اخبار روز

چرا هنوز معوقات بازنشستگان پرداخت نشده است؟

بازنشستگان انتظار دارند تامین اجتماعی زمان دقیق پرداخت معوقات را مشخص کند. این مستمری بگیران می پرسند آیا حقوق معوقه ما در روزهای آینده پرداخت می شود یا دوباره کار را به تعویق می اندازند؟/ایلنا

مدیرکل مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی افزود: مجموع مستمری بگیران کشور در پایان سال 1401 بالغ بر 2 میلیون و 623 هزار و 287 نفر بوده که از این تعداد 550 هزار و 450 نفر در مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته پیش از موعد شده اند که در مجموع. حدود 21 درصد

رخشانی مقدم یادآور شد: مشاغل سخت و زیان آور به مشاغلی گفته می شود که عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار در آنها نامرغوب بوده و استرس ناشی از اشتغال کارمند در این شغل یا محل گسترده و بالاتر از ظرفیت باشد. مشکلات طبیعی جسمی و روحی در او به وجود می آید

وی ادامه داد: کار در چنین شرایطی منجر به بروز بیماری های شغلی و عوارض ناشی از آن می شود. البته می توان با به کارگیری تدابیر فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی، خشن و زیان آور بودن این محیط های کاری را کاهش داد یا از بین برد.

مدیر کل مستمری های سازمان بیمه های اجتماعی با یادآوری اینکه بر اساس آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور این نوع مشاغل به دو گروه الف و ب تقسیم می شوند، افزود: گروه الف شامل مشاغل سخت و زیان آور است که بستگی به نوع کار، اما اعمال بهداشت، ایمنی و اقدامات مناسب توسط کارفرما می تواند سختی و زیان آور بودن آن را برطرف کند.

وی ادامه داد: در گروه ب کارگاه هایی وجود دارد که ماهیت آنها خشن و زیان آور است و با اعمال تدابیر بهداشتی، ایمنی و مهندسی اگرچه می توان ویژگی های خشن و زیان آور را کاهش داد، اما شرایط سخت و زیان آور آنها باقی می ماند.

رخشانی مقدم ادامه داد: بررسی کارگاه های سخت و زیان آور و تعیین رده های شغلی بر عهده کمیته های پیش از انتخابات و انتصابات استانی مستقر در ادارات تعاون، کار و اجتماعی و سیاست کشوری در خصوص مشاغل سخت و زیان آور و نظارت بر کمیته های مذکور نیز در حیطه وظایف شورای عالی حفاظت فنی می باشد.

وی در پاسخ به اینکه تعداد درخواست ها و مستمری در مشاغل سخت و زیان آور مغایر با اهداف و مقاصد اصلی تصویب قانون بوده و سهم بسزایی در عدم تعادل منابع و هزینه های نهادهای بیمه اجتماعی دارد، تصریح کرد: اهداف قانونگذار از تصویب قانون بازنشستگی خشن و زیان آور مواردی از قبیل حفظ حقوق کارگران، حمایت از نیروی کار، ایجاد محیط کار سالم، ایجاد شغل و ارتقای تولید است.

وی ادامه داد: طبق قانون کارفرمایان کارگاه هایی که محل کار آنها خشن و زیان آور تلقی می شود موظفند ظرف مدت دو سال از تاریخ ابلاغ رای قطعی کمیته های کار و زیان آور نسبت به اطمینان از عوامل و شرایط محیط کار اقدام کنند. .

مدیرکل مستمری های سازمان بیمه های اجتماعی یادآور شد: اگرچه در قانون برای کاهش یا رفع عوارض خشن و زیان آور و همچنین ایمن سازی و بهبود محیط کار تمهیدات لازم پیش بینی شده است، اما به دلیل نبود ضمانت اجرایی وظایف تعیین شده از سوی مراجع ذیربط را به طور کامل و کامل انجام نداده است.

وی افزود: از سوی دیگر مشکلاتی در زمینه تایید سختی کار در کمیته های استانی و همچنین هزینه های ناچیز پیش بینی شده برای کارفرما در قانون وجود دارد که منجر به به حذف ماهیت سخت و زیان آور مشاغل ارائه شده توسط کارفرمایان عملاً نادیده گرفته می شود.

رخشانی مقدم ادامه داد: علاوه بر این، دلایلی مانند سنوات کمتر بیمه ای، دریافت مستمری به مدت طولانی تر با مبالغ و مزایای مستمری بیشتر منجر به چالش در مدیریت منابع و هزینه های سازمان بیمه اجتماعی و در نتیجه، تغییرات نسبت حمایتی این سازمان به بزرگترین سازمان بیمه بین نسلی کشور می شود.

مدیرکل بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه شرایط کنونی به گونه ای است که سن بازنشستگی در برخی موارد به 40 سال یا کمتر می رسد و گاهی کارگران در اوج تجربه، مهارت و تخصص خود از بازار کار خارج می شوند، گفت: در شرایط فعلی، بازنشستگی در برخی موارد به 40 سال یا کمتر می رسد. : سن بازنشستگی به عنوان یکی یکی از شاخص های پارامتریک در محاسبات بیمه ای این است که در بسیاری از کشورها امید به زندگی متناسب با سن افزایش یافته است.

رخشانی مقدم ادامه داد: با این وجود در ایران با وجود افزایش امید به زندگی، سن بازنشستگی بدون تغییر باقی مانده است و حتی با توجه به تصویب قوانین بازنشستگی پیش از موعد از جمله قانون مشاغل سخت و زیان آور، سن واقعی بازنشستگی نیز کاهش یافته است. .

میانگین سنی بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور در پایان سال 1401 49.7 سال بوده است.

وی تصریح کرد: میانگین سنی بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور در پایان سال 1401 49.7 سال بوده است و متاسفانه درصدی از این آمار متعلق به افراد 35 تا 39 ساله است اجرای این قانون منجر به بازنشستگی برخی از متقاضیان در سنین پایین و استخدام مجدد غیررسمی پس از بازنشستگی می شود که این امر موجب کاهش فرصت های شغلی برای جوانان نیز می شود.

رخشانی مقدم با ارائه راهکارهایی برای کاهش تبعات شغل در مشاغل خشن و زیان آور گفت: ارتقای سلامت بیمه شدگان با توجه به نقش موثر آنها در توسعه اقتصادی و افزایش بهره وری در سازمان تامین اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید باشد. «قانون موجود در این زمینه با تمام امکانات استفاده می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا