اخبار روز

چرا گمرک ایران صادرات ایران به چین را 14 میلیارد دلار بیشتر از آمار چین اعلام می کند؟

دنیای اقتصاد نوشت: بررسی آماری از تجارت با ایران که توسط گمرکات چین و انگلیس ارائه شده است، تفاوت قابل توجهی با ارقام گمرک ایران دارد.

این دو کشور به عنوان نمونه های نظام سیاسی متمرکز (چین) و سیستم مبتنی بر دموکراسی پارلمانی (انگلیس) انتخاب شدند.

گمرک چین میزان صادرات ایران به این کشور در سال 2023 را 4 میلیارد و 580 میلیون دلار و میزان واردات ایران را 10 میلیارد و 75 میلیون دلار اعلام کرده است.

این در حالی است که بر اساس آمار 9 ماهه امسال ایران 10.3 میلیارد دلار به چین صادر و 13.7 میلیارد دلار از آن کشور وارد کرده است. اگر این اعداد آمار ماه ها باشد بهمن و اسفند اگر سال 1401 اضافه شود، آمار تجمعی 11 ماهه از سال 2023 مشخص می شود. آمار گمرک نشان می دهد که ایران در 11 ماهه سال 2023 نزدیک به 12.3 میلیارد دلار کالا به چین صادر و 16.4 میلیارد دلار از آن کشور وارد کرده است. در نتیجه، آمار ارزش صادرات ایران در یازدهمین ماه سال 2023 تقریباً 7.7 میلیارد دلار بیشتر از آمار طرف چینی در دوازدهمین ماه سال 2023 است. ارقام 11 ماهه ایران نیز در سمت واردات از چین به میزان 6.3 میلیارد دلار بیشتر از چین است. آمار گمرک برای تمام سال 2023.

شاید برخی این تفاوت آماری را با روابط نزدیک سیاسی ایران و چین مرتبط بدانند، اما نکته اینجاست که وضعیت روابط تجاری ایران و انگلیس نیز مشابه است. برگه اطلاعات منتشر شده توسط وزارت بازرگانی بریتانیا حجم تجارت بین ایران و انگلیس را 443 میلیون پوند (558 میلیون دلار) در 12 ماه منتهی به اکتبر 2023، شامل 208 میلیون پوند (262 میلیون دلار) تخمین می زند. میلیون دلار) مربوط به صادرات است. ایران به بریتانیا و 235 میلیون پوند (296 میلیون دلار) مربوط به واردات ایران از آن کشور است. ایران در این مدت 191 میلیون پوند خدمات به بریتانیا صادر کرده و 162 میلیون پوند خدمات از این کشور وارد کرده است. بنابراین ارزش کل کالاهای صادراتی ایران به انگلیس 17 میلیون پوند (22 میلیون دلار) و واردات از این کشور 73 میلیون پوند (92 میلیون دلار) است.

این در حالی است که طبق آمار نیمه اول امسال، ایران 499 میلیون دلار از انگلیس دریافت کرده است.یکی از چهار قسمت بریتانیای کبیر) کالاهای وارداتی.

در واقع رقم محاسبه شده توسط ایران برای شش ماه بیش از پنج برابر رقمی است که بریتانیا برای یک سال اعلام کرده است. این تفاوت آماری تنها محدود به این دو کشور نیست، بلکه در آمار تجارت با سایر کشورها نیز تفاوت هایی وجود دارد.

منشا تفاوت های آماری

فرضیه های مختلفی برای تحلیل این پدیده وجود دارد و اقتصاددانان بر برخی از این دلایل تمرکز دارند.

پدرام سلطانی، عضو اتاق بازرگانی ایران، در خصوص دلایل ساختاری این پدیده گفت: مشکلاتی وجود دارد که باعث اختلاف آماری در دنیا می شود.

اولین نکته این است که آمار صادرات هر کشور بر اساس نرخ فوب محاسبه می شود. ارسال و بیمه شامل قیمت نمی باشد. هنگام واردات، محاسبه بر اساس نرخ CFR انجام می شود که علاوه بر قیمت محصول، هزینه حمل و نقل و بیمه را نیز شامل می شود. در مورد ایران که عمده صادرات آن مواد خام است، هزینه حمل و نقل قابل توجه است.

وی افزود: دلیل دیگر این است که در سامانه های گمرکی اکثر کشورها محدوده قیمتی مورد تایید گمرک برای هر گروه کالایی وجود دارد. بنابراین، صادرکنندگان نمی توانند کالاهای خود را با نرخی که بیش از 10 درصد از محدوده مصوب گمرک انحراف داشته باشد، اظهار کنند. بنابراین باید همان تعرفه مصوب را اعلام کنند تا دچار مشکل نشوند در حالی که ممکن است کشور مقصد تعرفه دیگری را برای کالای مذکور تصویب کرده باشد. برای مثال ممکن است نرخ تعرفه مصوب گمرک برای یک کالا در ایران 100 دلار و در کشور دیگر 200 دلار باشد و در نتیجه آمار دو کشور تفاوت داشته باشد.

ولی الله افخمیراد، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران، مشکل قاچاق کالا را اینگونه توصیف کرد. یکی وی با اشاره به علل اختلال در آمار تجارت گفت: این احتمال وجود دارد که برخی کالاها به صورت غیرقانونی به کشور صادر و یا وارد کشور شوند. ضمناً باید در نظر داشت که در برخی موارد ممکن است گمرکات سایر کشورها مقررات قانونی را رعایت نکنند که این امر موجب مغایرت آمار گمرک ایران و سایر کشورها می شود.

سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به علل مغایرت آمارهای تجاری گفت: با توجه به تحریم ها، تجار مجبورند واردات و صادرات را در دو مرحله انجام دهند و به همین دلیل است. اسناد واردات و صادرات در طول فرآیند تغییر می کند. .

یکی دیگر از دلایل متفاوت بودن نرخ ارز، کم اظهاری صادرات و بیش از حد واردات است که به نظر می رسد دلیل اصلی تفاوت آمارها باشد.

وی افزود: موارد دیگری مانند تفاوت قیمت پایه گمرکی کالا در ایران و سایر کشورها، مشکل قاچاق و همچنین تجارت در بازارچه های مرزی و واردات ضایعات در آمار مناطق آزاد ثبت شده است. دلایل دیگری برای این پدیده هستند.”

در خاتمه دو محور اصلی منجر به تفاوت در آمار تجارت ایران و سایر کشورها شده است. دسته اول دلایلی هستند که اساساً اجتناب ناپذیر بوده و مربوط به تفاوت رویه های گمرکی کشورها و مسائلی مانند هزینه حمل کالا و بیمه است.

محور دیگر برخاسته از سیاست تجاری کشور است. به نظر می رسد تفاوت بیش از 14 میلیارد دلاری آمار تجارت با چین، مهم ترین شریک تجاری این کشور را تنها با مشکلاتی مانند ساختار متفاوت تعرفه ایران و چین نمی توان توضیح داد. این تفاوت با کشوری که از نظر سیاسی نزدیک به ایران است، به وضوح نشان دهنده غیر رسمی بودن تجارت ایران است. اگر تقریباً نیمی از ارزش تجارت ایران با چین در آمارهای چین ثبت نشود، بدیهی است که فرضیه هایی مانند سهم بالای تجارت غیرمستقیم و مشکلاتی مانند اظهار بیش از حد واردات و کم اظهاری صادرات را مهمتر دانست.

نسبت بالای تجارت غیرمستقیم باعث شده تا تجار ایرانی هزینه های بالایی را متحمل شوند که در نهایت به مصرف کنندگان نهایی منتقل می شود. علاوه بر این، سیاست پولی چند ارزی باعث شده است که عوامل انسانی نقش بسزایی در روند کسب و کار ایران داشته باشند. موضوع کیفیت و استاندارد در کسب و کار تا حدی قابل تفسیر است و می تواند بر فرآیند ارزیابی خطای انسانی تأثیر بگذارد. این موضوع می تواند صدها میلیون دلار درآمد اجاره بها برای سودجویان به همراه داشته باشد که بر اقتصاد کشور که در تحریم است تأثیرگذار خواهد بود. این عدم شفافیت همچنین می‌تواند باعث شود که اختلال در آمارهای تجاری به بخش‌های دیگر مانند درآمد ناخالص داخلی و رشد سرایت کند و دیدگاه سیاست‌گذاران را نسبت به وضعیت اقتصادی کشور مخدوش کند.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا