به گزارش مانی بان به نقل از ایسنا: امکان قرار دادن کامل شبکه بانکی در خدمت نهضت ملی مسکن وجود نداشت، بانک ها 28 درصد قانون را رعایت کردند! این آخرین اظهارات وزیر سابق راه و شهرسازی دولت سیزدهم در نشست خبری است. یکی یکی از راهبردهای اصلی در تامین مسکن، اعطای وام بانکی به متقاضیان ساخت مسکن است. در دولت سیزدهم وام مسکن در شهرها در دو مرحله افزایش یافت که یک مرحله از 350 میلیون به 550 میلیون رسید و اکنون در حال اجراست. پس از آن وام مسکن از 550 میلیون به 800 میلیون افزایش یافت، اما مسئولان دولتی منتظر تصمیم شورای عالی بانک مرکزی برای اعطای این وام هستند، یعنی در صورت اعلام، وام مسکن از 350 میلیون افزایش می یابد. . به 800 میلیون

پیش از این در مسکن روستایی وام از 200 میلیون به 350 میلیون افزایش یافته بود اما اکنون همه منتظر تصمیم بانک مرکزی هستند.

با تاخیر در ابلاغ اعتبار بانکی، فرصت ساخت مسکن در کشور از بین می رود

حمیدرضا عزیزی فارسانی، نماینده مجلس در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تعلل بانک مرکزی در ابلاغ مبلغ وام جدید ساخت مسکن و از دست رفتن فرصت های ساخت مسکن در کشور، گفت: متاسفانه بانک ها به جای بانکداری و خدمت به تولید، اشتغال و تولید ثروت، کارآفرینی و در واقع مسائل حاشیه ای دیگر را دنبال می کنند.

این عضو شورای اسلامی تاکید کرد: در واقع این برخورد بانک ها باعث آسیب به کشور شده است.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی با بیان اینکه مسکن یکی از نیازهای ضروری خانوارها محسوب می شود، ادامه داد: همچنین باید تاکید کنم که حوزه مسکن بخشی مولد است، بنابراین اگر شاهد توسعه در حوزه مسکن باشیم، صنایعی مانند سیمان، آهن و بسیاری از صنایع دیگر رونق خواهند گرفت و شغل ایجاد خواهد شد.

این نماینده شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه حوزه مسکن یک صنعت محسوب می شود، گفت: جامعه با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر در کشور داریم و کمبود مسکن واقعا نیازمند حمایت حوزه مسکن است.

عضو کمیسیون انرژی شورای اسلامی با اشاره به شکل گیری مافیای املاک و مستغلات در کشور ادامه داد: این مافیاها به دلیل گرانی مسکن در شهرهای بزرگ فعال هستند در حالی که افرادی مانند کارمند، معلم و کارگر این کار را انجام می دهند. منابع لازم را ندارند و باید در حومه شهرها زندگی کنند.

این عضو شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین بحث حمایت از تولید مسکن در کشور یکی از نیازهاست و باید به آن توجه شود.

چرا حتی بانک های دولتی وام مسکن نمی دهند؟

یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه بسیاری از بانک ها دولتی هستند، اما قوانین ارائه خدمات ساخت مسکن اجرا نمی شود و بانک مرکزی موظف است به زودی خدمات ساخت مسکن را با مبلغ جدید ارائه کند. تا حد امکان اطلاع رسانی شود باید راهکاری برای بازپرداخت مسکن از سوی اقشار محروم اندیشیده شود و همچنین نظارت صحیح بانک ها برای پرداخت مسکن وجود داشته باشد.

این عضو شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بانک ها به تعهدات قانونی خود در تامین مسکن عمل نمی کنند، ادامه داد: بنابراین بانک مرکزی باید نظارت کافی در این زمینه داشته باشد و سهل انگاری در این بخش به هیچ عنوان قابل قبول نیست. شکل همچنین بانک مرکزی باید به فکر اعلام تسهیلات جدید در حوزه مسکن باشد.

این عضو شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیلات جدید در حوزه مسکن به درستی اجرا نمی شود، ادامه داد: البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که برخی بانک ها منابع لازم برای ارائه این تسهیلات را ندارند.

عضو کمیسیون انرژی شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به همه مشکلات این موضوع دلیلی بر عدم پرداخت خدمات مسکن به مردم نمی شود.

وی با بیان اینکه عدم تعادل منابع بانکی باید برطرف شود، ادامه داد: در صورت رفع این کمبودها، بحران نقدینگی برطرف شده و ثروت آفرینی می شود. متاسفانه بانک ها بخش زیادی از منابع خود را در قالب تسهیلات در اختیار کارکنان خود قرار می دهند و این یکی یکی از مشکلاتی است که باید حل شود.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما