دانستنی ها

چرا پس از بهبود آنفولانزا، دوباره بیمار می شویم؟

بسیاری از افراد بلافاصله پس از بهبودی از آنفولانزا، دوباره بیمار می شوند یا آن را به دیگران منتقل می کنند. در ادامه درباره این موضوع به صورت مفصل صحبت می کنیم.

حمید سوری، اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه در این باره به همشهری آنلاین می گوید که چرا فردی که دچار عفونت تنفسی می شود، بلافاصله پس از بهبودی، به ویروس تنفسی دیگری مبتلا می شود: الگوی توزیع بیماری ها و عوامل بیماری زا به گونه ای است که به طور معمول، زمانی که در دوره ای دچار عفونت می شود. در یک جامعه رایج است که آن بیماری به دلیل قابلیت انتشار می تواند گروه های مختلفی را تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولاً یک فرد در یک بازه زمانی معین به دلیل یک عامل بیماری زا دو یا چند بار به یک بیماری مشابه مبتلا نمی شود. ویروس‌ها اغلب جهش پیدا می‌کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد، و انواع دیگر و زیرشاخه‌های یک ویروس می‌توانند باعث شوند که فرد با وجود ایمنی اولیه، همچنان به بیماری مبتلا شود.

چرا پس از بهبودی از آنفولانزا دوباره بیمار می شویم؟

سوری ادامه می دهد: به عنوان مثال در مورد آنفولانزا، آنفولانزا تنها یک ویروس نیست، بلکه دارای زیرسویه های زیادی است، اما احتمال ابتلا به آن در مقایسه با فردی که بسیار حساس است و آن را ندارد، بسیار کمتر است. آنتی‌بادی‌ها برای مبارزه با ویروس در بدن شما لازم است. به همین دلیل، وقتی عفونت تنفسی می‌گیریم، اگر عفونت ویروسی باشد، احتمال ابتلای مجدد وجود دارد، اما در مورد عفونت‌های باکتریایی موضوع کاملاً متفاوت است.»

چرا پس از بهبودی از آنفولانزا دوباره بیمار می شویم؟

وی با بیان اینکه عفونت مجدد با ویروس های مختلف متفاوت است، بیان می کند: در مورد برخی از ویروس ها حتی چند ماه طول می کشد تا دوباره آلوده شوند و در مورد برخی ویروس ها این مدت کوتاهتر است. به طور معمول، فرد یک تا دو هفته پس از ابتلا به این بیماری مصون است. چه علیه واکسن و چه در مورد بیماری.

چرا پس از بهبودی از آنفولانزا دوباره بیمار می شویم؟

اما به تدریج سطح ایمنی کاهش می یابد و فرد نمی تواند مانند 2 هفته اول پس از بیماری مصون بماند. در دوران اوج کرونا نیز شاهد این مشکل بودیم. افراد پس از ابتلا مدتی است که مصونیت دارند و سپس با ورود انواع و زیر متغیرهای جدید و یا سایر عوامل بیماری زا، احتمال ابتلای مجدد به این ویروس (کرونا) در آنها وجود دارد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا