اخبار روز

چرا هوای خوزستان آلوده است؟/ تشریحِ منشاء گرد و غبار در کشور :: بازتاب آنلاین

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به وقوع گرد و غبار براثر کانون‌‌های داخلی و برون مرزی گفت: ذرات معلق آلاینده شاخص کشور است در نیمه دوم سال ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است و در نیمه اول سال ذرات معلق کمتر از ۱۰.۵ میکرون است که بیشتر منشاء معدنی دارد و ناشی از گرد و غبار است.

داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، در گفت‌وگو با بازتاب آنلاین درباره وضعیت ناسالم و قرمز روزهای گذشته در خوزستان گفت: در نیمه اول سال برخلاف نیمه دوم سال که ناپایداری هوا باعث آلودگی هوا می‌شود، وزش باد صعودی و افقی باعث خیزش گرد و غبار و انتشار آن به داخل شهرها می‌شود و بعضا می‌بینیم چند استان با این مشکل مواجه می‌شوند علت آن هم وجود کانون‌های داخلی و کانون‌های برون مرزی گرد و غبار هستند.

وی ادامه داد: آلودگی‌ها در شهرهایی مانند تهران آلاینده ثانویه ازن است؛ در خرداد و تیرماه که تابش شدید خورشید را داریم و یا ذرات معلق کمتر از ۱۰.۵ میکرون که عموما منشأ آن‌ها معدنی بوده و ناشی از گرد و غبار است. در این خصوص نیز یک کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان برگزار می‌شود؛ در این کارگروه موضوعات سلامت در این زمینه بررسی می‌شود و اقداماتی در نظر گرفته شود که میزان مواجهه مردم با ذرات معلق ناشی از گرد و غبار به حداقل برسد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم تصریح کرد: کارگروه اضطرار گرد و غبار در استان‌ها تشکیل می‌شود دراین کارگروه تصمیماتی گرفته می‌شود که بیشتر جنبه کاهش مواجهه دارد البته وزارت بهداشت هم دستورالعملی در این زمینه دارد و ابلاغ شده است و در صورت نیاز اقدامات متفاوتی که براساس تصمیمات کارگروه اضطرار گرد و غبار در استان اخذ می‌شود، صورت می‌گیرد.

گل‌علیزاده خاطرنشان کرد: ذرات معلق آلاینده شاخص کشور است در نیمه دوم سال ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است و در نیمه اول سال ذرات معلق کمتر از ۱۰.۵ میکرون است که بیشتر منشاء معدنی دارد و ناشی از گرد و غبار است. این ذرات می‌تواند تأثیر منفی بر افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی هستند داشته باشد در واقع هر چقدر قطر این ذرات کمتر باشد نفوذش به اندام‌های بدن بیشتر است. ذرات معلق، اختلال در کسب و کار و معیشت مردم ایجاد می‌کند و به تأسیسات و زیرساخت‌ها آسیب وارد می‌کند. ضمن اینکه بر بحث سلامتی هم تأثیرگذار است.

وی درباره اقدامات انجام شده درخصوص کاهش گرد و غبار گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع مسئولیت مقابله با پدیده بیابان‌زایی را برعهده دارد مرجع ملی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی نیز هست. برنامه ریزی‌هایی در این زمینه از سوی سازمان جنگل‌ها صورت گرفته است و از طریق اقداماتی مانند مالچ‌پاشی و نهال کاری و سایر موارد تثبیت خاک را انجام می‌دهد و از این طریق از بحرانی شدن کانون‌های گرد و غبار جلوگیری می‌کنند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم ادامه داد: کانون‌های گرد و غبار در کشورما حدود ۳۵ میلیون هکتار است کانون‌های فرامرزی نیز در کشورهای اطراف ما وجود داردکه البته این کانون‌های گرد و غبار گاهی باهم هم‌افزایی دارند و وقتی وارد کشور می‌شود تشدید می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: سازمان جنگل‌ها متولی مقابله با کانون‌های گرد و غبار است و سازمان محیط زیست نیز یک ستاد هماهنگی دراین زمینه دارد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا