انسان روزی 28000 بار چشمان خود را باز و بسته می کند اما ماهی ها به دلیل نداشتن پلک این کار را انجام نمی دهند.

به گزارش یورونیوز، تقریباً 3500 میلیارد ماهی در آب های جهان وجود دارد، اما هیچ یک از آنها پلک ندارند. از بزرگترین ماهی مانند کوسه نهنگ به طول 20 متر تا کوچکترین ماهی کپور. طول فقط 8 میلی متر از کجا

این نبود پلک در واقع یک سوال دیگر را ایجاد می کند: ماهی ها چگونه بدون پلک می خوابند؟ زیرا خواب برای همه موجودات زنده بسیار مهم است. خواب نه تنها در بهبود وضعیت بدن پس از فعالیت روزانه (یا شبانه، بسته به نوع) نقش دارد، بلکه برای حافظه و یادگیری نیز ضروری است.

آیا ماهی ها می توانند چشمان خود را ببندند؟

در انسان و بیشتر حیوانات، پلک ها مسئول محافظت از چشم در برابر گرد و غبار و سایر مواد زائد است که می تواند به شبکیه آسیب برساند. آنها همچنین دارای عملکرد هیدراتاسیون هستند که باعث می شود قرنیه مرطوب بماند و خشک نشود.

با این حال ماهی هایی که در محیط های مرطوب زندگی می کنند نیازی به این عملکرد ندارند. برخی از گونه های کوسه (به جز کوسه سفید بزرگ) نوعی پلک دارند، اما از آن زیاد استفاده نمی کنند. دو پلک ثابت و یک پلک سوم به نام غشای تحریک کننده در پلک پایین وجود دارد. این در واقع یک پوشش محافظ است که برای محافظت از چشم های حیوان در هنگام حمله بسته می شود.

چگونه ماهی ها بدون پلک می خوابند؟

از آنجایی که ماهی ها هنگام خواب چشمان خود را باز نگه می دارند، تشخیص خواب دشوار است. با این حال، دانشمندان با اندازه گیری ضربان قلب و فعالیت مغز ماهی، دریافتند که این ماهی وارد فاز بی تحرکی شبیه به خواب شده است. در این دوره ماهی ها به دلیل عدم تحرک آسیب پذیرتر می شوند و برای محافظت از خود از راهکارهای مختلفی مانند پنهان شدن استفاده می کنند.

دلقک ماهی و برخی گونه‌های طوطی‌ماهی بدن خود را با مخاط محافظ روی صخره‌های مرجانی می‌پوشانند، برخی دیگر در پناهگاه‌ها پنهان می‌شوند و برخی مانند کوسه گورخری روی شن‌های کف دریا قرار می‌گیرند.

ماهی هایی که هرگز نمی خوابند

برخی از ماهی ها مانند دلفین ها و کوسه ها برای نفس کشیدن باید مدام شنا کنند، بنابراین هرگز نمی خوابند. پس چگونه استراحت می کنند؟

در حالی که یک نیمکره مغز به حالت استراحت می رود، نیمکره دیگر به انجام وظایف خود ادامه می دهد. در واقع، مغز آنها برای استراحت نیمه فعال باقی می ماند تا بتوانند به انجام کارهای حیاتی ادامه دهند.

با این حال، گونه ای از ماهی به نام ماهی کور که در رودخانه های مکزیک و تگزاس زندگی می کند، تقریباً هرگز نمی خوابد، به خصوص ماهی هایی که در غارها در تاریکی مطلق زندگی می کنند. آنها کاملا نابینا هستند و فقط دو ساعت در روز می خوابند. به نظر می رسد این پدیده به دلیل وجود مولکولی به نام هیپوکرتین است که در مغز آنها فراوان است. مولکولی که در افراد مبتلا به نارکولپسی وجود ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما