اخبار روز

چرا قیمت تن ماهی سر به فلک کشیده است؟/ علت عدم تغییر قیمت رب گوجه فرنگی چیست؟

به گزارش پی ام آپ، تن ماهی و رب گوجه فرنگی دو صنعت کنسروسازی کشور هستند که مشمول قیمت اجباری بوده و نرخ آن ها توسط سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده تعیین می شود. اگرچه گوجه فرنگی امروز 22 خرداد در بازار حدود 10 هزار تومان است و نسبت به قیمت نیمه دوم سال، تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی از عدم تغییر قیمت این محصول غذایی گلایه دارند.

میرمحمد میررضوی دبیر اتحادیه صنعت کنسرو ایران درباره علت این مشکل به مهر گفت: امسال قیمت گوجه فرنگی تحویلی به کارخانه های گوجه فرنگی بین 5 تا 5500 هزار تومان است و نسبت به سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی تحویلی به کارخانه های رب گوجه فرنگی در سال 1401، 3 هزار تومان بوده است، افزود: علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه حمل و نقل نیز تغییر کرده است و بر اساس اخبار منتشر شده از سوی دولت هزینه حمل و نقل در سال جاری 30 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: هزینه حمل یک کامیون گوجه فرنگی بین 15 تا 20 تن از جنوب کشور به کارخانه های استان تهران حدود 25 میلیون تومان هزینه دارد. یعنی فقط هزینه حمل و نقل هر کیلو گوجه فرنگی تبدیل به رب 1000 تومان است.

دبیر اتحادیه صنایع کنسرو ایران با اشاره به اینکه به این دو موضوع باید افزایش 27 درصدی دستمزد و حقوق را اضافه کرد، یادآور شد: محموله تحویلی به کارخانه های رب گوجه فرنگی مربوط به محصول سال گذشته بوده است. بارهای امسال با توجه به افزایش قیمت بذر و کود و … قطعا افزایش بیشتری خواهد داشت. علاوه بر اینکه هزینه های مربوط به بسته بندی، بسته بندی و … نیز افزایش یافته است. میررضوی ادامه داد: همه این هزینه ها فاکتور دارد و سند هم دارد.

تولید رب به صرفه نیست

این فعال صنایع غذایی کشور با اشاره به قیمت قطعی رب گوجه فرنگی در سال گذشته گفت: تقریباً تیرماه سال گذشته بود که قیمت هر قوطی 800 گرمی رب گوجه فرنگی 45 هزار تومان بود و به همین نسبت، قیمت بدون تغییر باقی مانده است.

وی گفت: تولید رب به قیمت سال گذشته صرفه اقتصادی ندارد و در صورت عدم فعالیت تولیدکننده، کشاورزان با مشکل مواجه می شوند زیرا تمام کشت این محصول تازه مصرف نیست. بنابراین درخواست تولیدکنندگان از مراجع ذیربط، اصلاح قیمت رب گوجه فرنگی است. در غیر این صورت کارخانه های کوچک تعطیل می شوند و کارخانه های بزرگ باید تیراژ تولید خود را کاهش دهند.

دبیر اتحادیه صنایع کنسرو ایران تصریح کرد: این روند برخلاف شعار سال افزایش تولید و مهار تورم است چرا که تولید مستمر با تیراژ بالا باید برای کنترل و مهار نرخ تورم ادامه یابد.

میررضوی گفت: اتحادیه صنایع کنسرو ایران تجزیه و تحلیل قیمت را به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرد و در جلسه ای موضوع بررسی شد. جلسه بعدی تعیین قیمت رب گوجه فرنگی در هفته جاری است.

افزایش 100 درصدی قیمت ماهی تن

امسال قیمت کنسرو ماهی از 39 تا 50 هزار تومان به 69 تا 82 هزار تومان رسیده است. میررضوی درباره این افزایش حدود 70 درصدی توضیح داد: قیمت ماهی تن به قیمت ماهی تحویلی جامعه صیادی جنوب کشور بستگی دارد. سال گذشته تن ماهی کیلویی 51 هزار تومان و کنسرو تن ماهی 39 هزار تومان بود، اما اکنون قیمت این ماهی به حدود 135 هزار تومان رسیده است، یعنی قیمت مواد اولیه آن بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: جامعه صیادی روزانه قیمت ها را تغییر می دهد و از آنجایی که کنترلی بر عملکرد آنها وجود ندارد، مواد اولیه تولیدکننده با قیمت بالایی به دست آنها می رسد اما در نهایت باید محصول نهایی را به قیمت مقرر به فروش برسانند.

دبیر اتحادیه صنایع کنسرو ایران گفت: تقریباً 70 درصد قوطی 180 گرمی ماهی و مابقی روغن و … است. بنابراین قیمت نهایی این محصول به قیمت ماهی بستگی دارد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا