اخبار روز

چرتکه تأثیری در خلاقیت کودکان ندارد!

یک روانشناس کودک و نوجوان تاکید کرد: رسالت ریاضی خلاقیت و حل مسئله است، چیزی که در چرتکه به دنبال آن نیستیم. بنابراین می توان گفت این رویکرد که چرتکه می تواند خلاقیت و توانایی حل مسئله را در کودکان القا کند توهم است.

روز جهانی کودک 20 نوامبر است، اما برخی کشورها روز متفاوتی را به عنوان روز کودک تعیین کرده اند. بر این اساس، کشورهای جهان با توجه به ریشه های فرهنگی خود، این روز را به شیوه های مختلف جشن می گیرند.

16 مهر به عنوان روز ملی کودک انتخاب شد. بعدها با تصویب شورای فرهنگ عمومی این روز در تقویم رسمی کشور ثبت شد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال 1392 مسئولیت دبیرخانه هفته ملی کودک را بر عهده دارد.

کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور در هفته ملی کودک از 24 تا 21 مهرماه برنامه های فرهنگی مختلفی را با موضوع «کودکی بهتر، زندگی بهتر» برگزار می کنند.

همگرایی و هم افزایی فعالیت موسسات و سازمان های مراقبت از کودکان، افزایش سطح دانش و آگاهی فعالان کودک، بالا بردن افکار عمومی در مورد اهمیت دوران کودکی، ویژگی ها، نیازها و خواسته های کودکان امروزی، ایجاد فرصت برای کودکان دسترسی برابر به خدمات و امکانات رفاهی داشته باشند. سرگرمی و آموزش و همچنین توجه مسئولان و جامعه به مشکلات و نیازهای کودکان بخشی از اهداف هفته ملی کودک است.

کودکان را باید از همان ابتدا ذهنی خلاق تربیت کرد و پیشرفت و توسعه کشور در گرو تربیت صحیح نسل آینده است. به این ترتیب باید نیازهای کودکان را در همه ابعاد شناخت و به مشکلاتی که گریبانگیر این گروه می شود توجه کرد; همه مؤسسات و مؤسسات مختلف موظفند گام هایی را برای همکاری با خانواده ها بردارند تا ظرفیت آنها برای پرورش کودکان سالم از نظر جسمی و روانی افزایش یابد.

یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر برای ارتقای خلاقیت کودکان مطرح شده و حتی برخی از والدین فرزندان خود را به این مسیر وادار و تحت فشار قرار داده اند، آموزش چرتکه است. در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند حل ذهنی عملیات پیچیده ریاضی در سنین پایین به هیچ وجه توصیه نمی شود.

هفته ملی کودک فرصتی شد تا با روانشناس کودک و نوجوان درباره تاثیر چرتکه بر خلاقیت کودکان گفتگو کنیم.

دکتر در گفت وگو با ایسنا، پریسا ارجمندی با بیان اینکه برخی کارشناسان معتقدند چرتکه می تواند سوء استفاده از ریاضیات باشد، گفت: در واقع محاسبات ذهنی برای کودکان می تواند پوچ باشد. در حالی که در سال‌های اخیر تبلیغات زیادی برای ترویج آموزش چرتکه و تشویق شرکت در کلاس وجود داشته است، هیچ یک از کارشناسان ریاضی هرگز فرصت بحث در مورد جنبه‌های منفی چرتکه را نداشته‌اند.

این روانشناس کودک و نوجوان با یادآوری اینکه اکثر افرادی که چرتکه تدریس می کنند، استاد ریاضی نیستند و فقط با گذراندن دوره های چرتکه تدریس می کنند، یادآور شد: باید به این موضوع توجه بیشتری کنیم که جایگزین فعالیت هایی مانند شطرنج و زیربنای خلاقیت و مهارت های شناختی است. آنچه آباکوس به کودکان می آموزد

وی افزود: کارشناسان رشته ریاضی بر این باورند که محاسبه جمع عددی، صرف نظر از اعداد، کار ذهنی سختی نیست و هیچ شگفتی برای متخصص یا معلم ریاضی و از همه مهمتر رسالت ریاضیات به همراه ندارد. در نظر گرفته شده است که افراد را قادر به انجام سریع جمع و ضرب نمی کند. .

ارجمندی ادامه داد: حتی برخی از مراجعینی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند به ما گزارش دادند که اگر کودکی در کشوری بخواهد ذهنی جمع و ضرب انجام دهد و جواب بدهد، قطعاً به دلیل این مشکل به پزشک ارجاع داده می شود. مسئله حفظ کردن، اما درک. در واقع، این می تواند یک درس طوطی مانند باشد که در آن بچه ها اعداد را حفظ می کنند.

این روانشناس کودک و نوجوان تاکید کرد: رسالت ریاضیات خلاقیت و حل مسئله است، چیزی که در چرتکه به دنبال آن نیستیم. بنابراین می توان گفت این رویکرد که چرتکه می تواند خلاقیت و توانایی حل مسئله را در کودکان القا کند توهم است.

ارجمندی با مقایسه چرتکه و شطرنج گفت: شطرنج بازان ماهر حرکات مهمی را در بازی انجام می دهند و مسائلی را که کامپیوتر قادر به حل آن نیست، حل می کنند، یعنی تفکر صحیح؛ یعنی تفکر صحیح؛ در این بازی، شطرنج بازان ماهر حرکات مهمی را انجام می دهند. بنابراین هدف ما این است که درست فکر کنیم، اما در واقع چرتکه کاری را انجام می دهد که با کامپیوتر می توان انجام داد، بنابراین با چرتکه ما با ذهن فرزندمان کارهایی را که می توان با کامپیوتر انجام داد انجام می دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: انتظار داریم کودکان با اختراع، ابداع و حل مشکلات زندگی خود فکر کنند نه با حفظ صدها فرمول که با یک ماشین حساب ساده انجام می شود.

ارجمندی گفت: با توجه به سخنان دکتر. رضوان حکیم زاده، بر اساس مصوبه 951 شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس از انجام تست چرتکه و دریافت شهریه بالا از خانواده ها منع شده اند. آموزش و پرورش از سال 2015 به بررسی تست های چرتکه و کانگورو پرداخته و نشان داده است که این تست ها بر رشد و توانایی های ذهنی دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی تاثیر منفی می گذارد.

این روانشناس کودک و نوجوان یادآور شد: چرتکه و کانگورو از جمله آزمون های تفکر و مسابقات ریاضی هستند که تنها بر روی فرآیندهای شناختی کودکان تمرکز می کنند، اما آسیب های روحی زیادی را به همراه دارند. گاهی دانش آموزان به دلیل انجام این تست ها با مشکلات روحی و روانی مواجه می شوند.

ارجمندی تصریح کرد: تبلیغات در مورد مفید بودن کانگورو و چرتکه اطلاعات نادرست به والدین می دهد و باعث ترویج برگزاری این مسابقات می شود. بنابراین رسانه ها باید با اصول تربیتی آموزش و پرورش سازگار بوده و در این راستا گام بردارند.»

وی با اشاره به نمودار سلسله مراتبی یادگیری بنجامین بلوم که می گوید بالاترین سطح یادگیری انسان رسیدن به نقطه ای است که بتواند در آن قضاوت کند، توضیح داد: اولین سطح در این نمودار دانش و به خاطر سپردن است، همانطور که کودکان در خود نقش طوطی دارند. مانند چرتکه یاد می گیرند و در آن سطح می مانند. ترتیب سلسله مراتب یادگیری شامل درک و جذب محتوا، استفاده از اطلاعات، تجزیه و تحلیل مسئله، ترکیب موضوعات متعدد و در بالاترین سطح، ارزیابی و قضاوت پدیده ها است.

ارجمندی تصریح کرد: تاکید می شود که پایین ترین سطح یادگیری، دانش طوطی وار یا حفظ است و در واقع سطح شناختی است. از این رو در نهایت به این نتیجه می رسیم که چرتکه هیچ موهبتی جز تباه کردن فرزندان و جوانان ما ندارد، زیرا از کارشناسان ریاضی شنیده ایم که هیچ کارشناس چرتکه نمی تواند مسائل ریاضی را که نیاز به خلاقیت، استنباط، ارزیابی و قضاوت دارد مانند هندسه حل کند. ، مثلثات، فیزیک و ریاضیات. خالص را حل کنید

این روانشناس کودک و نوجوان افزود: هدف اصلی ما بازی، تفریح ​​و کسب مهارت در کودکان است. سوق دادن کودکان به یادگیری فرمول های ریاضی دشوار می تواند منجر به تیک و افزایش استرس و اضطراب کودکان شود.

ارجمندی تصریح کرد: والدین باید به یاد داشته باشند که فرزندان خود را از سنین پایین به بازی و کسب مهارت تشویق کنند تا در سن بلوغ و جوانی مهارت های اجتماعی داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه نباید بر روی مسائلی تمرکز کنیم که تاثیری بر فرزندان ندارد، گفت: امیدواریم والدین به این نکات توجه بیشتری داشته باشند و فشار روحی و روانی به فرزندان وارد نکنند که این خواسته جامعه ما کودکان با نیازهای سلامت روان در آینده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا