bato-adv

همانطور که در ابتدای این مبحث مهم اشاره کردیم، قهوه مورد توجه کسانی قرار گرفته است که شرایط کاری سخت و طولانی مدت دارند، زیرا باعث رفع خستگی و تجدید قوای بدنی می شود. به طوری که بسیاری از رانندگان و کسانی که در شیفت شب کار می کنند، اکنون مقادیر قابل توجهی قهوه می نوشند. بنابراین، آنها می توانند طول عمر بیشتری داشته باشند و ضمن رفع خستگی و بهبود عملکرد مغز، به کار خود ادامه دهند. البته این یک طرف قضیه است و مردم در ابتدا متوجه عوارض مصرف این نوشیدنی حاوی کافئین نمی شوند. زیرا مصرف زیاد و طولانی مدت قهوه میزان کافئین بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و سیستم عصبی و مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و پس از نوشیدن قهوه، فرد عصبانی، استرس و مضطرب می شود. بنابراین در پاسخ به سوال بالا باید بگوییم که بله، مصرف زیاد و غیرعادی قهوه در درازمدت افراد را مضطرب می کند. تنها راه پیشگیری از این مشکل مصرف متعادل قهوه است و توصیه می کنیم از قهوه اصل و بدون هیچ گونه افزودنی استفاده کنید.

به گزارش سلامت نیوز، افزایش اضطراب یکی از مضرات قهوه است. کافئین می تواند به میزان قابل توجهی سطح اضطراب را افزایش دهد. بنابراین بهتر است در مصرف آن معتدل بود.

به افرادی که در مصرف قهوه مشکل دارند یا زیاد قهوه می نوشند توصیه می شود مصرف روزانه قهوه خود را محدود کنند و در صورت نیاز به انرژی به روش های دیگری مانند خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش روی آورند. همچنین همیشه بهتر است قبل از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

حساسیت به کافئین؛ علت اصلی تحریک پذیری بعد از نوشیدن قهوه

به نظر می رسد در میان مصرف کنندگان قهوه، کسانی که به کافئین حساسیت دارند بیشتر در معرض اختلالاتی مانند عصبانیت، استرس و اضطراب هستند. با توجه به اینکه کافئین موجود در قهوه خیلی سریع بر سیستم عصبی و مغز تاثیر می گذارد، این مشکل در کوتاه مدت در افراد این دسته خود را نشان می دهد. بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه بر این عقیده هستند که افرادی که به کافئین حساسیت دارند نباید قهوه و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین مصرف کنند. اما اگر به هر دلیلی تمایل به نوشیدن قهوه دارید، توصیه می کنیم با متخصص تغذیه یا متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید و این نوشیدنی را در حد اعتدال مصرف کنید.

کافئین و تاثیر آن بر بدن

به طور کلی، کافئین یک محرک طبیعی و انرژی زا است که اغلب در چای، قهوه و گیاهان کاکائو یافت می شود. این ماده محرک با تحریک سیستم عصبی مرکزی و مغز خستگی را برطرف کرده و در نتیجه فرد را هوشیارتر می کند. پس باید گفت که کافئین یک انتقال دهنده عصبی است که با مسدود کردن اثرات آدنوزین به مغز آرامش می دهد و متعاقباً خستگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. البته این بدان معنا نیست که افراد قهوه و سایر نوشیدنی ها و غذاهای حاوی کافئین را به طور مداوم و روزانه مصرف کنند. با توجه به اینکه مصرف بیش از حد کافئین بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و خشم، استرس و اضطراب را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.

کافئین محرکی است که سطح اضطراب را در برخی افراد افزایش می دهد. اگر مرتباً دچار اضطراب یا حملات پانیک می شوید، بهتر است مصرف قهوه خود را محدود کنید یا از نوشیدن قهوه کافئین دار خودداری کنید. مطالعات روانپزشکی نشان می دهد که نوشیدن حدود 5 فنجان قهوه در روز احتمال حملات پانیک را در افراد مبتلا به اضطراب افزایش می دهد.

خلاصه

با توجه به مطالب ارائه شده در مورد ساختار قهوه و کافئین موجود در آن، در پاسخ به این سوال که چرا هنگام نوشیدن قهوه عصبانی می شوم; باید بگوییم که این مشکل دو دلیل عمده دارد. اول از همه، این احتمال وجود دارد که بیش از حد و غیرعادی قهوه مصرف کنید و همین موضوع مهم میزان کافئین را در بدن شما به میزان قابل توجهی افزایش داده است. از طرفی حساسیت شدید و متوسط ​​به کافئین یکی دیگر از عوامل اصلی و مهم عصبانیت، استرس و اضطراب ناشی از مصرف قهوه است. اگر در حال حاضر با این مشکل مواجه هستید، نوشیدن قهوه را برای مدتی متوقف کنید و با متخصص تغذیه یا متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. تا با انجام معاینات اولیه و بررسی های لازم در مورد علت اصلی تحریک پذیری که پس از نوشیدن قهوه ایجاد می شود به شما اطلاع بدهم. اما نگران نباشید و طبق نظر و تجویز پزشک به مصرف قهوه ادامه دهید. بنابراین، هم می توانید از نوشیدن قهوه انرژی زا لذت ببرید و هم از عوارض جانبی مصرف زیاد آن جلوگیری کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما