گزارش کردن مبنای تفکر و فرهنگ تبلیغیبیش از صد آیه از برخی کتب علما و مفسران اهل سنت و شیعه در تفسیر امام مهدی (عج) ذکر شده است.

شیعه نیوز در مقاله ای به این سوال پاسخ داد: آیا در قرآن آیاتی درباره کرامت امام زمان (عج) وجود دارد؟

پاسخ:
البته بیش از صد آیه از برخی کتب علما و مفسران اهل سنت و شیعه در مورد شأن و تفسیر امام مهدی (عج) وجود دارد. آنها حجت بر منکران و شک کنندگان هستند.

آیه ای در سوره بقره

  • سوره بقره (2-3): هدایت برای کسانی است که به غیب ایمان دارند.

حافظ کندوزی حنفی از جابر بن عبدالله انصاری روایت کرده که گفت: روزی جندل بن جناده یهودی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و از او سؤال کرد. .» از جمله: اولیاء و جانشینان شما چه کسانی هستند؟ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «از علی بن ابیطالب علیه السلام شروع می کنند و نام فرزندان علی را می شمارند تا فرزند امام حسن عسکری معروف به مهدی و حجه نیز چون ظهور کند، زمین را پس از پر از ظلم، با عدالت و آرامش کامل در زمان غیبت پیامبر تصرف می کند و بر محبت پیامبر استوار می ماند. آنها متقین هستند و به غیب معتقدند، یعنی مؤمنان غیب یا امام مهدی (عج) هستند که برای حواس ظاهری ما نامرئی است، همانطور که خداوند غیب است.

آیه 155 سوره بقره

  • «و قطعاً شما را با ترس و گرسنگی و از دست دادن مال و جان و میوه‌ها می‌آزماییم، و شکیبایان را بشارت می‌دهیم».

مطمئناً نمی ترسید، گرسنگی می کشید، بخشی از دارایی و زندگی خود و همچنین محصولات سبزیجات را کاهش نمی دهید. [یا ثمرات باغِ زندگی چون پسران و دخترانتان] تست می کنیم [تا مشخص گردد چه کسی در برابر هجوم بلاهای آزمایشی در مدار دین می‌ماند، و چه کسی طاقت نیاورده، دین‌گریز می‌شود،] و [تو ای پیامبر!] به صابران بشارت ده

حافظ قندوزى بر سند مذكور… تا اينكه محمد بن مسلم از جعفر الصادق صلى الله عليه و آله فرمود: «قبل از ظهور حضرت حجت، آزمايشها و مشكلات سختى در انتظار مؤمنان خواهد بود، از جمله: ناامنی و ترس، بیماری، قحطی، گرانی، بی برکتی و مرگ. «به صبوران مژده بده…»

آیه 200 سوره عمران

  • سوره عمران، آیه 200: «یا ایها الذین آمنوا صبور و صبور و موحد باشید».

ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید صبر کنید و در دین استقامت کنید و با ولی الله رابطه داشته باشید.

حافظ قندوزی حنفی در اسناد خود می گوید: امام محمد باقر (علیه السلام) در مورد نزول آیه می فرماید: «در انجام تعهدات صبر و استقامت داشته باشید و در تعقیب دشمنان استقامت و شکیبایی داشته باشید». با امام زمان امام مهدی منتظری.

یعنی ایمان و اعتماد خود را به جهاد در راه خدا همراه با پروردگار زمان بیفزاید و در راه او فداکاری کنید و دستورات او را اطاعت کنید و برای ظهور او آماده باشید.

آیه 54 سوره مائده

  • اى كسانى كه به مرتدين از دين خود ايمان آورده‏ايد، خداوند با قومى خواهد آمد كه آنان را دوست مى‏دارند و خاضع مى‏كنند. از کسانی که در راه خدا جهاد می کنند و از صالحان نمی ترسند ُ وَاسٌ علیمٌ مائده
  • ای مومنان! باشد که هر یک از شما از دین خود بازگردید [و به آیین‌های ضد اسلام روی آورَد زیانی به خدا و پیامبر نمی‌رساند]خداوند به زودی گروهی را پدید می آورد که مورد محبت خدا قرار می گیرند و خداوند نیز مورد محبت آنان قرار می گیرد. در برابر مؤمنان متواضع و نسبت به کافران سرسخت هستند. [و قدرتمند]آنها همیشه در راه خدا تلاش می کنند و از گناه یک طرف گناه نمی ترسند. این لطف خداست که به هرکسی که بخواهد می دهد

حافظ قندوزی حنفی می گوید: از سلیمان بن هارون عجل: از امام جعفر صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: شأن نزول آیه: یَا اللَّهُ عَلَی النّاس (حضرت مهدی صاحب الزمان) ). درود خدا بر او باد، خداوند او را حفظ می کند تا روزی که بخواهد ظهور کنند و در راه خدا بجنگند و دین و عدل خدا را برپا کنند.

در تفسیر این آیه می توان به امیرالمومنین علیه السلام و امام زمان و یارانش اشاره کرد: «خداوند معصومین را دوست دارد از جمله امام مهدی علیه السلام و آنان نیز خدا را دوست دارند.

آیه 33 سوره توبه

  • او کسی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا به همه ادیان وحی کند، هر چند مشرکان از او متنفرند، توبه کنند.

ترجمه: خداوند رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه ادیان پیروز شود.

حافظ قندوزی صنفی در یادداشت های خود از امام جعفر صادق (علیه السلام) در مورد نزول آیه فوق فرموده است:

«تفسیر این آیه این است که قائم مهدی (عج) ظهور کند و چون ظهور کند هر مشرکی از ظاهرش ناراحت شود و هر کافر و مشرکی که لجاجت کند و با پیامبر بجنگد. او را نابود می کند و دین خدا از بین می رود. لازم به ذکر است که کافران مخالف منطق امام به اسلام گرویده اند.

آیه 86 سوره هود

  • «سلام الله برای من مؤمنان خیر است: 86».

سید مومن شبلانجی شافعی در کتاب نورالابصار از امام ابی جعفر امام محمد باقر علیه السلام می فرماید: بقیة الله حجة بن الحسن امام زمانه است که در آن حضرت. پشت به کعبه ظاهر می شود و سیصد و سیزده نفر از یارانش به او می پیوندند. و اولين كلمه اي كه مي گويد ثلث اين آيه است، سپس مي فرمايد: «من بقية الله و خليفه و حجت الله» بر شما، و هر كه نزد آنها بيايد مي گويد: «السلام عليك يا اللّه». باقیمانده خدا در زمین.»

آیه 110 یوسف

  • حتی زمانی که پیامبران مضطرب شدند و پنداشتند که دروغ گفته اند، یاری ما به آنها رسید و هر که را خواستیم نجات دادیم و عذاب ما از مجرمان دفع نشد
  • این پیامبران مدتها مردم را به پذیرش ایمان دعوت می کردند و مستکبران به انکار آن ادامه می دادند]تا اینکه پیامبران [از مؤمن‌شدنِ اکثر مردم] ناامید شدند و [کفرپیشگان] تو به او فکر کردی [در وعده یاری و حمایت] دروغ بود [که نهایتاً] یاری ما به پیامبران رسید، پس آنان کسانی را که ما می خواستیم نجات دادند و عذاب ما از گناهکاران بازگردانده نمی شود.

حافظ قندوزی حنفی بر اسناد خود از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام:

نصرت و نصرت نهایی خداوند نمی آید تا مشکلات و ظلم ها آنقدر زیاد شود که جان مردم به لبانشان بیاید و گمان کنند که درباره آمدن پیامبر اکرم به آنها دروغ گفته شده و ناامید می شوند، آنگاه خداوند آشکار می کند. مهدی زمان و جنایتکاران به سزای اعمال خود خواهند رسید.

آیه 13 اسراء

  • «و به گردن هر انسانی پرنده ای بسته ایم».

ترجمه: و به هر انسانی یک پرنده و وسیله ای دادیم…

حافظ قندوزی حنفی در سند … از ابی عبدالله جعفر الصادق (علیه السلام) درباره این آیه می گوید: «زلمانه مرغ بر گردن، مرغ ولایت امام معصوم است. «و امام زمان علیه السلام».

و هر کس نیات و اعمال خود را بر هدایت امام معصوم قرار دهد، بی شک نتایج او با پیروان امامان غیر معصوم متفاوت خواهد بود.

آیه 105 از پیامبران

  • «و در زبور بعد از یادبود نوشتیم: زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد».

ترجمه: در زبور ذکر کرده ایم که… بندگان شایسته ما قطعاً وارث زمین خواهند بود.

حافظ قندوزی حنفی در اسناد خود … از امام محمد باقر و امام صادق علیهما السلام در آیه: «عبادى الصالحون، امام قائم و اصحابشان خواهد بود».

آیه 5 قصص

  • «و ندیدی که نعمان علی الذین در زمین ضعیف است و ما آنها را امام نمی‌کنیم و وارثشان نمی‌کنیم».

ما تصمیم گرفتیم به ضعیفان روی زمین رحم کنیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.

در تفسیر برهان، ج 3، ص 220 و ینابی الموده، ص 450 آمده است. این آیه در شأن امام زمان و یارانش نازل شده است که ظلم را از بین می‌برند و پرچم عدالت را در جهان برافراشته می‌کنند.

آیات 1-3 عصر

  • در این حال، به راستی که انسانیت در زیان است، مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده و یکدیگر را به حق و صبر دعوت می کنند.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: عصر زمان ظهور امام زمان است. مؤمنان کسانی هستند که به آیات قرآن و عترت ایمان دارند و با برادران خود هماهنگ هستند و به حق و استقامت توصیه می کنند. (کمال الدین ص 656 ).

و ده ها آیه دیگر در تفاسیر اهل سنت و شیعه وجود دارد از جمله: سوره یونس: 20.

بقره 2 و 3، الانبیاء 105، آل عمران 83، انعام 158، اسراء 330، بقره 148، اعراف 157، زمر 63، بقره 155، حدید 19، ردیف. 8

و آیات دیگری که در کتب ینابیع الموده کندوزی، بحارالأنوار، ج 53، روضه کافی، کمال الدین و تمام النعیمه، تفسیر عیاشی، تفسیر قمی 290، غیبت نعمانی، تفسیر برهان و … موجود است.

قرآن موعود و کتاب مهدی در قرآن اثر سید صادق شیرازی و تصویر امام زمان در آیینه قرآن نوشته علی اکبر مهدی پور.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما