دانستنی ها

با این خوارکی ها سطح هورمون های بدن خود را متعادل کنید

هورمون‌ها پیام‌رسان‌هایی شیمیایی‌ به حساب می آیند که وارد جریان خون می‌شوند و در کارکردهای مختلف بدن مثل سوخت‌وساز، رشد و تولیدمثل نقش مهمی دارند.

بسیاری از جنبه های یک سبک زندگی سالم، از جمله تغذیه مناسب، به حفظ تعادل هورمونی کمک می کند.

علت عدم تعادل هورمونی چیست؟

وقتی مقدار یک یا چند هورمون خاص در بدن خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، تعادل هورمونی مختل می شود. اگرچه میزان هورمون ها در طول روز و در طول زندگی از جمله در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی در نوسان است، عواملی مانند استرس و برخی داروها نیز بر تعادل هورمونی تأثیر می گذارند.

علائم عدم تعادل هورمونی متفاوت است زیرا بدن بیش از 50 نوع هورمون تولید می کند.

عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به مشکلاتی مانند ضربان قلب کند یا سریع، افزایش یا کاهش وزن، اسهال، افسردگی یا اضطراب شود.

چگونه تعادل هورمونی را بهبود ببخشیم؟

دکتر «تاز باتیا»، متخصص پزشکی اشاره می کند که سبک زندگی شامل خواب مناسب، ورزش، مدیریت استرس و رژیم غذایی مناسب می تواند این مشکل را حل کند.

او در کتاب جدید خود با عنوان “تغییر هورمونی” به غذاهای موثر برای تنظیم سطح هورمون اشاره می کند.

به اعتقاد وی، رژیم غذایی سالم و سرشار از انواع گیاهان، چربی های سالم، پروتئین، فیبر و ویتامین ها در تامین انرژی مورد نیاز بدن و مواد مغذی برای سوخت‌وساز موثر هورمون ها موثر است.

دانه های چیا

به گفته باتیا، دانه چیا سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالمی است که بدن به آن نیاز دارد. محتوای فیبر بالای این دانه آن را به گزینه ای عالی برای یک رژیم غذایی سالم تبدیل می کند.

باتیا توضیح می‌دهد: «ما به مقدار زیادی فیبر خوب در رژیم غذایی خود نیاز داریم، زیرا اگر غذا را به درستی در طول هضم در معده تجزیه نکنیم، نمی‌توانیم مواد مغذی را جذب کنیم و سوخت‌وساز هورمون‌ها کار نمی‌کند.»

دانه چیا حاوی حدود 10 گرم فیبر در هر اونس است. هدف این است که روزانه 25 تا 30 گرم فیبر مصرف کنید. دانه های چیا آسیاب شده را می توان به نوشیدنی ها و اسموتی ها، ماست، بلغور جو دوسر و سایر غذاها اضافه کرد تا محتوای فیبر این غذاها را افزایش دهد.

چند خوراکی مفید برای حفظ تعادل هورمونی

روغن زیتون

کلسترول یک عامل ضروری در تولید هورمون است و بدن برای تولید کلسترول به چربی نیاز دارد.

به گفته باتیا، چربی های سالم بدن و مغز را تغذیه می کنند و همچنین سطح انسولین و قند خون را تثبیت می کنند. بنابراین افزایش مصرف چربی های سالم در حفظ تعادل هورمونی و کلسترول خوب موثر است.

چند خوراکی مفید برای حفظ تعادل هورمونی

ماهی سالمون

چربی های امگا 3 حاوی کلسترول هستند که مورد نیاز بدن است و در تولید هورمون نقش دارد و خاصیت ضد التهابی دارد.

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. ماهی سالمون همچنین به سوخت‌وساز استروژن کمک می کند و از ذخیره آن در بدن جلوگیری می کند.

ماهی سالمون علاوه بر کمک به حفظ تعادل هورمونی سالم، منبع عالی پروتئین و سایر ویتامین ها است.

چند خوراکی مفید برای حفظ تعادل هورمونی

سبزیجات چلیپایی

به گفته باتیا، سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل در سوخت‌وساز هورمون ها از جمله استروژن نقش دارند.

وی می گوید: این خانواده از سبزیجات سرشار از مواد مغذی گیاهی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها به تامین مقدار مناسب استروژن و تضمین سلامت کلی هورمون ها کمک می کند. سبزیجات چلیپایی نیز سرشار از فیبر هستند و به عنوان یک غذای اصلی غنی از مواد مغذی یا به عنوان مکمل هر وعده غذایی مناسب هستند.

چند خوراکی مفید برای حفظ تعادل هورمونی

سبزیجات با برگ تیره

سبزیجات تیره مانند کلم پیچ و اسفناج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و به طور موثری به سلامت کلی بدن و همچنین کبد و تیروئید کمک می کنند.

باتیا می گوید: این غذاها سرشار از گلوتاتیون یا آنتی اکسیدان هستند.

وی همچنین تاکید می کند: این سبزیجات اغلب دارای مقادیر زیادی ویتامین A، C و E هستند که برای حفظ سطح هورمونی سالم مهم هستند. اگر خوردن این سبزی های برگ دار را دوست ندارید، آن ها را با میوه ها مخلوط کنید. اما مهم‌ترین چیز این است که سبزیجات را به جای آب‌گیری مخلوط کنید تا تمام فیبر آن حفظ شود.

چند خوراکی مفید برای حفظ تعادل هورمونی

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین که در دسته سبزیجات قرار می گیرد، یک ریشه خوشمزه و سرشار از فیبر، پتاسیم و به ویژه ویتامین A است.

سیب زمینی شیرین علاوه بر کمک به حفظ سلامت کلی و تعادل هورمونی، به تقویت سلامت چشم نیز کمک می کند. یک سیب زمینی شیرین با اندازه متوسط ​​تمام ویتامین A مورد نیاز بدن را در یک روز تامین می کند.

چند خوراکی مفید برای حفظ تعادل هورمونی

بادام برزیلی

باتیا می گوید: بادام برزیلی حاوی مواد مغذی و سرشار از سلنیوم است و ماده معدنی مورد نیاز بدن برای حفظ عملکرد تیروئید به حساب می آید. سلنیوم نقش مستقیمی در تولید هورمون های تیروئید دارد و در تنظیم متابولیسم بسیار موثر است.

علاوه بر سلنیوم، بادام برزیلی سرشار از منیزیم و چربی های سالم است. برای رفع نیاز بدن کافی است روزی دو عدد بادام برزیلی بخورید.

یک بادام برزیلی حاوی حدود 95 میکروگرم سلنیوم است. مصرف روزانه 55 میکروگرم سلنیوم برای اکثر بزرگسالان توصیه می شود.

باتیا توصیه می کند: علاوه بر خوردن این غذاها، از مصرف شکر اضافه شده، الکل، کافئین و غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید یا آن را به حداقل برسانید.

به نظر وی افزودن بیشتر مواد غذایی مفید و مقوی به رژیم غذایی ضرری ندارد. با این حال، اگر در مورد سطح هورمون در بدن خود یا علائم عدم تعادل هورمونی نگران هستید، با پزشک یا متخصص غدد خود مشورت کنید.

چند خوراکی مفید برای حفظ تعادل هورمونی

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا