اخبار روز

چرا وای فای رایگان خطرناک است؟


به گزارش مانی بان به نقل از ایسنا، امروزه امکان استفاده از وای فای و اینترنت بی سیم در هر مکانی وجود دارد و برخی رستوران ها، هتل ها، کافه ها و فرودگاه ها به این فناوری مجهز شده و اینترنت رایگان را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. اما خطر بزرگ وای فای عمومی برای کاربران این است که اطلاعاتی که شما مبادله می کنید برای همه افرادی که از آن استفاده می کنند قابل مشاهده است.

اگرچه این سیستم بسیار کاربردی است و مزایای زیادی از جمله اتصال نامحدود به اینترنت در هر زمان و مکان دارد، اما از آنجایی که یک سیستم عمومی است و همه کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می کنند، ناخودآگاه کاربران را به سمت ناامنی سوق می دهد. و به افزایش کلاهبرداری های مختلف منجر شده و زمینه ارتکاب جرایم و سوء استفاده از سوی برخی دلالان فضای مجازی را فراهم کرده است. آنها می توانند به تمام اطلاعاتی که شما ارسال می کنید دسترسی داشته باشند.

به همین دلیل کارشناسان این حوزه به کاربران توصیه می کنند که اگر می خواهند در همه جا به اینترنت دسترسی داشته باشند و از خدمات آن بهره مند شوند، بهترین راه حل خرید بسته های اینترنتی با حجم و زمان از اپراتور مخابراتی متناسب با کارت خود است. . و آنچه را که نیاز دارید بخرید

به این ترتیب علاوه بر اینکه در مکان های عمومی با ضریب ایمنی پایین نیازی به اتصال به وای فای ندارند، می توانند به اینترنت متصل شوند و در هر جایی که بخواهند کارهایی را که می خواهند انجام دهند. در طول سالیان متمادی، مسئولان این حوزه به کاربران توصیه کرده‌اند که مراقب باشند فریب رایگان بودن برخی از سرویس‌ها در فضای مجازی را نخورند، زیرا می‌تواند دامی برای مجرمان سایبری شود، بنابراین هنگام برخورد با این سرویس‌ها هوشیار باشید و از موارد مهم و حساس محافظت کنید. اطلاعات آنها را در معرض سرقت قرار ندهید.

آنها تاکید می کنند که قبل از اتصال به یک شبکه Wi-Fi عمومی، کاربران باید مطمئن شوند که همه گزینه های مربوط به اشتراک گذاری را در تنظیمات تبلت، رایانه و تلفن های هوشمند خود تکمیل کرده اند و در صورت مواجهه با هر پیش نیازی برای استفاده از شبکه Wi-Fi. فای عمومی حتما با دقت مطالعه کنید و از پذیرش عجولانه خودداری کنید.

مراحل حفاظت در هنگام استفاده از Wi-Fi عمومی

امکان دسترسی به اینترنت در مکان های مختلف، امکان ارتباط و دورکاری را فراهم کرده است، اگرچه اتصال به شبکه های عمومی به اندازه وای فای خانگی امن و آسان نیست. با توجه به نامشخص بودن هویت سازنده وای فای عمومی و هویت نامعلوم کاربران عادی، این نوع اتصال از ضریب امنیتی پایین تری نسبت به نوع داخلی خود برخوردار است.

پلیس فتا در خصوص امنیت سایبری نیز مواردی را که باید رعایت شود را بیان کرد. به یاد داشته باشید که در وای فای عمومی امنیت وجود ندارد، خطر تهدیدات احتمالی از دو ناحیه (مالک شبکه و کاربران متصل) در کمین است، بنابراین از کمترین میزان ممکن وای فای عمومی استفاده کنید، یعنی به اتصالات قبلی بسنده کنید .

با استفاده از پروتکل HTTPS در هنگام وبگردی، از خود در برابر سرقت اطلاعات محافظت کنید و تبادل ترافیک بین خود و سرور اصلی را کنترل کنید و هرگز از طریق پروتکل HTTP به هیچ سایتی دسترسی نداشته باشید. همچنین از وارد کردن اطلاعات شخصی خود مانند آدرس منزل، ایمیل، شماره تلفن، رمز عبور و شماره کارت بانکی در شبکه های وای فای عمومی حتی در صفحات معتبر خودداری کنید.

قبل از اتصال به Wi-Fi عمومی، مطمئن شوید که همه گزینه‌های «اشتراک‌گذاری فایل» را در تنظیمات تبلت، رایانه و تلفن هوشمند خود مسدود کنید. اگر پیش نیازهایی برای استفاده از وای فای عمومی وجود دارد، حتما آنها را با دقت مطالعه کنید و از پذیرش عجولانه آن خودداری کنید. گاهی اوقات به محض برقراری ارتباط، پیغام نصب یک یا چند نرم افزار (برنامه) روی گوشی ظاهر می شود، اما به هیچ عنوان آنها را نصب نکنید.

هنگام اتصال به اینترنت وای فای نیز می توانید از VPN استفاده کنید، زیرا VPN می تواند اطلاعات رد و بدل شده بین دستگاه و سرور را رمزگذاری کند و از سرقت ترافیک جلوگیری کند. با این حال، بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از Wi-Fi عمومی استفاده نکردن از آن است. بنابراین، اگر به مکان های دور افتاده می روید، اطلاعات مورد نیاز خود را از قبل دانلود کنید و در صورت نیاز فقط از اینترنت با سیم کارت استفاده کنید.

گفتنی است سال گذشته رئیس پلیس فتا اعلام کرد که در استان ایلام به ویژه در مرکز استان، چندین واحد صنفی، تجار و صاحبان شرکت های خصوصی و … با تمایل به تبلیغ کسب و کار خود وای فای رایگان دارند. همچنین برای جذب مشتری بیشتر مدعی هستند در صورت وقوع جرم و سیر مراحل قضایی صاحب مغازه متهم است و باید پاسخگوی مراجع قضایی و پلیس فتا باشد.

لذا این مقام مسئول به اتحادیه ها و بازاریابان و کلیه ارائه دهندگان وای فای رایگان پیشنهاد کرد اطلاعات ثبت نام کامل افرادی که به آنها وای فای ارائه می دهند را با ذکر تاریخ و ساعت استفاده یادداشت کنند تا در صورت لزوم فتا پلیس را فراهم می کند.

منبع: ایسنا


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا