دانستنی ها

تکنیک‌هایی ساده برای حفظ سلامتی گوش ها! / ممنوعیت استفاده از گوش پاک کن برای افراد!

مراقبت از گوش ها اهمیت ویژه ای در حفظ سلامتی این عضو بدن دارد. در صورت مراقبت نکردن و رعایت نشدن اصول ایمنی کم شنوایی و به دنبال آن ناشنوایی در انتظار افراد خواهد بود.

دکتر نادر صاکی متخصص گوش و حلق و بینی با تاکید بر لزوم توجه به حس شنوایی گفت: برای مراقبت از گوش باید از دستکاری گوش با گوش پاک کن، قلم یا هر چیز دیگری خودداری شود، زیرا باعث عفونت و آسیب می شود. جرم طبیعی تخریب سیستم گوش طبیعی و در نتیجه مشکلات گوش است.

نادر صاکی گفت: گوش عضوی مهم و حساس است که توجه زیادی را می طلبد. اصولاً توصیه می شود که قسمت بیرونی گوش تداخل نداشته باشد، بنابراین استفاده از گوش پاک کن باید با اجازه پزشک انجام شود، فرد می تواند هر زمان که بخواهد گوش خود را با گوش پاک کن تمیز کرده و ترشحات زرد یا قهوه ای گوش را خارج کند.  موادی که از گوش گرفته می شود، مواد طبیعی گوش هستند و نباید خارج شوند.

وی افزود: برای مراقبت از گوش باید از دستکاری آن با گوش پاک کن، خودکار یا هر چیز دیگری خودداری شود زیرا این امر می تواند منجر به عفونت، کاهش توده طبیعی، اختلال در سیستم طبیعی گوش و در نهایت ظهور عفونت گوش شود.

استفاده از گوش پاک کن می تواند باعث ناشنوایی شود

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه توصیه می شود از گوش پاک کن استفاده نشود، گفت: گوش پاک کن تنها برای یک مورد تجویز می شود. فردی که گوش هایش خشک است و گوش هایش جرم نمی گیرد می تواند به گوش تمیز خود پماد روغنی بزند و از آن برای روغن کاری مجرای گوش استفاده کند نه برای تمیز کردن آن.

صاکی خاطرنشان کرد: درست است که می گویند استفاده از گوش پاک کن باعث کاهش شنوایی می شود، زیرا گوش پاک کن برای برداشتن جرم دسترسی ندارد، اما جرم را در برابر پرده گوش فشرده می کند و این فرآیند باعث تمرکز بالا توده ای در پرده گوش می شود و در نتیجه فرد دچار مشکل شنوایی می شود. در این حالت جرم شسته شده و گوش باز می شود.

لزوم معاینه سالیانه گوش

وی گفت: توصیه می شود فرد معاینه سالانه داشته باشد تا در صورت وجود جرم و نیاز، شستشو را انجام دهد. در غیر این صورت نیازی به استفاده از گوش پاک کن نیست.

چرا باید در محیط های پر سر و صدا از محافظ گوش استفاده کنیم؟

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر قرار گرفتن در معرض صدای بلند گفت: افرادی که در محیط های صنعتی پر سر و صدا کار می کنند برای کار در این شرایط باید از محافظ صوتی استفاده کنند. در صورت عدم استفاده از این محافظ ها به دلیل شدت صدای زیاد محیط کار، فرد دچار کم شنوایی شغلی یعنی کم شنوایی تدریجی می شود.

ساکی با اشاره به سهل انگاری کارگران در استفاده از حفاظ صوتی افزود: از آنجایی که این فرد سال ها در چنین محیطی کار می کند به تدریج به چنین فضایی عادت می کند و در نتیجه زمانی که بازنشسته می شود و زندگی تجاری خود را آغاز می کند. در خانه، شدت کم شنوایی او شروع به آزار می کند و باعث افسردگی، گوشه گیری و انزوا می شود. بنابراین این افراد نیاز به استفاده از محافظ های صوتی دارند.

وی گفت: در عزاداری و شادی و یا حتی صداهای بلند مانند استفاده از اکو و بلندگو در خودرو می تواند به تدریج باعث خستگی عصب شود، سپس عصب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و رشته های عصبی کاهش یافته و فرد دچار خستگی می شود و کم شنوایی را تجربه می کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: مورد بعدی صداهای بلند در محیط های نظامی است. در حالی که شما در زمین تیر هستید و در چنین مکان هایی از محافظ های صوتی استفاده نکنید، صدای شدید ناشی از شلیک گلوله برای گوش مضر خواهد بود. در شکار نیز، صداهای شدیدی که در حین شکار در فضا منتشر می شود باعث کاهش شنوایی می شود.

هیچ یک از این افت شنوایی قابل برگشت نیستند، بنابراین هنگام استفاده یا قرار گرفتن در چنین مناطق پر سر و صدایی باید از محافظ استفاده کرد.

صاکی گفت: اگر کم شنوایی به ناشنوایی تبدیل شود با کاشت حلزون قابل رفع است اما درمان کم شنوایی استفاده از سمعک است.

استفاده زیاد از هندزفری و تلفن همراه با گوش چه می کند؟

این متخصص با اشاره به میزان بالای استفاده از هندزفری در بین نوجوانان و نوجوانان گفت: مطالعات مختلف در سراسر جهان نشان داده است که حتی استفاده بیش از 5 دقیقه از تلفن همراه می تواند به تدریج به سیستم عصبی حلزونی در اثر گرما تولید شده توسط تلفن همراه آسیب برساند، بنابراین برای استفاده طولانی مدت از موبایل، صدا باید به بلندگو یا هندزفری ارسال شود و بین امواج فاصله ایجاد کند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به طور کلی توصیه می شود بیش از 10 دقیقه از حالت هندزفری استفاده نکنید زیرا هر چه زمان استفاده از هندزفری بیشتر باشد، صدا بر روی آن منعکس می شود. صفحه نمایش محیط بسته داخل مجرای گوش می تواند به تدریج فشار روی سیستم عصبی را افزایش داده و بر شنوایی تأثیر بگذارد.

از سوی دیگر، او افزود که باعث افزایش خستگی و اضطراب فرد می شود، بنابراین استفاده طولانی مدت از تلفن همراه نه تنها می تواند منجر به کاهش شنوایی شود، بلکه منجر به افزایش خستگی و اضطراب روحی و روانی می شود. البته ناشنوایی به دلیل استفاده زیاد از تلفن همراه یا استفاده از هندزفری گزارش نشده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا