اخبار روز

چرا کولر هوای گرم می دهد؟

مسدود شدن خروجی کولر گازی

دریچه های تهویه مطبوع داخل ساختمان به مرور زمان کثیف می شوند. اگر به طور منظم تمیز نشوند و ذرات آلوده جمع شوند، ممکن است مسدود شوند و از خروج هوای تولید شده توسط سیستم تهویه مطبوع به بیرون جلوگیری کنند. مشکل مذکور در قسمت خروجی هوای این محصول در خارج از ساختمان نیز رخ می دهد و ممکن است به دلایلی مانند تجمع کثیفی و آلاینده ها و یا ورود مواد خارجی به این قسمت مسدود شود.

تمیز کردن خروجی هوا در قسمت های خارجی و داخلی رادیاتور کار سختی نیست. پس از قطع برق می توانید دریچه های رادیاتور را باز کرده و با آب و ماده شوینده مناسب (ترجیحا صابون) تمیز کنید. همچنین می توانید از جاروبرقی یا پارچه مرطوب برای جمع آوری کثیفی ها و زباله های داخل کولر استفاده کنید.

خطای خازن

وظیفه راه اندازی کمپرسور در سیستم های تهویه مطبوع بر عهده خازن می باشد. این قسمت با دریافت برق، ذخیره آن و سپس ارسال به کمپرسور، این قسمت از چیلر را روشن کرده و باد سرد ایجاد می کند. پایان عمر خازن و یا خرابی آن در اثر نوسانات برق یا موارد مشابه علت گرم شدن هوای کولر می باشد.

برای تعویض کندانسور باید محفظه تهویه مطبوع و کمپرسور کاملاً باز شود. شناسایی این قطعه و جایگزینی آن با قطعه جدید نیز نیازمند دانش برق و الکترونیک در صورت لزوم است. اگر شک دارید که خازن آسیب دیده است، با یک متخصص تماس بگیرید.

آب تهویه مطبوع تخلیه نمی شود

در سیستم های تهویه مطبوع که به عنوان تهویه مطبوع نیز شناخته می شوند، آب به عنوان محصول جانبی از طریق جداسازی رطوبت از هوای اطراف توسط کویل اواپراتور ایجاد می شود. برای تخلیه این آب، سیستم مخصوصی در سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده است که از نشت آب از رادیاتور و یا ورود به قسمت های حساس مانند کمپرسور جلوگیری می کند. اما گاهی این آب تخلیه نمی شود.

علت تخلیه نشدن آب از کولر گازی ممکن است مربوط به گرفتگی مسیر تخلیه و کثیف بودن یا یخ زدگی کویل اواپراتور یا خرابی پمپ میعانات گازی باشد. در این حالت سیستم ایمنی کولر گازی کمپرسور را خاموش می کند تا از ورود آب به داخل کمپرسور و آسیب رساندن به این قسمت جلوگیری کند.

پس از خاموش شدن کمپرسور، کولر گازی توانایی تولید هوای سرد را از دست می دهد و فقط هوای گرم را می دمد. تعمیر و نگهداری منظم سیستم های تهویه مطبوع، یکی این یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از بروز این مشکل و تحمیل هزینه های بالا برای تعمیر یا تعویض کمپرسور آسیب دیده است.

مشکل فن تهویه مطبوع

فن در سیستم های تهویه مطبوع وظیفه کشیدن هوا از داخل ساختمان و دفع آن به بیرون را بر عهده دارد. اگر این قسمت آسیب ببیند یا محیط آن کاهش یابد، هوای گرم مکیده شده به جای عبور و خروج از فضای خنک تر، در آن محبوس می شود. این مشکل باعث گرم شدن کمپرسور و در نهایت خاموش شدن آن می شود.

خرابی فن نه تنها دلیل داغ شدن بیش از حد کولر گازی است، بلکه با کاهش کارایی کمپرسور یا خاموش شدن آن می تواند باعث آسیب جدی به کمپرسور و یا حتی سوختن آن شود. بنابراین، زمانی که مکانیک فن را کشف کرد، بهتر است در اسرع وقت مشکل را برطرف کند.

تنظیمات نادرست کنترل از راه دور تهویه مطبوع

برخی از مدل های کولر گازی نه تنها در تابستان می توانند باد سرد تولید کنند، بلکه در فصل سرد نیز باد گرم تولید می کنند. با استفاده از این کولرها، گاهی اوقات تنظیمات تهویه مطبوع از راه دور به دلیل تغییرات مکرر دما بین حالت سرد و گرم ممکن است معیوب باشد. در این حالت فقط کولر گازی را خاموش کرده و ریموت کنترل را چک کنید.

اگر مطمئن هستید که کولر گازی سالم است و با وجود اینکه ریموت کنترل روی دکمه خنک کننده یا سایر تنظیمات حالت خنک کننده مشابه تنظیم شده است، همچنان کولر گرم می شود، بهتر است به فکر تعویض ریموت کنترل کولر باشید.

از آنجایی که تنظیم نامناسب دمای کولر گازی علاوه بر فشار روی کویل کمپرسور و اواپراتور بر کیفیت هوای اطراف نیز تأثیر می گذارد، توصیه می کنیم در فصل تابستان دمای کولر را در محدوده مناسبی تنظیم کنید. دمای مطلوب برای کولر گازی در تابستان بین 20 تا 25 درجه و در روزهای گرمتر 26 تا 27 درجه است.

نشتی یا سطح پایین مایع خنک کننده

مبرد نوعی مایع است که در سیستم های مختلف تهویه مطبوع از جمله تهویه مطبوع با جذب گرمای هوای اطراف به گاز تبدیل می شود و پس از ورود به کمپرسور و فشرده شدن دوباره به مایع تبدیل می شود. برای تولید هوای سرد با کولر گازی، وجود مبرد کاملا ضروری است.

بسته به ظرفیت خنک کنندگی سیستم های تهویه مطبوع، حجم مشخصی از این ماده در کویل های اواپراتور حرکت می کند. وقتی این لوله ها آسیب ببینند، مبرد نشت می کند و سطح آن پایین می آید.

نشت مبرد نه تنها باعث آسیب به قسمت های مختلف کولر گازی می شود، بلکه با کاهش محتوای این ماده در کویل اواپراتور، ظرفیت تولید هوای سرد کولر گازی را کاهش می دهد و از آن به عنوان عامل گرم شدن هوا نام برده می شود. نرم کننده

کویل کثیف یا یخ زده

علاوه بر یخ زدن کویل اواپراتور که به دلیل نشت مبرد از لوله های اطراف این قسمت اتفاق می افتد، کویل کثیف نیز می تواند دلیل گرم شدن هوای کولر باشد. همانطور که تهویه مطبوع در روز و شب کار می کند، رطوبت روی کویل اواپراتور جمع می شود. رطوبتی که بخشی از هوایی است که توسط فن رادیاتور به داخل کشیده می شود.

رطوبت با جذب گرد و غبار و ذرات خاک، کلاف را آلوده می کند و در این قسمت کپک ایجاد می شود. این فرآیند راندمان کویل اواپراتور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و منجر به تولید هوای گرم از رادیاتور می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا