دانستنی ها

چرا چشمان هیچ کس کاملا سیاه نیست

روزیاتو نوشت:  مسئولیت تعیین رنگ چشم‌های ما را برعهده نزدیک به ۱۶ ژن مختلف است. دو تا از این ژن‌ها نقش مهم تری دارند که HERC۲ و OCA۲ نام دارند.

رنگ چشم ما از بدو تولد تا حدود 3 سالگی تغییر می کند و شکل می گیرد. این در حالی است که امکان ندارد چشم هیچ فردی کاملا سیاه باشد. چشمان ما به دلیل نور، انعکاس لباسی که می پوشیم یا استفاده از لنز سیاه به نظر می رسد.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا هیچ انسانی چشمان کاملا سیاه ندارد.

1- ژن ما کرایه نمی دهد

تقریباً 16 ژن مختلف وجود دارد که رنگ چشم ما را تعیین می کند. دو مورد از این ژن ها به نام های HERC2 و OCA2 مهمترین آنها هستند. این ژن ها رنگ چشم ما را از طریق میزان ملانین موجود در عنبیه تنظیم می کنند. رنگ تولید شده توسط ملانین در چشم ما می تواند از آبی و خاکستری تا تیره ترین رنگ ممکن متغیر باشد. این سیاه نیست بلکه قهوه ای بسیار تیره است.

2- اگر چشمانمان سیاه بود احتمالا مدام گریه می کردیم

اجسام سیاه نور بیشتری جذب می کنند تا واقعاً سیاه به نظر برسند. نور و انرژی اضافی که جذب می کنند به انرژی گرمایی تبدیل می شود. این بدان معناست که اگر ژن های ما به نحوی ما را قادر می سازد که چشم های سیاه داشته باشیم، چشمان ما احتمالاً برای محافظت از خود در برابر گرما و خشکی شدید به اشک زیادی نیاز دارند.

3- چشمان ما از نور مضر محافظت نمی شود

اگر چشمان ما سیاه بود، برای بیرون رفتن در نور شدید خورشید مشکل داشتیم. پرتوهای نور خورشید حاوی نور فرابنفش هستند. اشیاء سیاه به طور کلی نور UV بیشتری را نسبت به رنگ های دیگر جذب می کنند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند به سلامت چشم آسیب برساند و منجر به مشکلاتی مانند آب مروارید یا سرطان پوست شود. با این حال، به لطف ساختار ژنتیکی ما، ملانین که به عنبیه رنگ می دهد، از ما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. مطالعات نشان داده اند که ملانین می تواند بیش از 99.9 درصد از نور ماوراء بنفش را که جذب می کند از بین ببرد، بنابراین از چشم ما در برابر آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض این اشعه ها محافظت می کند.

کمیاب ترین رنگ چشم چیست؟

نادرترین رنگ چشم طبیعی سبز است. تنها 2 درصد از مردم جهان چشم سبز دارند. همچنین موارد نادری وجود دارد که افراد به دلیل آلبینیسم چشمی دارای چشم های بنفش هستند. برخی از افراد در هر چشم خود رنگ متفاوتی دارند و به این حالت هتروکرومی می گویند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا