اخبار روز

چقدر از بار سنگین تعهدات محقق نشده دولت سیزدهم در حوزه مسکن بر دوش دولت چهاردهم است؟

به گزارش بازتاب آنلاین، بررسی حساب های مالی پروژه ناتمام «مسکن دولتی» که انتظار می رود بانک ها و احتمالاً بودجه سال های آینده آن را برعهده بگیرند، حکایت از این دارد: با قیمت های امروز حداقل است. 605 همات از وجوه بانکی برای ساخت و ساز ، 1 ، 8 میلیون خریدار پرداخت وام برای ساخت خانه.

روزنامه دنیای اختاز نوشت: این رقم بیش از دو برابر مبلغ پرداختی کل شبکه بانکی به بخش مسکن و ساختمان در سال گذشته است و از این منظر «مسیر سخت است». اما این تمام بار مالی برنامه دولت سیزدهم نیست. آماده سازی کامل ملک 99 ساله که هر متر مربع آن حدود 4 میلیون تومان قیمت دارد نیز منابع مالی جداگانه ای می طلبد.

بدهی مطالبه نشده دولت چهاردهم در بخش مسکن به تنهایی منجر به تعدادی هزینه نامرئی از جمله “افزایش قیمت تکمیل خانه های دولتی نسبت به تورم تولید” می شود. واگذاری حق مسکن چه شد؟مهر از دولت طراح تا دولت بعدی، “قیمت توافق شده با خریداران قبلی” را افزایش داد و مشکلاتی را ایجاد کرد که تا به امروز حل نشده باقی مانده است.

با این حال، توسعه فیزیکی ساخت و ساز مسکن ملی در ابتدای دولت است پزشکیان به مراتب کمتر از مسکن مهر در ابتدای کار دولت روحانی.

تعادل دولت با مردم در «مسکن دولتی»

خریداران قبلی واحدهای مسکونی دو پروژه قبلی «مسکن دولتی» در رده «زنده».مهرو «مسکن ملی» که توسط دولت‌های نهم و دهم و دولت سیزدهم توسط دولت سیزدهم تعریف شده است، ربطی به «نام و تعداد دولت‌ها» ندارد، بلکه «دولت مستقر» را مسئول، مؤسس و تسهیل‌کننده «فوری» می‌داند. ساخت و تحویل واحدها». همچنین دولت چهاردهم که هنوز تشکیل نشده است برای اینکه بتواند واحدهای مسکونی بسازد به وام بانکی به قیمت امروز به صورت محاسبه 605 همت و در یک محاسبه دیگر حدود 1100 همت نیاز دارد. محاسبه اول) و همچنین مواردی که برای تکمیل و تحویل واحدهای وعده داده شده برای مسکن عمومی (محاسبه دوم) در اختیار ذی نفعان قرار می گیرد. بر اساس این ارقام، تا به امروز و بر اساس گزارش منتشر شده در سایت اطلاع رسانی بانک مرکزی، تنها 74.7 همات تسهیلات (وام ملی مسکن) برای این طرح ها پرداخت شده است.

پیشرفت فیزیکی ساخت مسکن ملی کمتر از 40 درصد است. این بدان معناست که بیش از 50 درصد از ساخت برنامه دولت قبل باید در دوره دولت بعدی انجام شود که البته هم «منابع مالی» و هم «مدیریت و امور» آن قبلاً به حساب این دولت واریز شده است. دولت نزدیک به 2 میلیون خانه به لیست “مسکن دولتی” اضافه شد و تعهد به “ساخت و تحویل خانه در سایت به مدت 99 سال” داده شد. از این تعداد برای یک میلیون و 100 هزار خانوار «قطعه 99 ساله» تهیه شده و به همین میزان مسکن آغاز شده و در حال ساخت است.

با توجه به مبلغ وام ساخت این پروژه که یک ماه پیش 550 میلیون تومان بود، اولین محاسبه «تعهد بانکی دولت چهاردهم» برای تکمیل یک میلیون و 100 هزار واحدی است که ساخت آن آغاز شده است و دومین محاسبه این بود. همچنین برای تمام واحدهایی که قرار است توسط دولت ساخته شود تا به حدود 2 میلیون خانوار ثبت نام شده خدمات رسانی کنند.

. اگر «تصویب روزهای پایانی دولت سیزدهم» که سقف وام مسکن دولتی را از 550 میلیون تومان به 800 میلیون تومان افزایش داد، در این محاسبات لحاظ کنیم، «تعهد مالی دولت چهاردهم» از 605 افزایش می یابد. به حداقل 877 همتن این رقم تنها به «تسهیلات بانکی» در دخالت دولت در شرایط فعلی اشاره دارد. یکی از بزرگترین بانک های دولتی که ساخت و ساز مسکن را تامین مالی می کنند، پرداخت بیشتر به عنوان یک “ماموریت غیرممکن” باقی مانده است.

در ماه‌های اخیر، عملیات پرداخت وام ملی مسکن این بانک برای برخی از پروژه‌ها و توسعه‌دهندگان تقریباً متوقف شده است و گفته می‌شود «حد اعتبار بانک عامل نزد بانک مرکزی» تمام شده و بودجه‌ای برای پرداخت وجود ندارد. وام ملی مسکن در این شرایط حداقل 600 همتی اعتبار داده می شود آن هم به قیمت امروز. یکی این یکی از «پیچیدگی‌های» کار دولت در برخورد با یک وظیفه اقتصادی سنگین (انتقالی) است.

کار مسکن پزشکیان از روحانی سخت تر است؟

چه بسا وقتی این دولت «پرونده ناتمام» مسکن ملی را روی میز خود می گذارد، مشاوران اقتصادی دولت چهاردهم وزن آن را با مقایسه سطحی با پرونده مسکن مقایسه کنند.مهر در زمان واگذاری به دولت یازدهم برآورد در حد برنامه است. اما این واقعیت نیست. مسکن ملی ساخته نشده در زمان واگذاری مسئولیت از دولت طراح به دولت بعدی، بسیار بیشتر از مسکن مهر است

پیشرفت ساخت مسکن مهر در پایان دولت دهم 87 درصد از نظر واحدهای در دست ساخت، تحویل و تکمیل شد. با این پیشرفت در مجموع 2.3 میلیون واحد مسکن مهر تا قبل از تشکیل دولت روحانی تقریبا یک میلیون واحد تحویل شد. در این زمان نجاری یک میلیون و 300 هزار دستگاهی نیز به پایان رسید که البته واحدهای تحویلی بخشی از این یک میلیون و 300 هزار دستگاه بود. با این کار بیش از 80 درصد کل پروژه مسکن پیشرفت کرده استمهر نه تنها پرونده مسکن مهر در دولت اول و دوم روحانی تعطیل نشد و در دولت سیزدهم نیز تعطیل اعلام نشد و در حال حاضر حدود 100 هزار واحد مسکونی مهر ناقص است. و به صورت ناقص از وظایف دولت چهاردهم در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که میزان پیشرفت پروژه مسکن ملی امروز تقریباً 40 درصد برآورد می شود که با وضعیت مشابه در ساخت مسکن فاصله زیادی دارد. واحدهای تحویل شده در این طرح در برخی آمارها کمتر از 100 هزار دستگاه و در برخی دیگر حدود 200 هزار واحد برآورد شده است. واحدهایی که نازک کاری آنها تکمیل شده نیز در زیر این ارقام آمده است.

اگرچه طبق آمار بانکی برای یک میلیون و 100 هزار واحد مسکونی زمین های 99 ساله پیش بینی شده است، اما تعداد واحدهایی که در طرح ملی مسکن شروع به ساخت کرده اند کمتر از 500 هزار واحد مسکونی برآورد شده است. بنابراین، تحویل ساختمان‌های دولتی که قبلاً وعده داده شده است، برای دولت (جدید) دشوارتر از دولت‌های قبلی است. با این حال، این لزوما به این معنی نیست که مسیر طولانی تر خواهد بود. با طولانی شدن زمان، «هزینه های نامرئی» دیگری به این اعداد اضافه می شود.

هزینه دولتی یا تعهد بانک

بخش بزرگی از بودجه ای که دولت برای تحویل ساختمان های دولتی که از قبل وعده داده شده به مردم نیاز دارد، تسهیلات بانکی است که باید تامین و پرداخت شود. همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، برای ساخت خانه های طرح ملی مسکن برای حدود یک میلیون و 800 هزار خانوار ثبت نامی (پیش خریدار) حداقل 605 میلیارد تومان وام بانکی مورد نیاز است. از این رقم تاکنون «قرارداد پرداخت وام ساختمانی بین 25 بانک و دو موسسه اعتباری با تمامی سازندگان و سازندگان مسکن ملی» به ارزش 360 میلیارد تومان منعقد شده است که بر اساس گزارش رسمی تا پایان اعتبار دارد. خرداد امسال تنها 64.6 میلیارد تومان پرداخت شد. بخشی از این مسافت طبیعی است زیرا وام ساخت و ساز بسته به پیشرفت فیزیکی پروژه حداقل در 3 مرحله پرداخت می شود. اما بخشی دیگر به خاطر منابع نبود» و «ساخت و ساز در پشت درهای بانک ها متوقف می شود».

علاوه بر تسهیلات بانکی، از آنجایی که بار مالی و اعتباری پروژه مسکن دولتی بر دوش دولت جدید است، برای تهیه واگذاری سال 99 زمین به میزان قابل توجهی از «بودجه دولتی» نیاز است. یا «آستانه تخصیص» باید به صورت «تامین آب، برق و گاز» و «آماده سازی زمین» برای ساخت مسکن دولتی پیش بینی شود. همانطور که در ابتدا ذکر شد، زمینی معادل ساخت 1.1 میلیون واحد مسکونی در اختیار تقریبا 2 میلیون خانوار ثبت نامی قرار گرفت. بودجه آماده سازی هم برای این مناطق امن و هم برای مناطقی که هنوز ایمن نشده اند مورد نیاز است. برآورد می شود برای هر مترمربع زمین 99 ساله و 99 ساله با قیمت های ابتدای امسال بین 4 تا 5 میلیون تومان برای آماده سازی و استقرار کامل زیرساخت های شهر نیاز باشد.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا