبا 80 درصد سنگ های کلیه کلسیم هستند و بدن ما در زمستان کلسیم بیشتری تولید می کند. سنگ کلیه معمولاً در فصول سرد سال شروع به شکل گیری می کند و در ماه های تابستان به اوج خود می رسد.

با گرم شدن هوا، دمای بدن افزایش می یابد و بدن آب از دست می دهد و باعث می شود سنگ های تشکیل شده در ماه های زمستان رشد کرده و ناگهان شروع به حرکت کنند. برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه: بدن خود را هیدراته نگه دارید. نمک کمتری مصرف کنید. میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. در مورد تغییرات بیشتر رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

زخم پا و تاول روی کفش

به طور کلی، پای شما در زمستان بیشتر پوشیده و محافظت می شود، اما در تابستان که بیشتر از صندل و کفش های دم باز استفاده می کنید، پاهای شما آسیب پذیرتر است. در کفش های تابستانی، انگشتان پای شما نمایان است و باید بیشتر مراقب باشید.

به همین دلیل، پوشیدن کفش های کتانی یا کفش های پنجه بسته در تابستان ممکن است باعث تعریق پا، ایجاد زخم و تاول شود. اگر پاهای شما زیاد عرق می کند، احتمال ایجاد پینه، به خصوص روی انگشتان پا بیشتر است. سعی کنید قبل از ورزش پاهای خود را خشک نگه دارید، مانند پوشیدن جوراب های ضد عرق و استفاده از یک عامل خشک کننده مانند کلرید آلومینیوم روی پاهای خود.

صدمات ناشی از دوچرخه سواری

نشان داده شده است که استفاده از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه سواری می تواند خطر آسیب سر را تا 53 درصد کاهش دهد. با این حال، چهار پنجم مردم هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند. استفاده از کلاه ایمنی نیز در روزهای گرم سال کاهش می یابد. با این حال، باید بدانید که دوچرخه سواری بدون کلاه ایمنی واقعا خطرناک است.

افسردگی فصلی

بله، اختلال عاطفی فصلی می تواند در ماه های تابستان نیز رخ دهد که البته بیشتر با شروع پاییز و روزهای کوتاه تر همراه است. با این حال، برخی از افراد ممکن است با فرا رسیدن تابستان افسرده شوند.

افسردگی تابستانی کمتر از افسردگی زمستانی است. اما افسردگی تابستانی باعث تحریک پذیری عصبی، بی خوابی، کمبود انرژی و بی انگیزگی می شود.

علل افسردگی تابستانی ممکن است شامل موارد زیر باشد: احساس بی قراری و خستگی در اثر گرما. احساس ناخوشی به دلیل آلرژی های فصلی. تغییرات روتین، به عنوان مثال تعطیلی مدرسه کودکان. اضطراب اجتماعی ناشی از تحت فشار بودن، به عنوان مثال مجبور شدن به مسافرت و…

آلرژی فصلی

اگر آلرژی فصلی شما در ماه های تابستان تشدید می شود، شما تنها نیستید. بسیاری از افراد در هوای گرم و مرطوب تابستان از علائم آلرژی رنج می برند. هیچ درمانی برای آلرژی فصلی وجود ندارد، اما برای کنترل علائم می توانید از داروهای آلرژی بدون نسخه استفاده کنید.

قبل از شروع فصل شروع به مصرف داروهای آلرژی کنید تا بدن شما آماده دفاع در زمانی باشد که گرده ها در اطراف هستند و علائم آنقدر شدید نمی شوند که کنترل آن ها دشوار باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا