اخبار روز

چقدر برای رئیس جمهور آینده مهم است که زندگی روزمره را درک کند

پس از مطالعه نظرات آقای جواد غلامرضا کاشی با عنوان زندگی روزمره دولت و جامعه مدنی. می خواستم یادداشتی در این زمینه بنویسم، اما در تاریخ انتشار کمی فاصله وجود داشت، اما با توجه به حادثه ای که برای رئیس جمهور شهید و یاران زنده اش رخ داد و لزوم برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری، تصمیم گرفتم که سهم زیادی نداشته باشم. ارائه این یادداشت چرا یکی من معتقدم که به رسمیت شناختن روزمرگی توسط دولت و حفاظت از حریم خصوصی یکی از کلیدهای توسعه است.

موقعیت روزانه:

در دنیای پرشتاب امروز، همه ما در حال تجربه تغییرات عمیق در شیوه زندگی و تفکر مردم هستیم. یکی این تحولات باعث پیدایش فلسفه جدیدی به نام «زندگی روزمره» شد. طرفداران این فلسفه، زندگی روزمره را چیزی فراتر از مجموعه ای از رویدادهای تکراری و بی معنا می دانند و آن را بستری برای تعالی و تحول می دانند. من در مورد رابطه و موضع او در مورد برخی موضوعات در آدم بحث خواهم کرد.

زندگی روزمره بر خلاف ساختارهای سنتی:

زندگی روزمره در تضاد با ساختارهای سفت و سختی است که در طول تاریخ بر جوامع بشری تسلط داشته است. این ساختارها که غالباً توسط نخبگان و اصلاح طلبان تحمیل می‌شوند، بر اصول و ارزش‌های ثابتی مبتنی هستند که برای حفظ منافع گروه کوچکی در برابر تغییر مقاومت می‌کنند. اما زندگی روزمره پدیده ای سیال و پویا است که مدام در حال تغییر و تحول است. راز این تقابل این است که دیر یا زود باید این ساختارهای محکم را در زندگی روزمره دید و شکل کامل تری متناسب با طبیعت انسان پیدا کرد.

زندگی روزمره: بستری برای تعامل و تبادل نظر:

زندگی روزمره بستری برای تعامل و تبادل نظر بین اعضای جامعه فراهم می کند. در زندگی روزمره، از طریق آمیختگی عقل و عشق، افراد به هدفمندی مبتنی بر درک وسیع تری از زندگی و انسانیت روی می آورند. این مصلحت به حکمت تبدیل شده و از طریق اهرم های زندگی اجتماعی به یک درک مشترک در جامعه می رسد. این درک اجتماعی مشترک به نوبه خود به قدرت اجتماعی تبدیل می شود و اساس تغییرات اجتماعی عمده را تشکیل می دهد.

تجلی ویژگی منحصر به فرد اسپندتریفت:

چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​روند طبیعی زندگی با قدرت و پویایی مسیر خود را طی می کند. اصول یکی آنها یکی یکی در سایه درک مشترک متولد می شوند. هر اصل که هماهنگی بیشتری با روحیه انسان داشته باشد، جایگزین اصل قبلی می شود، حتی اگر گاهی اشتباه شود. این چیزی نیست جز تجلی کیفیت منحصر به فرد مشیت الهی و سنت خداوند مبتنی بر آن.

زندگی روزمره: پدیده ای ملایم، قدرتمند و مداوم:

زندگی روزمره پدیده ای ملایم، قدرتمند و مداوم است. این پدیده ضعیف، راکد و تکراری نیست. تجربیات روزمره بخشی جدایی ناپذیر از زندگی هر موجود زنده ای است و منجر به درک مشترک و قدرت اجتماعی در فضای تنفس هر زمان می شود. این پدیده مانند روح تازه ای در بدن مرده، حیات و پویایی می آورد و همیشه در حال پیشرفت است. با وجود اینکه با هزینه های بالا و اختلالات طولانی مواجه است، به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.

پیوند عمیق ایرانیان با زندگی روزمره:

ایرانیان با توجه به ریشه های عمیق فرهنگی خود مهر و آنها به دلیل محبت خود مشهور هستند، آنها ارتباط قوی تری با زندگی روزمره دارند. در این روزگار که اساس و چارچوب احترام به امور روزمره ایجاد شده است، امید است با تلفیق عقل، هنر و احساس و بر اساس رهایی از ترس، در عرصه های مختلف سرآمد باشد.

بسترهای لازم برای رشد بهتر مهارت های روزمره:

بسترهای لازم برای توسعه بهتر ظرفیت های روزمره از جمله ترویج فرهنگ تفکر انتقادی، ترویج خلاقیت و نوآوری، تقویت احساس مسئولیت و مسئولیت پذیری، ترویج شفافیت و حمایت از افشاگری، افزایش سطح آگاهی و دانش؛ دسترسی آسان به اطلاعات و منابع آموزشی، آموزش تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله، افزایش آگاهی فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف، ایجاد جامعه‌ای پویا و همکار، احترام به ارزش‌های انسانی و اخلاقی، رعایت سلامت جسمی و روانی، استفاده از فناوری‌های نوین حمایت از نهادهای مدنی و اجتماعی و صبر.

نکته آخر: زندگی روزمره مانند سایر زمینه های توسعه نیازمند صبر و آزادی و همچنین رهایی از ترس و تعصب است. شکوفایی مهارت های روزمره نیاز به زمان و تلاش مداوم دارد. باید صبور بود و از ناامیدی از چالش ها دلسرد نشد. ما باید پیوسته تلاش کنیم تا بسترهای لازم برای تحقق این فلسفه فکری را فراهم کنیم. با ارائه این بسترها می توانیم به شکوفایی مهارت های زندگی روزمره و ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی کمک کنیم. تحقق این بنیاد شامل هماهنگی اجتماعی بهتر، عدالت و برابری دلسوزانه تر، و افزایش شانس پس انداز در هنگام پرداخت هزینه های بالاتر مانند انقلاب های خشونت آمیز است. امیدواریم با درک این نکته و پیچیدگی های زندگی روزمره، زمینه ساز توسعه ایران عزیز باشیم.

* دکترای معماری و عضو هیئت علمی دانشگاه

بیشتر بخوانید:

اگر روزی خبرهای عجیبی نشنویم، آن روز عجیب است
چرا پیامبر اسلام پس از فتح مکه انتقام نگرفت؟
جوانان زبان هنر را می فهمند، زبان خشونت را رد می کنند

216216

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا