اخبار روز

چهار “شهر گمشده” آفریقا؛ شگفتی هایی که زیر آب و ماسه پنهان شده بودند (+عکس)

اهرام بزرگ جیزه و معابد باشکوه تبس شاهد عظمت شهرهای آفریقایی در هزاره های پیشین است. اما مکان های باستانی دیگری در آفریقا وجود داشت که از نظر شهرت و ثروت کمتر از جیزه نبود. با این حال یافتن آثاری از این مراکز شهری دشوارتر است.

به گزارش فرادید، این شهرهای ثروتمند که در مصر، سودان و مالی امروزی قرار دارند، در گمنامی فرو رفتند و شهرت آنها از صفحه تاریخ پاک شد تا اینکه باستان شناسان در دوران معاصر به کشفیات شگفت انگیزی درباره آنها دست یافتند.

تونس-هراکلیون، مصر: بندری پر رونق

شهر گمشده تونس-هراکلیون در مصر باستان یکی این یکی از بزرگترین اکتشافات زیر آب است که باستان شناسان تاکنون انجام داده اند. این شهر هزاران سال در زیر آب پنهان بود و وجود آن تنها در چند کتیبه نادر و متون قدیمی ثبت شده است.

این بندر که در دهانه رود نیل قرار دارد پس از افول قدرت مصر در قرن هفتم قبل از میلاد ایجاد شد. این شهر در نزد مصریان به نام تونس و در نزد یونانیان به نام هراکلیون شناخته می شد. این مرکز تجاری و فرهنگی مهمی بود که به زودی رونق گرفت و سپس از بین رفت.

در سال 2000، فرانک گودو، باستان شناس دریایی از موسسه اروپایی باستان شناسی زیر آب، سرانجام متوجه شد که چرا هیچ اثری از این شهر تاریخی در سواحل مصر دیده نمی شود: کل شهر در قرن هشتم پس از میلاد توسط دریای مدیترانه غرق شد. تیم گودو طی یک جستجو در چهار مایلی ساحلی که اکنون خلیج ابوقیر نامیده می شود، بقایای معبدی به آمون و یک سیستم کانالی که شهر را به دریا وصل می کرد در بیش از ده متر آب پیدا کردند.

بیش از 70 کشتی غرق شده و صدها لنگر نشان داد که تونس-هراکلیون یک مرکز تجاری پررونق مانند بابل و پمپئی است. یافته‌های زیر آب شامل مجسمه‌های ابوالهول و فراعنه، حلقه‌ها، سکه‌ها و یک مجسمه بزرگ گرانیتی قرمز از خدای مصری هاپی بود. از جمله سرامیک های لوکس یونانی و سبدهای حصیری 2400 ساله پر از میوه پیدا شد.

چهار

اما چگونه این شهر ثروتمند در زیر امواج ناپدید شد؟ محققان بر این باورند که ترکیبی از زمین لرزه ها و امواج جزر و مدی و همچنین ماهیت نرم و مایع زمین باعث شده که تونس-هراکلیون زیر وزن خود غرق شود و در دریا ناپدید شود.

اسکندریه، مصر: مرکز آموزش و فرهنگ

بندر مدیترانه اسکندریه در حاشیه دلتای نیل مشهورترین شهری بود که توسط اسکندر مقدونی فاتح مقدونی تأسیس شد. امروزه بخش بزرگی از شهر قدیمی اسکندریه به دلیل فرونشست حدود هفت متر زیر آب است. این شهر در سال 332 قبل از میلاد تأسیس شد. در طول سفرهای اسکندر در قرن اول قبل از میلاد تأسیس شد و به دلیل دسترسی به تجارت مدیترانه به سرعت تبدیل به یک مرکز آموزش و فرهنگ شد. علمای یونانی، مصری و یهودی در معابد و مدارس اسکندریه گرد هم می آمدند.

چهار

کشف بخشی از شهر قدیمی اسکندریه

منطقه Museon شامل کتابخانه بزرگ شهر بود که برای جمع آوری «همه کتاب های جهان» تأسیس شده بود. برخی از بزرگترین متفکران دوران باستان مانند اقلیدس، ارشمیدس و بطلمیوس در اسکندریه زندگی می کردند. جغرافی دانی به نام اراتوستن از اسکندریه برای اولین بار ابعاد کره زمین را اندازه گیری کرد. در آنجا صدها محقق عهد عتیق را از عبری به یونانی ترجمه کردند.

یک سونامی بزرگ در سال 365 بعد از میلاد باعث ویرانی عظیمی در این شهر شد. بر خلاف بسیاری از شهرهای دیگر که در این فاجعه متروک و رها شده بودند، اسکندریه باستان “بلعیده” شد و بعداً یک شهر مدرن جدید بر روی آن ساخته شد. مکان دقیق برخی از معروف ترین بناهای اسکندریه، مانند مقبره های اسکندر مقدونی و کلئوپاترا، همچنان یک راز باقی مانده است.

مروه، سودان: شهر ملکه های جنگجو

همه شهرهای قدرتمند و باشکوه آفریقا در مصر نبودند. رهبران پادشاهی باستانی “کوش” در قرن ششم قبل از میلاد تأسیس شد. پایتخت آن “مروا” در جایی که سودان کنونی است در قرن اول قبل از میلاد تاسیس شد. این شهر توسط زمین های حاصلخیز احاطه شده بود، در مسیرهای تجاری آفریقا قرار داشت و از صنعت فلزکاری پیشرفته ای بهره می برد که قطعات زیبایی از طلا تولید می کرد.

چهار

فرهنگ کوش ترکیبی از تأثیرات مصری و دیگر آفریقا بود. در برخی از معابد، کنده کاری‌ها، خدایان و الهه‌های مهم مصری مانند آمون و ایزیس را نشان می‌دادند. در معابد دیگر اپدمک، خدای جنگ سر شیر کوش است که اغلب به تیر و کمان مسلح می شود. تیر آنها آنچه در تصویر بود را نشان دادند.

میراث مصری این پادشاهی را می توان در درجه اول در بیش از 200 هرم باستانی شهر مرو دید. پادشاهان، ملکه ها و اشراف در این اهرام شگفت انگیز دفن می شدند که گاه با اجساد حیوانات قربانی و خدمه همراه بودند.

کوش همچنین به خاطر حاکمان زن قدرتمندش معروف بود. این ملکه ها و مادران ملکه که به “کندیک” معروف هستند، از حمل سلاح ترسی نداشتند. استرابون مورخ یونانی به ملکه آمانیرناس (که به اشتباه ملکه کنداس نامیده می شود) اشاره می کند که در قرن اول قبل از میلاد سلطنت می کرد. با رومیان جنگید و او را “زنی مانند مرد، از یک چشم نابینا” توصیف کرد. ملکه آمانیتور که در آغاز قرن بعد سلطنت کرد نیز با شمشیری بلند بر روی دیوارهای معبد به تصویر کشیده شده است.

در قرن چهارم پس از میلاد، پادشاهی کوش رو به زوال بود. این احتمالاً پس از حمله توسط پادشاهی همسایه Axum رخ داده است. مروه بخش غرورآفرین تاریخ سودان است که تا حد زیادی توسط غرب نادیده گرفته شد تا اینکه دزدان قبر و سپس باستان شناسان گنجینه های آن را از زیر شن و ماسه در قرن 19 و 20 کشف کردند.

جنهنو، مالی؛ خانه صنعتگران

کشف شهر باستانی شلوغ ینا در نزدیکی ینا در مالی امروزی نشان داد که شهرهای باشکوهی در جنوب صحرای آفریقا نیز وجود داشته است.

در دهه 1970، عکاسی هوایی بقایای یک سکونتگاه بالای تپه را در زمینی حاصلخیز در نزدیکی رودخانه نیجر کشف کرد. در این مکان، باستان شناسان سوزان و رودریک مک‌اینتاش دریافتند که این مکان یک جامعه پرجمعیت است که قدمت آن به حدود 250 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. قبل از میلاد عمل کرد. یکی این یکی از قدیمی ترین شهرهای کشف شده در جنوب صحرای آفریقا است.

چهار

نمونه ای از مجسمه های گلی شهر جنهنو

ساکنان آن برنج و غلات دیگر کشت می کردند. آنها از آهن، مس و برنز زیور آلات می ساختند و مجسمه های زیبایی از سرامیک و خشت خلق می کردند. صدها مجسمه سفالی از حیوانات کوچک در آنجا یافت شد که احتمالاً به عنوان اسباب بازی برای سرگرمی کودکان ساخته شده بودند.

حدود 7000 تا 13000 نفر در خانه های گلی زندگی می کردند و احتمالاً با شهرهای اطراف تجارت می کردند. چیدمان جمع و جور شهر، بدون قصر یا سازه های بزرگ دیگر، نشان می دهد که ساکنان آن نسبتاً برابری طلب بوده اند. جنوا تقریباً 1000 سال شکوفا شد.

در قرون 11 و 12 این شهر رو به زوال گذاشت، احتمالاً به دلیل رونق شهرهای دیگری مانند تیمبوکتو، که جمعیت را به خود جذب می کرد. امروزه ینا و شهرهای مجاور آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا