دانستنی ها

چرا چشمات آبریزه؟

بعدی- اگر مطمئن نیستید که چه چیزی چشمان شما را آب می کند، این مقاله برای شما مناسب است.

به گزارش فرارو به نقل از لیو استرانگ، آبریزش چشم ها می تواند به دلایل ساده ای مانند هوای کثیف یا شنا در استخر ایجاد شود. بارت یوبانکس، پزشک متخصص چشم در کالیفرنیا می‌گوید: «چشم‌های پر آب و آب‌ریزش ممکن است نشانه‌ای از برخی بیماری‌های چشمی باشد. به خصوص اگر آبریزش چشم مداوم باشد یا همراه با علائم دیگر رخ دهد. در اینجا 7 علت رایج آبریزش چشم و راه های درمان آن آورده شده است.

1. چیزی باعث تحریک چشم شد

دکتر یوبانکس می گوید: «وقتی چشم ها تحریک می شوند، غدد اشکی شروع به تولید اشک بیشتری برای بیرون راندن جسم خارجی می کنند. محرک های محیطی مانند دود، گرد و غبار، کلر استخر یا حتی هوای خشک یا باد از عوامل رایجی هستند که می توانند باعث تحریک چشم شوند. یک جسم خارجی و ذرات آلوده مانند مژه یا شن می توانند همین اثر را داشته باشند، اما در این حالت احتمالا فقط یک چشم آب می شود. می‌توانید با شستشوی ملایم چشم‌ها با آب گرم یا محلول نمکی، به مجاری اشک خود کمک کنید تا کار خود را انجام دهند.

دکتر Eubanks می‌گوید: «از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید زیرا این کار باعث تحریک چشم‌ها بیشتر می‌شود. اگر گرگرفتگی جواب نداد، از یک متخصص پزشکی کمک بگیرید. تلاش بیش از حد برای برداشتن جسم می تواند به چشم شما آسیب برساند.

2. خشکی چشم

خشکی چشم زمانی رخ می دهد که چشمان شما آب و روغن کافی برای مرطوب نگه داشتن چشم تولید نمی کند و در نهایت منجر به تولید بیش از حد اشک می شود. دکتر یوبانکس می‌گوید: «وقتی چشم‌ها خشک می‌شوند، غدد اشکی تحریک می‌شوند و اشک‌های زیادی تولید می‌کنند. خشکی چشم همچنین می تواند باعث حساسیت، قرمزی یا سوزش در چشم شود. خشکی چشم می تواند به دلیل کم آبی یا تماشای بیش از حد صفحه نمایش در کوتاه مدت باشد یا می تواند عارضه بیماری دیگری مانند دیابت باشد.

چند قطره اشک مصنوعی می تواند راهی سریع برای تسکین چشم باشد. ممکن است لازم باشد سبک زندگی خود را تغییر دهید تا از عود این مشکل جلوگیری کنید. از استفاده از صفحه نمایش مکرر استراحت کنید یا هوای خانه و محل کار خود را مرطوب نگه دارید. اگر این اقدامات کمک نکرد، با یک چشم پزشک مشورت کنید. گاهی اوقات خشکی چشم ناشی از یک بیماری زمینه ای است که نیاز به استفاده از قطره های چشمی یا سایر داروها برای افزایش تولید اشک در چشم دارد.

3. آلرژی

طبق گفته‌های جانز هاپکینز پزشکی، آب‌ریزش چشم‌ها و همچنین خارش، قرمزی یا پوسته پوسته شدن اطراف چشم‌ها هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از گذراندن وقت در خارج از خانه، می‌تواند ناشی از حساسیت به مواد محرک مانند گرده گل، ابروسیا یا کپک باشد. قرمزی چشم ها، خارش پوست و کاهش علائم در خانه از دیگر علائمی است که نشان می دهد ممکن است با آلرژی دست و پنجه نرم کنید.

استفاده از کمپرس سرد می تواند سوزش چشم و آبریزش چشم را کاهش دهد. اما برای جلوگیری از عود مشکل باید از یک برنامه مدیریت قوی آلرژی پیروی کنید. این با شناسایی چیزهایی که به آنها حساسیت دارید و اجتناب از آنها شروع می شود. حتماً در مورد علائم خود با پزشک خود صحبت کنید: مصرف داروهای ضد حساسیت یا قطره های چشمی ضد حساسیت ممکن است کمک کننده باشد.

4. التهاب چشم

التهاب چشم یا همان چیزی که پزشکان ورم ملتحمه می‌نامند، نوعی التهاب است که گاهی در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث آبریزش چشم و همچنین درد، خارش، قرمزی و حساسیت شود. هنگامی که التهاب ناشی از عفونت باشد، معمولاً از یک چشم شروع می شود اما با مالیدن چشم ها به راحتی به چشم دیگر منتقل می شود.

اگر فکر می کنید که مبتلا به ورم ملتحمه هستید، با مراجعه به پزشک شروع کنید. آنها می توانند به شما بگویند که التهاب ناشی از یک عفونت ویروسی یا باکتریایی یا چیز دیگری است و بهترین راه برای درمان آن را تعیین کنند. ورم ملتحمه ویروسی معمولاً طی یک یا دو هفته خود به خود برطرف می شود، در حالی که ورم ملتحمه باکتریایی به قطره چشمی آنتی بیوتیکی نیاز دارد. به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، در هر صورت، استفاده از کمپرس سرد روی چشم می تواند تسکین دهنده باشد و به کاهش آبریزش چشم کمک کند.

5. انسداد مجاری اشک

مجرای اشک مسدود شده معمولاً فقط یک چشم را تحت تأثیر قرار می دهد و تمیز کردن طبیعی چشم را دشوار می کند. در نتیجه چشم ها اشک بیشتری تولید می کنند. این عفونت با قرمزی، تورم و لایه برداری پوست اطراف چشم همراه است. دکتر Eubanks می‌گوید نوزادان بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما بزرگسالان نیز ممکن است به دلیل آسیب‌های چشمی، التهاب مزمن چشم یا اختلالات خود ایمنی دچار انسداد مجاری اشکی شوند.

ممکن است برای رفع انسداد مجرای اشک به جراحی نیاز باشد، بنابراین به پزشک مراجعه کنید. دکتر Eubanks می‌گوید کمپرس سرد می‌تواند به کاهش التهاب و ایجاد راحتی بیشتر کمک کند.

6. گل مژه

کیست ها برآمدگی های کوچک، قرمز رنگ و جوش مانندی هستند که زمانی ایجاد می شوند که غدد چربی اطراف پلک مسدود و عفونی شوند. مژه ها باعث می شوند که چشم برای مبارزه با عفونت اشک بیشتری تولید کند. آکادمی چشم پزشکی آمریکا می گوید ممکن است درد، حساسیت به نور و پوسته پوسته شدن را نیز تجربه کنید.

آکادمی چشم پزشکی آمریکا شروع با یک درمان خانگی را توصیه می کند: یک کمپرس گرم را به مدت 10 تا 15 دقیقه سه تا پنج بار در روز روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید، اما سعی نکنید کمپرس را به چشم خود فشار دهید، زیرا می تواند باعث تحریک شود. عفونت گسترش می یابد. این درمان ممکن است برای کمک به بهبود گل مژه در عرض چند هفته کافی باشد. اما اگر بهتر نشدید حتما به پزشک مراجعه کنید. گل مژه ممکن است عفونی شود و نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد.

7. سایش قرنیه

سایش قرنیه زمانی اتفاق می افتد که یک جسم خارجی سطح چشم را خراش دهد. به گفته کلینیک کلیولند، ساییدگی قرنیه می تواند باعث درد و سوزش و همچنین آبریزش چشم، قرمزی، تاری دید و حساسیت به نور شود. خشکی چشم، استفاده از لنزهای تماسی یا مالش مکرر چشم ها می تواند خطر ساییدگی قرنیه را افزایش دهد.

اگر فکر می کنید دچار سایش قرنیه شده اید، به پزشک مراجعه کنید. پزشکان می توانند شدت ساییدگی قرنیه را تعیین کنند و قطره یا پماد آنتی بیوتیکی را برای درمان تجویز کنند. قطره های چشمی بی حس کننده نیز برای کمک به کنترل درد تجویز می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا