اخبار روز

چرا موتور رادیاتور روشن نمی شود؟

با شروع فصل گرما از وسایل سرمایشی مختلفی مانند کولر آبی استفاده می شود یکی آنها به لوازم خانگی پرکاربرد تبدیل می شوند تا گرمای شدید تابستان را قابل تحمل تر کنند. ساختار خاص کولرها و نیاز به قرار دادن آنها در فضای باز احتمال خرابی محصول را افزایش می دهد و ممکن است هزینه تعمیرات اساسی یا حتی تعویض کولر آبی را به همراه داشته باشد.

به گفته زومیت کولر آبی روشن نمی شود یکی یکی از رایج ترین مشکلات این نوع کولرها و کولرهای سلولزی این است که ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیایند و در برخی موارد به قدری هزینه دارند که ترجیح می دهید یک کولر گازی بخرید و این محصول را با یک کولر کم آزاردهنده جایگزین کنید. در این مقاله در مورد دلایل مختلف روشن نشدن موتور رادیاتور و راه حل رفع آنها صحبت خواهیم کرد.

10 دلیل برای روشن نکردن کولر آبی

موتور در کولرهای آبی حساس ترین قطعه ای است که به دلایل مختلف از کار می افتد. در بسیاری از موارد تعمیر موتور رادیاتور هزینه بر است و در صورت سوختن موتور چاره ای جز تعویض موتور وجود ندارد. برخی از رایج ترین دلایل روشن نشدن موتور رادیاتور شامل موارد زیر است. اینها اغلب به راحتی قابل اصلاح هستند. در صورت تشخیص زودهنگام، می توان از مشکلات جدی تری برای موتور رادیاتور جلوگیری کرد.

تنظیم نادرست تسمه دور موتور

در کولرهای آبی، تسمه به عنوان واسطه بین قرقره (قرقره) و موتور عمل می کند و نیروی محرکه تولید شده توسط موتور را به قرقره منتقل می کند. این نیرو در نهایت باعث چرخش پروانه های پول و رادیاتور بزرگ می شود. اگر کشش این تسمه روی پولی و موتور به اشتباه تنظیم شده باشد به طوری که تسمه شل یا خیلی سفت شود، امکان حرکت قرقره و موتور وجود ندارد و موتور رادیاتور روشن نمی شود.

برای تنظیم صحیح کشش تسمه، پس از باز کردن پیچ های زیر موتور، تسمه را روی قرقره قرار داده و به آرامی حرکت دهید. این مرحله باید آسان باشد و پول به آرامی جریان یابد.

اگر تسمه و موتور با وجود کشش مناسب به نرمی حرکت نمی کنند، داخل موتور و موقعیت یاتاقان ها را به دقت بررسی کنید و در صورت لزوم عملیات روغن کاری رادیاتور را با دقت انجام دهید. پس از اتمام فرآیند روغن کاری و بستن موتور، تسمه را دوباره روی قرقره قرار دهید و چرخش روان قرقره و موتور را بررسی کنید.

قرار دادن اشتباه کولر آبی

کولرهای آبی اغلب بر روی پشت بام نصب می شوند. در این مکان کولر در معرض نور مستقیم خورشید، باد، باران و برف قرار دارد. نور شدید خورشید می تواند با افزایش دمای اطراف رادیاتور فشار زیادی به موتور وارد کند و در نهایت باعث سوختن آن شود.

استفاده از سقف رادیاتور متناسب با اندازه رادیاتور و جلوگیری از برخورد نور خورشید به تمام قسمت های رادیاتور در اواسط روز در فصول گرم سال در جلوگیری از آسیب جدی به موتور رادیاتور بسیار موثر است.

خرابی فیوز کولر آبی

پشتیبان گیری یکی یکی از قطعات مهم و حیاتی کولرهای آبی است که در صورت افزایش ناگهانی ولتاژ جریان الکتریکی از آسیب دیدن موتور جلوگیری می کند. فیوز آسیب دیده یا سوخته ممکن است دلیل روشن نشدن موتور رادیاتور باشد.

از آنجایی که این قطعه در نزدیکی موتور رادیاتور قرار دارد و هرگونه دستکاری در آن بدون دانش تخصصی می تواند منجر به تصادف و برق گرفتگی شود، اکیداً توصیه می کنیم که بررسی عملکرد فیوز رادیاتور و یا تعویض آن را فقط به کارشناسان بسپارید.

نیمه سوختن موتور رادیاتور

موتور رادیاتور به دلایلی مانند نوسانات برق، عدم تعمیر و نگهداری منظم سالانه، عدم روغن کاری، دمای بالا در اطراف رادیاتور و یا حتی پایان عمر مفید موتور می سوزد. یک موتور نیمه احتراق معمولاً نمی تواند روشن شود و حتی اگر روشن شود، عملکرد مورد انتظار را نخواهد داشت. در این صورت در صورت عدم رسیدگی فوری، موتور رادیاتور به طور کامل خواهد سوخت و چاره ای جز تعویض آن نخواهید داشت.

نیمه احتراق موتور به عنوان یکی این یکی از دلایل نسبتاً رایج روشن نشدن کولر آبی در نظر گرفته می شود و با برخی علائم مانند موارد زیر می توان آن را به دقت تشخیص داد:

  • افزایش ناگهانی و غیر موجه مصرف برق
  • در حین کار صدای بلند موتور تولید می کند
  • کاهش قابل توجه قدرت موتور (تولید باد گرم)
  • موتور در سرعت های آهسته یا زیاد آن طور که انتظار می رود عمل نمی کند
  • گرم شدن سریع موتور به دلیل عدم توانایی چرخش پروانه
  • موتور به صورت متوالی روشن و خاموش می شود
  • تاریکی سیم پیچ موتور
  • در حین کار صدایی غیرعادی از کولر گازی شنیده می شود

زیرا تعویض موتور رادیاتور تقریباً به اندازه خرید یک رادیاتور جدید برای شما هزینه دارد. در صورت بروز علائم ذکر شده، توصیه می کنیم در اسرع وقت با متخصص تماس بگیرید تا از سوختن کامل موتور جلوگیری کنید.

سوئیچ کولر آبی معیوب است

خرابی کلید روشن/خاموش کولر گازی ساده ترین دلیل روشن نشدن کولر آبی است. این کلیدها وظیفه اتصال و قطع برق به موتور را بر عهده دارند. در صورت خرابی برق به موتور نمی رسد و در نتیجه کولر روشن نمی شود.

علاوه بر خطر برق گرفتگی، نصب نادرست کلید رادیاتور می تواند باعث اتصال کوتاه و سوختن موتور رادیاتور شود. بنابراین بهتر است این کار توسط یک برقکار مجرب انجام شود.

مشکلات مربوط به کندانسور موتور کولر آبی

در مدل های دارای خازن راه اندازی، این قطعه به عنوان منبع ذخیره موقت انرژی الکتریکی عمل می کند. با دریافت برق و ارسال آن به موتور باعث روشن و خاموش شدن موتور در مدت زمان کوتاهی می شود.

عواملی مانند کارکرد طولانی مدت موتور بدون آب، نوسانات برق، کثیف یا فرسوده بودن موتور، تنظیم نادرست تسمه دور موتور (تسمه سفت یا سفت)، ورود آب به موتور به دلیل تنظیم نشدن شناور و انتهای عمر طبیعی خازن از جمله دلایلی است که می تواند باعث سوختن خازن و روشن نشدن موتور رادیاتور شود.

توجه داشته باشید که اگر یک خازن در موتورهای دارای خازن راه اندازی خراب شود، هیچ گزینه ای جز تعویض آن توسط یک برقکار وجود ندارد. چون این قطعه قابل تعمیر نیست.

خرابی سیم برق کولر

پوسیدگی یا شکستگی سیم برق رادیاتور باعث می شود برق به موتور نرسد و بنابراین رادیاتور روشن نمی شود. این مشکل معمولاً به دلیل قرار دادن رادیاتور در محل نامناسب و یا عدم نصب سقف محافظ برای رادیاتور، فرسودگی به دلیل طول عمر زیاد رادیاتور، سیم کشی بی کیفیت رادیاتور و … بروز می کند.

از آنجایی که مشکلات سیم کشی برق رادیاتور احتمال نوسانات برق و آسیب به موتور رادیاتور و یا برقی شدن کیس را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، بهتر است رادیاتور با این مشکل توسط متخصص بررسی شود و سیم کشی معیوب در اسرع وقت تعویض شود.

اتصال برق به محفظه کولر

گاهی اوقات ممکن است بدنه رادیاتور به دلایلی مانند پوسیدگی اتصالات برق، عدم استفاده از سیم زمین برای رادیاتور، اشکال در جعبه اتصال، اتصال پمپ آب یا پاشیدن آب روی موتور رادیاتور به دلیل خرابی آب، برق دار شود. سیستم تامین داخل رادیاتور یا شکستگی در شیلنگ آب.

اگرچه تمامی دلایل ذکر شده می تواند منجر به عدم اتصال برق کولر آبی به کیس شود، اما در بیشتر موارد این مشکل به دلیل پاشیدن آب به موتور است. این نقص در سیستم های تهویه مطبوع به دلیل عدم نیاز به آب رخ نمی دهد یکی یکی از دلایل برتری این نوع کولرها نسبت به مدل های آبی همین مزیت است.

در مقایسه رادیاتورهای آب و گاز، به خصوص در مناطقی که بارندگی زیاد است یا به دلیل گرمای بیش از حد محیط، احتمال آسیب رساندن به تجهیزات آبرسانی داخل رادیاتور وجود دارد که در صورت عدم وصل بودن این مزیت دارد. بدنه به دلیل پاشیدن آب روی موتور به عنوان یک عامل تعیین کننده برای خرید کولر گازی به جای کولر آبی کاربرد دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا