دانستنی ها

چقدر قهوه کافی و بی خطر است؟

بعدی- محققان به تازگی دریافته اند که بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز به مرور زمان ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، اثر کافئین در افزایش ضربان قلب و فشار خون باعث فرسودگی عروق خونی و قلب، ضعیف شدن و آسیب رساندن به آنها می شود. چنین آسیبی به رگ های قلب می تواند در نهایت منجر به حمله قلبی، نارسایی قلبی یا سکته شود. نویسنده یک مطالعه جدید در مورد اثرات کافئین بر قلب، دکتر. نانسی کاگاتارا می گوید: «به دلیل تأثیرات قهوه بر سیستم عصبی خودمختار، مصرف منظم کافئین ممکن است افراد سالم را در معرض خطر فشار خون بالا و سایر بیماری های قلبی عروقی قرار دهد.

از کالج و بیمارستان پزشکی زیدوس در هند. کاگاتارا و تیمی از محققان با مطالعه 92 نفر با قلب سالم به این نتایج رسیدند. تیم تحقیقاتی ضربان قلب و فشار خون هر فرد را قبل و بعد از سه دقیقه ورزش قلبی آزمایش کردند. آنها همچنین اطلاعاتی در مورد مصرف کافئین افراد مورد مطالعه ثبت کردند. تقریباً 20 درصد از شرکت کنندگان بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کردند.

400 میلی گرم معادل دو نوشیدنی انرژی زا، حدود 9 لیوان چای سیاه یا 11 کولا است. یک فنجان بزرگ قهوه سرد حاوی 310 میلی گرم کافئین است. سرویس بهداشت ملی بریتانیا و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده نسبت به مصرف بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز هشدار داده اند. توصیه می شود زنان باردار و شیرده کمتر از این مقدار کافئین در روز مصرف کنند.

در این کارآزمایی، افرادی که بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کردند، در معرض خطر بیشتری برای افزایش فشار خون و ضربان قلب پس از ورزش بودند. با این حال، محققان هشدار دادند که این نتایج می تواند به دلیل تفاوت های دیگر بین شرکت کنندگان مانند سطح فعالیت، سن یا عادات غذایی باشد. با این حال، دکتر کاگاتارا معتقد است که افزایش آگاهی از این خطرات برای بهبود سلامت قلب حیاتی است. در این مطالعه، افرادی که بیشترین مصرف کافئین را داشتند، زنانی بودند که در مناطق شهری زندگی می کردند و در یک محیط تجاری کار می کردند.

یافته های این مطالعه در کنفرانس کالج قلب و عروق آسیایی آمریکایی در سال 2024 ارائه شد و هنوز در یک مجله علمی منتشر نشده است. فشار خون بالا در کوتاه مدت بی ضرر است، اما فشار خون بالا مزمن به رگ های خونی بدن و ماهیچه های قلب فشار می آورد و می تواند منجر به حمله قلبی، سکته، نارسایی قلبی، مشکلات کلیوی، زوال عقل و مشکلات بینایی شود. ضربان قلب بالا مزمن می تواند عوارض مشابهی ایجاد کند.

کافئین کیفیت خواب، حافظه، توجه و یادگیری را با مسدود کردن موقت گیرنده‌های مغز تنظیم می‌کند. کافئین همچنین باعث افزایش جریان اکسیژن به مغز، افزایش ضربان قلب و بهبود تمرکز می شود. این خواص در کنار هم باعث می شوند بعد از مصرف کافئین احساس شادابی کنید.

مقادیر زیاد کافئین می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند سردرد، حالت تهوع، اضطراب، لرز، افزایش دمای بدن و برافروختگی صورت ایجاد کند. به گفته مرکز آمریکایی اعتیاد و سلامت روان، مصرف بیش از 5000 میلی گرم کافئین می تواند کشنده باشد. با این حال، مطالعات قدیمی‌تر از این ایده حمایت می‌کنند که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار در حد اعتدال مضر نیست. در واقع، نوشیدن مقدار کمی چای در روز ممکن است از سلامت روده حمایت کرده و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. برخی از مطالعات حتی نشان داده اند که مصرف متوسط ​​قهوه در روز ممکن است به کارمندان اداری کمک کند عمر طولانی تری داشته باشند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا